tirsdag, februar 20, 2007

Egenskapen formely known as kjønn

Jeg lager 8.mars-sak i dag.
Det gjør jeg fordi jeg leker at jeg er nettavis, og de pleier jo å varme opp til jul i månedsvis. Kan ikke dere klage på at jeg skriver 8. mars-saker i februar alt, så blir det litt mer ordentlig?

Hva! 8. marssak alt i februar, nei nei nei

Jeg så påskemarsipan i dag forresten. Er dere litt sinte?

Jeg tenker på for lenge siden, da vi fortsatt ble forbauset over at kvinner kan noe. F.eks spille fiolin eller være sjef for forlag.

Nå må journalister holde opp med å falle for pressemeldinger om at "første kvinne er ansatt som ..."
Dere blir lurt, og tror dere lager en fin-fin artikkel som bringer samfunnet fremover.
Men nei, vi vet nå det med at kvinner kan føre en hestehårsbue på en nydelig måte, det er bare reaksjonært å nevne det.

Gjentar jeg meg selv?

Ikke bry deg om det, jeg gidder ikke sjekke om jeg har skrevet dette i en gammel post, forrige 8. mars kanskje,
for i dag leker jeg at jeg er mann.

Men siden det bare er en lek så skal vi se hvor lang tid det tar før jeg tar det forbeholdet jeg alltid, alltid tar om fastlåste generaliseringer?

Allerede nå tar jeg det forbeholdet:

1. Når jeg sier at menn gjentar seg selv uten sjenanse så gjelder ikke det alle menn.
2. Jeg mener ikke at det er en biologisk egenskap ved menn at mange av dem virker for usjenerte når det gjelder snakking.

Jeg skulle ønske nettavisene kunne leke at de var fr.martinsen, så lot de være med å fortelle meg hvordan menn er, hvordan kvinner er, uten å ta forbeholdet.

Men det jeg egentlig ville si i dag var:
Ellers smarte kvinne-kolleger sender meg utrolig duste spøker der poenget er at menn er teite og kvinner lure, fatter ikke hva som går av dem, men denne:
Hør på denne, (teksten utvikler seg etterhvert).

Rot

Jeg vil ha rot. Overalt.

Herregud homo er så 90-talls,
bifil, hvem bryr seg om genre,
metroseksuell so last 5 minutes,
vi kan bare referere til egenskapen formely known as kjønn.

17 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Ha-ha, for en festlig video. Men nå har jeg den sangen på hjernen. "Hun har en hm-hm, og det burde hun hm".

Jeg tenker at vi burde fått en sånn liten bok med fr. martinsen visdomsord (aforismer?). Til hjelp og glede for journalister og lekfolk.

20 februar, 2007 21:17  
Blogger fr.martinsen sa ...

MEN nå har jeg den sangen på hjernen...???
Er det ikke en herlig sang å ha der da?

Særlig syns jeg det gjør en ekstra sus å legge på syngedamebevegelser inne i hodet mens jeg har sangen på hjernen. Hvis det lot seg forstå.

Takk.

21 februar, 2007 09:20  
Anonymous Anonym sa ...

Veldig bra post. Egentlig tenkte jeg mange kloke ting da jeg leste det, og skulle kommentere. Men så var de ikke så kloke da de kom på skjermen, ble liskom bare gjentakelser over temaet veldig bra skrevet. Så da blir det med det.

21 februar, 2007 09:54  
Anonymous Anonym sa ...

Den videoen satte jo i gang de forventede assosiasjoner hos meg.. band-navnet i alle fall..


"I used to know this girl named Suzy Montelongo. And her brother’s name was Joe Montelongo. Joe always wanted to kill me. He sang in a band called the Rodbenders. Suzy Montelongo used to wear these angora sweaters. I’m crazy about angora sweaters. I guess it’s kind of a hang-up of mine. She had angora socks, and angora shoes. I believe she was originally *from* Angora. I don’t know where she is anymore, but every time I see an angora sweater, I think maybe inside will be Suzy Montelongo. Eh-he-he... Maybe she’s in New Orleans. Well, I’ll be there... "

morsom video, forresten..

21 februar, 2007 10:04  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hei der,
du må nok lage en bro for meg fra videoen til tom waits her...?

21 februar, 2007 13:37  
Anonymous Anonym sa ...

Beklager, jeg er jo notorisk enspora.. men bandet het vel "Drengene fra Angora".. og i dag spilte jeg Waits fra Sydney i bilen på vei til jobb, og der var jo hun som alltid gikk i Angora-genser,-sokker og -sko... Så dermed kobla jeg... Og kobla videre; ikke bare Suzy Montelongo, men også Ed Wood likte visst å iføre seg angora-gensere over det lekre dameundertøyet (som bidro til at han ble kastet ut av US Army?), og hans kjønn var jo litt vanskelig å klassifisere; transgender burde jo være et ideal for alle oss som er for litt rot i virkeligheten? og da er vi plutselig ett hakk nærmere temaet på den låta også... Så dermed er det broer i alle mulige retninger.. ;-)

http://garnet.acns.fsu.edu/~lflynn/edwood.html

men beklager at jeg sporer av... jeg bare er sånn!

21 februar, 2007 16:00  
Blogger fr.martinsen sa ...

Sånn nå.
Nei spor i vei du, det er slik hjernen er på sitt beste, er det ikke det da?

Vi trenger bare en inngang, det er alt, sånn at vi har litt større tjangs til å henge med.

Men du, kom igjen da, hva tenkte du mer enn angora-Waits. Prøv å få det på skjermen, såpass kan du risikere, skulle jeg ønske.

21 februar, 2007 17:41  
Anonymous Anonym sa ...

Handler vel ikke så mye om å risikere, som om å få satt noenlunde fornuftige ord på noen litt luftige tankerekker... Men altså, både innlegget ditt og den morsomme videoen satte i gang noen tanker om det lett absurde ved at noe så fleksiblet og mangsidig og sammensatt og flytende som "kjønn" skal presses inn i noen samfunnskonstruerte kjønnsroller/kjønnsdefinisjoner som er så trange og statiske at det umulig kan bli plass for alle varianter vi finner? En merkelig biologisme som ikke en gang har grunnlag i "virkelighetens" biologiske verden? Og videre noe om den transseksuelle, eller kanskje tvekjønnede som metafor, og som ideal på mange måter, som egnet bilde på noe vi kanskje bør strebe etter, noe med å være både mann og kvinne, helt menneske, der "kjønn" er irrelevant som kategori fordi det finnes like mange måter å utforme sitt kjønn på som det finnes individer, og dermed er brua over til angoragenseren, kanskje mer den til Ed Wood enn den til Suzy/Waits på plass også... Omtrent noe i den retning var det du fikk meg til å tenke, men på skjrmen så blir det jo egentlig bare litt banalt.

Uansett, ja til mer rot i virkeligheten!

22 februar, 2007 09:06  
Anonymous Anonym sa ...

.. og dessuten var det vel noe om det bekymringsfulle i at det er krefter på gang som gjør/ønsker å gjøre de definerte, godtatte kjønnsrollene stadig mer trange. Det blir stadig mindre spillerom for variasjon innenfor det som er godtatt som "mann" og "kvinne"? Men det er kanskje bare min pessimisme som slår inn og lar meg se de negative trekkene alt for sterkt?

... som du ser, de kloke tankene ble ikke så jævla kloke og nyskapende når de fikk ord på seg... ;-)

22 februar, 2007 11:11  
Blogger Einar sa ...

Jeg tenkte på "Tweeter and the Monkey Man" av Travelin' Wilburys, supergruppa med Bob Dylan, George Harrison, Tom Petty, Roy Orbison og Jeff Lynne. Tweeter's ...eh.. "egenskap" behandles litt tvetydig med setninger som disse:

"Tweeter was a boy scout before she went to Vietnam"

"I'm not fooled by Tweeter's curl / I knew him long before he ever became a Jersey girl".

22 februar, 2007 20:06  
Blogger fr.martinsen sa ...

Sjekk denne dere.

22 februar, 2007 20:17  
Anonymous Anonym sa ...

Var Kinks de første som "behandlet temaet"? Med Lola?
Ellers så er vel Wayne/Jane County fortsatt kongen/dronningen av queeer rock? Man enough to be a woman? ;-)

23 februar, 2007 09:15  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg faller av på musikkreferansene i farta.

Vi har falt inn i stereotypiene, jeg flakker med blikket og begynner å tenke på en konsert jeg var på på Chateau Neuf i stedet og at jeg var forelsket i Dave Davies.

(Kinks, dere andre, ikke vokalisten Ray, broren).

23 februar, 2007 21:45  
Blogger fr.martinsen sa ...

Her er forresten Candy Says med Antony.

24 februar, 2007 14:53  
Anonymous Anonym sa ...

Wayne/Jane/Jayne County and the Electric Chairs:
http://www.flickr.com/photos/jlacpo/sets/284088/
http://www.jaynecounty.com/

26 februar, 2007 09:03  
Anonymous Anonym sa ...

... og forelsket i Dave Davis er en fin ting å være :-)
Death of a clown er og blir en av de aller fineste Kinks-sangene. Og det sier ikke så rent lite, egentlig..

26 februar, 2007 09:05  
Blogger Lothiane sa ...

Fantastisk video... he-he. :)

Morsom bloggpost også, jeg kommer innom igjen.

28 februar, 2007 12:20  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden