søndag, desember 11, 2005

Jonas Åkerlund

Jonas Åkerlund med utstilling i Stockholm frem til 26. mars.

Du kan være i Jonas Åkerlunds verden en stund hvis du går på utstillingen Jonas Åkerlund-experience på Dansmuseet. I den verdenen er det heftige skifter, raske klipp, farger, det er gjerne hardt og rått og action og det er ikke bare den pynta versjonen av verden som vises.

Jonas Åkerlund er kjent for musikkvideoer for Moby og Madonna, Iggy Pop og Smashing Pumpkins, Robbie Williams og Rammstein.

En liste over musikkvideoene hans

Han har laget reklamefilm for H&M, Diesel, IKEA og Adidas.

Han har laget dokumentarfilm for fjernsyn,
og har hatt regi på Cirkus Cirkörs forestilling Super Cirkör.

Her har jeg skrevet om den siste forestillingen til Cirkus Cirkör

Til Dagens Nyheter sier Jonas Åkerlund dette om hvorfor utstillingen hans er bra,

- Den är jävligt underhållande. Museum kan ju kännas som världens tråkigaste grej, och man blir glad bara det står en tv någonstans. Min utställning är prisvärd och jämförbar med en bra biokväll.

Wiki på Jonas Åkerlund

Han har laget kinofilmen Spun som ble sett av 5.708 svensker, og jeg ble vel talt med dem, for jeg så den på Subörb-festivalen til Cirkus Cirkôr.
Den ble slaktet og kom ikke til Norge,
bare på filmfestival
Jeg likte den godt, den ga et innblikk i en ubehagelig verden.

En av hovedrollene hadde Mickey Rourke, i en dårlig periode av sitt eget liv kan man tro.

Han har lagd ny Madonnadokumentar

Dette skrev Håkon Moslet i Dagbladet (1998) om Jonas Åkerlund

Annen kultur jeg har anbefalt

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden