onsdag, juli 04, 2007

Sagrada og meg

Jeg har forvandlet meg til Herbjørg Wassmo og sier at jeg ville ikke at bloggen skulle bli en ferienettdagbok men ho Tora bare ville det sånn, æ ville at ho Tora skulle gå i fjæra, men ho Tora ville gå heim.

Så da blir det Sagrada Familia-bilder på oss da vet dere.


Dere ser den for dere, dere har sikkert vært der. Fint å se de skarpe skillene mellom nybygg og de gamle steinene.

Wiki på Sagrada Familia


De jobber fortsatt med å bygge ferdig Gaudis kirke. Det er mye arbeid som står igjen, her holder de på inni kirka.

Og her borer en mann med nyrebelte utenfor.


Dette var en skole som ligger rett ved kirka, den har Gaudi også bygd. Den minner om Steinerskoler med de myke formene.

Det er også lett å se hvor Hundertwasser har fått inspirasjonen fra. Begeistringen min for Hundertwasser har dempet seg de siste årene, og jeg syns innimellom Gaudi også er litt Disneyaktig,
men for det meste fint.


Her ser dere egentlig en jente som gjør seg til. Hun skal ha bilde av seg utenfor kirken. Hun stilte seg opp, ombestemte seg og tok av jakken som hørte til skjørte (det skulle hun ikke gjort, det var finere), hun kastet på håret og satte opp smilet.

Så når dere ser bilder av naturlige jenter som smiler så er det ikke fotografen som har sagt noe morsomt, tro ikke det.


På hjemveien kjøpte vi grønsaker. Jada, dere har sett bilder av løk før, det er omtrent like vanlig som å fotografere piketær.
Men løken hadde så fine farger (det sier de alle).


Og så hadde de macho bananer der (de var så store).

Her er flere feriebilder (det var ho Tora som sa det).

27 Kommentarer:

Blogger Unknown sa ...

Av og til skal man høre på ho Tora.

05 juli, 2007 15:28  
Blogger Tonita sa ...

Mmmm, dobbeltsengen. Vakker - men ikke mye plass.
Forstår veldig det du sier både om Hundertwasser og Gaudi. Jeg har det slik også med Skagenmalerene, - med Tobiasse, - med mange.

05 juli, 2007 22:37  
Blogger Sukkerspinnengelen sa ...

Hmmm... Platoniske macho-bananer. Interessant.
Gleder meg forøvrig til jeg skal besøke Gaudís hellige familie. Jeg trur nemlig jeg skal dit en gang ;-)

06 juli, 2007 02:11  
Blogger alliene sa ...

Barcelona er fantastisk. Parc Guell er en selsom og vakker opplevelse... *lengter tilbake til en vinterferie for seks år siden*

07 juli, 2007 15:01  
Blogger Skorpionkvinnen sa ...

Så mye fint du har skrevet og fotografert fra Barcelona! Men forskrekket ble jeg av å lese at du ikke bader i havet. Det som er noe av det beste...

09 juli, 2007 16:34  
Blogger Lothiane sa ...

Fine bilder! Jeg likte så godt den skolen med myke former. :) Bor rett ved en Steinerskole - men denne skolen er mye finere.

Håper du (og Tora) har det fint i ferien!

25 juli, 2007 18:40  
Anonymous Anonym sa ...

Harrufløttaditeller?

27 juli, 2007 18:46  
Blogger Betty Boom sa ...

Segrada - vakkert - storslott - blir aldri ferdig -

29 juli, 2007 23:15  
Anonymous Anonym sa ...

Fine bilder og fine ord ffra Barcelona.
Men Herbjørg Wassmo-besettelse, høres nestenskummelt ut? Kanskje englestøv fra prinsesse Astarte kan hjelpe mot slikt? Ønsker deg en fortsatt fin sommer

30 juli, 2007 14:40  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk for det.

(er ute og tar en røyk)

02 august, 2007 07:31  
Blogger VamPus sa ...

fr.martinsen: du må forsøke deg på "churros con chocolate". I Sevilla spiser de det til frokost, tror de gjør det i Cataluña også. Frityrstekt deig som dyppes i mørk, tjukk sjokolade. Det blir neppe mer Grete Roede enn det :-)

08 august, 2007 15:37  
Anonymous Anonym sa ...

Hm, hvor blir du av ???
Lang røykepause må jeg si .....men du har sikkert en grunn til å bli SÅ lenge ute.

Alltid koselig å lese din blogg , savner den!

Venter på inspirasjon og og oppdateringer om
" det store" og " det lille " her i livet - fra deg !

08 august, 2007 16:36  
Anonymous Anonym sa ...

Etterlyser deg jeg også! Og har du virkelig begynt å røyke igjen???

(skikkelig sjokkert assa)

16 august, 2007 23:23  
Blogger fr.martinsen sa ...

jeg mente jeg er ute og tar en røyk i overført betydning, men jeg leker litt med ilden bokstavelig talt også. litt bare.

21 august, 2007 19:28  
Blogger Einar sa ...

En slags gressflekk-tag, i tilfelle du er interessert:

http://www.dagbladet.no/sport/2007/08/22/509656.html

Håper du ikke tar permanent røykepause.

22 august, 2007 13:35  
Anonymous Anonym sa ...

Håper du er her snart igjen ja. Ordene dine har blitt litt viktige for meg.

Og å leke med ilden er greit, da holder man varmen. Litt som å brenne sitt lys i begge ender, da fryser en i alle fall ikke?

23 august, 2007 11:28  
Blogger fr.martinsen sa ...

jeg finner ikke et svar som jeg er fornøyd med. takk foreløpig.

28 august, 2007 20:37  
Anonymous Anonym sa ...

man kanskje du finner noe annet fint mes du leter? :-)

29 august, 2007 13:42  
Blogger Jill sa ...

Savner denne bloggen ... :-)

30 august, 2007 13:07  
Anonymous Anonym sa ...

Savner også denne bloggen, håper du kommer tilbake :-)

06 september, 2007 10:25  
Anonymous Anonym sa ...

To måneders pause er mer enn nok!

10 september, 2007 00:31  
Anonymous Anonym sa ...

Lurer på hva ho Tora egentlig påvirka deg til der nede i Spaniens land ?

" Ho Tora sa det og det " ......

Sa ho at du skulle slutte å blogge og bli sittende der nede i fjæra og røyke ?

Du har jo sluttet og høre på oss i alle fall ........

10 september, 2007 20:30  
Anonymous Anonym sa ...

Gi Fr. Martinsen lov til å komme når hun vil. Hun har gitt mye i mange år. Slutt å mas og vent til det kommer gull

Venn

14 september, 2007 22:42  
Anonymous Anonym sa ...

Unnskyld masingen , men den er jo bare et eneste stort komplement til deg fr. Martinsen .

Vi blir vel bare skuffet når vi ser at du ikke har funnet inspirasjonen igjen ,og oppfører oss som småbarn som ikke får godteri.

Men , den som venter på noe godt , venter som kjent aldri for lenge.

Ha en fin og inspirerende høst !!

15 september, 2007 19:48  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk for det. Det er hyggelig å lese at det fortsatt fins potensielle lesere igjen her, vi får se. Jeg røyker hvertfall mindre enn Dag Solstad kan jeg røpe. Ellers ble jeg så sint av et innlegg i Bergens Tidende i dag at jeg logget meg inn og skrev svar, og så gikk jeg ut og brøyt opp ei rot og satte tulipanløker ned i jorda.

15 september, 2007 19:56  
Anonymous Anonym sa ...

Ikke mas, men savn.

17 september, 2007 09:50  
Anonymous Anonym sa ...

Det er noen dager siden jeg var her nå , men jeg vil tro at så lenge Fr.Martinsen skriver leserinnlegg som nettopp Fr.Martinsen , så identifiserer hun seg enda litt med sitt alter ego . Da er det jo håp for oss som venter ......sukk

06 oktober, 2007 17:22  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden