mandag, april 09, 2007

Urban søndagstur

Jeg har tenkt på det i mange år, men først i går ble det noe av turen på kaiene i Bjørvika, Sørenga og ute på Sjursøya. Jeg koste meg veldig. Og anbefaler den som liker å se på store maskiner, rust, tegn på arbeid, kaier, kraner og voldsomme ting å ta seg en tur.


Om en stund er det for seint. Området skal endres. Det skal bli boliger og gress og pent beplantet. Så, turen startet rett ved operaen, på Ekebergåssiden av operaen. Man kjører inn fra Bispelokket. Operaen ser kjedelig ut fra denne synsvinkelen syns jeg.


Dette er kanalen som går mellom operaen og den første veien/kaia der de to husene under her står. Eller kanal, det er vel Akerselvas utløp, det må vel være det. Forestillingen om å padle inn der,
ikke noe for meg.








Jeg liker disse to byggene.




Dette er vel noe lensegreier, de driver med mudder og senketunnel.


Her er den lille, pussige øya som ligger rett utenfor operaen.

Jeg vet ikke om det kommer frem men den grabben var så svær!


Og disse kai-dekkene, det er gøy å se så svære de er.
Jeg måtte le av det. (Jeg måtte det!)


På kaia hadde noen lagt fra seg dette søppelet, en tv og en voksduk. Det var ikke mye vanlig søppel her. Derimot var det mange, mange brukte kondomer, her og på containerhavna like ved.

Mens vi var på turen kom det noen enslige biler som tok turen ned på kaia med en prostituert. Det er uvant, rart å observere.

Jeg holdt avstand så det gikk greit å gå på tur der likevel.
Selv om sjåføren var redd for at jeg skulle forsvinne inn
i en Jo Nesbø-roman og at en stor hund skulle ete meg
da jeg gikk alene inn blant containerne.



Og så var det alle containerne. De ser fine ut, med alle fargene og navnene. Nå kommer det en haug containerbilder under her.



























Sementfabrikken på Sjursøya, med kranene. Der jeg går ut fra det kommer sement ut. Beklager at jeg er så lite sementkyndig.



Og de tøffe sementbilene.




Og så Port Shop da. Utsolgt på ostepølse.

8 Kommentarer:

Blogger Anja sa ...

Jeg liker K-Line-containere veldig godt. Hver gang vi kjører til eller fra et eller annet par foreldre kjører vi forbi rader av "KLINE KLINE KLINE KLINE". Jeg blir helt fnisete.

10 april, 2007 21:26  
Blogger Jill sa ...

Det er nesten så man lukter hav, olje og rust av disse bildene. Jeg er utrolig glad i de litt slitne industribyggene, jeg skulle mer enn gjerne bodd i et slikt gammelt bygg á la de du sier du liker, fabrikkbygninger (og dens like) har noe helt eget ved seg. De trekker sikkert noe helt enormt, men jeg tror nesten det hadde vært verdt det. Oslo er jo etterhvert nesten tømt for disse gamle slitte byggene. Det er fryktelig synd.

10 april, 2007 23:26  
Blogger Imidlertid sa ...

Jeg liker så godt Norbygata 52 på Grønland (eller er det Tøyen?). Den er også slitt og brukt på en fin måte.

11 april, 2007 13:27  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hei Anja,
jeg var innom her og så på kommentarer og smilte for meg selv før jeg så hva du egentlig skrev.

For jeg så det for meg, som i en film: du og mannen din og de tre skrikerungene i baksetet, på vei til foreldre og svigerforeldre, og hver gang dere kjører forbi containerhavna så begynner hele familien å rope: KLINE, KLINE, KLINE.

Det virket så hyggelig.

Hei Jill,
og så lukter det også godt der nede, sånn som olje og bensin, ikke tjære akkurat denne gangen.
Og så selve havet, som lukter best.

Min lyst til å bo i et gammelt fabrikklokale har ligget latent siden Flashdanse. Hun hadde sofaen sin midt i et lager eller noe slikt.

Hei Strekker,
jeg skjønte ikke hvordan det kartet virket, hvorda skjønner jeg hvilket hus du mener?

11 april, 2007 17:47  
Blogger Strekker sa ...

Du kan velge på menyknappene over kartutsnittet. Du kan se det som vanlig kart, flyfoto eller hybrid. Da vil nr 52 være markert med en liten knappenål.

12 april, 2007 11:17  
Anonymous Anonym sa ...

Den ulitmate (liker det ordet i dag; ulitmate, ulitmate,.. ulitmatum?) "bo i industrilokale"-film for meg er Diva.

Ville aldri gjort det, tror jeg, jeg er en grevling, trenger et hi med nære vegger, lavt tak, en hule, men det gir fine bilder...

13 april, 2007 09:48  
Anonymous Anonym sa ...

er det forresten muoig å utvikle dysleksi i voksenalder? Godt voksenalder? tror jeg holder på å gjøre det?!

13 april, 2007 11:30  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg har kunnet beskrevet drømmestedet å bo på samme måte i 100 år: ett rom stort og luftig uten noe annet enn piano, et rom man må gå gjennom for å komme til et annet sted, et rom der unger kan løpe og fester foregå.

Og et rom som er mindre enn en vanlig stue, et rede med sofa.

Jeg har ingen av delene og er fornøyd likevel.

13 april, 2007 11:37  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden