onsdag, januar 17, 2007

Et teknisk spørsmål

Hva er det som skjer når jeg har lagt ut et bilde, saken er publisert og fin, jeg går ut og inn av den noen ganger, alt ser ok ut.

Men en time senere er det ene bildet erstattet med et lite kryss?

Dette skjer meg innimellom, og jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre anderledes?

I mandagens sak skjedde det, jeg måtte legge ut 3 av bildene en gang til noen timer etter at jeg hadde lagt den ut, i morres oppdaget jeg at det samme hadde skjedd med 3 andre bilder i samme sak.

Kan du hjelpe i dette bilde-blogg-tekniske spørsmålet?

16 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Jeg tror du må tape dem fast. Eller bruke spiker?

Når dette skjer er det fordi bildene er lagret på et sted bloggen ikke får tak i dem. Dvs på en katalog eller server bloggen ikke kan hente dem fra.

Du må laste dem opp på serveren, tenker jeg?

17 januar, 2007 16:47  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hm?
Jeg skjønner ikke språket ditt.

Jeg har jo først lastet bildet inn i min egen maskin, og lagt det ut. og bildet er ute. og så senere faller bildet ut.

Eller hva?

17 januar, 2007 16:53  
Blogger Hjorthen sa ...

Bruker du Bloggers variant for å laste opp bilder da antar jeg?

Nå er det jo snart et år siden jeg ditsja Blogger, og jeg kan ikke huske å ha hatt slike problemer. Hvis dette er noe som stadig skjer kan det kanskje være lurt å finne seg et eget sted på nettet for lagring av bilder, og så "linke" dem inn i posten?

17 januar, 2007 17:23  
Blogger fr.martinsen sa ...

Men, jeg finner et bilde på nettet og lagrer det i "mine bilder" på min maskin.

Henter jeg ikke da bildet fra min maskin inn i posten?

17 januar, 2007 17:29  
Blogger Hjorthen sa ...

Jo, men da lagrer du det en eller annen plass hos Blogger samtidig?

17 januar, 2007 17:36  
Blogger fr.martinsen sa ...

Først i maskin ja.

og ja, når jeg laster det inn lagrer jeg det vel hos blogger tenker jeg, ja nettopp.

er det der det svikter altså, at blogger ikke er et supert lagringssted?

og hvor kan det ellers gjøres?

irriterer meg at jeg blir så svimmel av å tenke på dette.

men nå er jeg on a mission from god, jeg leste nerri her at vi er fler med det problemet.

17 januar, 2007 17:53  
Blogger Hjorthen sa ...

Jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men lagringsplassen hos Blogger ef vel begrenset når det gjelder bilder? Husker ikke hvor mange megabyte det var snakk om, men jeg mener å huske at det var en grense?

Uansett. Det jeg gjorde når jeg brukte Blogger var at jeg skaffet meg gratis hjemmeside hos home.no. Så lastet jeg bildene jeg ville blogge opp der, og linket dem inn i bloggposten. Men det finnes mange steder man kan lagre bilder på nett gratis tror jeg? Imageshack? Flickr? Photobucket?

Det er litt mer komplisert enn å bruke Blogger-varianten, men burde ikke være helt uoverkommelig hvis den viser seg å være problematisk.

17 januar, 2007 19:27  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hm.

Men forklarer det egentlig hvorfor de faller ut av og til og så legger jeg dem inn og så blir de liggende?

Dette er noe som skjer innimellom bare.

Jeg teker meg at det logiske skulle være at hvis det er fullt så er det fullt. Men mulig det er slik at hvis det er fullt så er det ustabilt...

Andre som vil dele erfaringer?

Det ligner på et annet spørsmål i samme gate:

Det hender at jeg er innom engammel post og ser at teksten har forskjøvet seg siden sist jeg var der.. noen som vet hvorfor det skjer?

17 januar, 2007 19:51  
Blogger Hjorthen sa ...

Nei, man skulle jo tro at når det var fullt så var det fullt. Eller at man slettet eldre bilder etterhvert som nye ble lagt inn. Mest sannsynlig så er det vel Blogger som har problemer av et eller annet slag. Forhåpentligvis av forbigående art?

17 januar, 2007 20:43  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg beklager, men jeg tullet på den første delen av svaret mitt.

Det du og hjorthen har diskutert er riktig. Har du bruk æ/ø/å i filnavnet på filen, så kan dette skape trøbbel. Se om det er noe mønster med at bruk av disse tre bokstavene skaper feil.

17 januar, 2007 20:53  
Blogger fr.martinsen sa ...

Spøken skjønte jeg, det var resten...

Ikke noe æ/ø/å nei.

17 januar, 2007 20:57  
Blogger fr.martinsen sa ...

Og nå ser jeg jo at dagbladet.no har det problemet akkurat nå, og de bruker jo ikke blogger akkurat.

19 januar, 2007 15:52  
Blogger VamPus sa ...

Jeg tror radiohode har et poeng. Hent hammer og spiker...

22 januar, 2007 17:09  
Blogger radiohode sa ...

Får jeg støtte av Norges Beste Blogger (ifølge ekspertene)? Hm. Er hun rett og slett forelsket i meg?

07 februar, 2007 19:06  
Blogger Fjordfitte sa ...

Jeg har det samme problemet! Men dette har aldri skjedd meg før. V irriterende! Fant du noen løsning? Du liker jo kommentarer på gamle poster.

11 februar, 2007 14:21  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja det liker jeg, og sjekk så raskt jeg svarer...

Nei jeg har ikke funnet noen løsning, og det ergrer meg fortsatt.

11 februar, 2007 14:36  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden