Äntligen! Kritikk mot brystkreft-haiene
Jeg er så lei av at brystkreft kobles til BH-er, rosa, bamser som om kvinner med kreft er barn, Lindex. Løping også. Selv om Grete Waitz døde av kreft og løping er sunt, kan vi ikke bare skille tingene. Løpe for å løpe, snakke om kreft når vi skal snakke om kreft. Og fordi rosa nå er blitt brystkreftfargen, selger løpsarrangementer egentlig BH-er for Lindex.
Fordi det er kreft virker salgsfremstøtende uangripelige, siden saken er så god, folk dør jo av det. I USA har alt fra støvsugere, leppestift, biler og Kentucky Fried Chicken blitt promotert i brystkreftens navn. Den rosa sløyfen ble introdusert av det amerikanske damebladet Self og kosmetikkfirmaet Estée Lauder i begynnelsen av 90-tallet. I oktober, brystkreftmåneden, er Fløien i Bergen blant de monumenter som har blitt lyst opp i rosa i brystkreftens navn, sier Venke F. Johansen, hun har studert symboler og mening i brystkreftkampanjer.
‒ Noen hevder at den rosa sløyfen i dag brukes mer for å promotere produkter enn til å bedre kvinners muligheter til å oppdage og overleve brystkreft, sier forsker Venke F. Johansen.
‒ De gir gratis sminkeveiledning, forklarer Johansen.
‒ Så kvinner skal ta seg ut, også når de er syke.
Folk får mer enn de kan bære
Fordi det er kreft virker salgsfremstøtende uangripelige, siden saken er så god, folk dør jo av det. I USA har alt fra støvsugere, leppestift, biler og Kentucky Fried Chicken blitt promotert i brystkreftens navn. Den rosa sløyfen ble introdusert av det amerikanske damebladet Self og kosmetikkfirmaet Estée Lauder i begynnelsen av 90-tallet. I oktober, brystkreftmåneden, er Fløien i Bergen blant de monumenter som har blitt lyst opp i rosa i brystkreftens navn, sier Venke F. Johansen, hun har studert symboler og mening i brystkreftkampanjer.
‒ Noen hevder at den rosa sløyfen i dag brukes mer for å promotere produkter enn til å bedre kvinners muligheter til å oppdage og overleve brystkreft, sier forsker Venke F. Johansen.
Dessuten: Syk men pen
Kroneksempelet er dog organisasjonen «Look good feel better». «Hjelp kreft-pasienter med utseendet», er slagordet som kommer opp etter et google-søk. En rekke kosmetikkgiganter står bak initiativet.‒ De gir gratis sminkeveiledning, forklarer Johansen.
‒ Så kvinner skal ta seg ut, også når de er syke.
Jeg har skrevet om hvordan vi omtaler kreft før:
Noen fikk sitte i VG i begynnelsen av november og plumpe ned språket ved å fjerne ordene som kunne lagd nyanser i den tittelen: Kreften - en berikelse. Det er alltid noen mennesker en tittels grellhet berører sterkere enn å vekke leselysten. Når livet viser seg fra den siden Jonas virkelig kunne kalt krevende, er det likevel ikke grenser for hvor platt det går an å fremstille det.Folk får mer enn de kan bære
2 Kommentarer:
Jeg ønsker meg alltid noen søyler, noen grafer eller sånn, - noe som viser meg hvor mye kjøp av rosa sløyfer og den slags faktisk innbringer til kreftens bekjempelse, forskning osv.
Og parallelt med de søylene ville jeg sett Lindex (f.eks) sin søyle for promo, og hvor mye de anslo hver kreftkrone investert verdt i promosammenheng.
Og så skulle jeg ønske staten var flinkere til å fortelle hvor mange kroner de investerer i kreftforsking og hvor mye de/vi bruker i kreftbehandling. På retorikken til enkelte kunne man tro det var Kreftforeningen som sto for det meste. Folk skjønner jo ikke hvor skattepengene går.
Legg inn en kommentar
Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]
<< Startsiden