mandag, november 07, 2005

Om å vaske og særlig å ikke vaske

Jeg sluttet å vaske gulvene for noen år siden og anbefaler alle andre å gjøre det samme. Hvis noen tror dette er ironi kan det ikke være langt nok fra sannheten. Dette er ikke en støtte til kvinner som mener menn vasker for lite, dette er ikke tips om å legge ned vaskekluten som en demonstrasjon slik at han skal begynne å ta flere gulvvasker.

Jeg mener simpelthen at man sparer tid og ergrelser på å vurdere saklig hvor ofte det er god grunn til å vaske et gulv. Ikke annenhver helg, ikke hver måned. Men mange mennesker klarer ikke slenge seg i sofaen fredagskvelden fordi gulvet ikke er tatt.

Det fins unntak for den som har baby i huset, da er det greit med gulvhygiene. Men ellers berøres jo gulvet av føtter, gjerne med sokker. Og hvorfor skal det være helt rent? Jeg liker at kjøkkenbenken er ren, og vasken på badet. Rent sengetøy lukter godt. Bortsett fra det gjør jeg ikke husarbeide.

Støvsuging er nødvendig, hvis ikke støvsuging gjøres ser det ekkelt ut, sånn som dette bildet av rusk på gulvet mitt. Jeg har lagt en skei ved siden av slik at størrelsesforholdet blir riktig, bildet er dårlig men man kan se løkskall.


Men bortsett fra det? Gni vekk den flekken som plager deg, men det er ingen grunn til å lage bøtte full av såpevann og begynne å flytte møbler fordi det er kommet en liten syltetøyflekk på kjøkkengulvet..

Hvor ofte skal man vaske? Jasså du står der med fredagsbøtta sa en nabo til meg en gang.. Nei dette, det er aprilbøtta det, eller var det vårbøtta? Kanskje 2004-bøtta.
Jeg vasker gulvet til jul. Soveromsgulvet mitt har jeg ikke vasket siden jeg flyttet inn. Men jeg tror de som bodde her før hadde vasket det rett før de flyttet ut for to år siden.

Her er et bilde av støv. Jeg prøvde å ta bilde av støv som ikke er pakket sammen, men det var for vanskelig å få fokus på de tynne hårstråene, så du må nøye deg med en støv-DOTT.


Om å skille vasking og puling

Til jul er det en stor klomp husarbeide

1 Kommentarer:

Blogger fr.martinsen sa ...

deiligere å høre musikk til, men ikke så rask og effektiv som støvsugeren. de som holder på med sånt burde finne opp en lydløs.

14 november, 2005 21:08  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden