tirsdag, juni 18, 2013

Äntligen! Kritikk mot brystkreft-haiene

Jeg er så lei av at brystkreft kobles til BH-er, rosa, bamser som om kvinner med kreft er barn, Lindex. Løping også. Selv om Grete Waitz døde av kreft og løping er sunt, kan vi ikke bare skille tingene. Løpe for å løpe, snakke om kreft når vi skal snakke om kreft. Og fordi rosa nå er blitt brystkreftfargen, selger løpsarrangementer egentlig BH-er for Lindex.

Fordi det er kreft virker salgsfremstøtende uangripelige, siden saken er så god, folk dør jo av det. I USA har alt fra støvsugere, leppestift, biler og Kentucky Fried Chicken blitt promotert i brystkreftens navn. Den rosa sløyfen ble introdusert av det amerikanske damebladet Self og kosmetikkfirmaet Estée Lauder i begynnelsen av 90-tallet. I oktober, brystkreftmåneden, er Fløien i Bergen blant de monumenter som har blitt lyst opp i rosa i brystkreftens navn, sier Venke F. Johansen, hun har studert symboler og mening i brystkreftkampanjer.

‒ Noen hevder at den rosa sløyfen i dag brukes mer for å promotere produkter enn til å bedre kvinners muligheter til å oppdage og overleve brystkreft, sier forsker Venke F. Johansen.

Dessuten: Syk men pen

Kroneksempelet er dog organisasjonen «Look good feel better». «Hjelp kreft-pasienter med utseendet», er slagordet som kommer opp etter et google-søk. En rekke kosmetikkgiganter står bak initiativet.
‒ De gir gratis sminkeveiledning, forklarer Johansen.
‒ Så kvinner skal ta seg ut, også når de er syke.

Jeg har skrevet om hvordan vi omtaler kreft før:

Noen fikk sitte i VG i begynnelsen av november og plumpe ned språket ved å fjerne ordene som kunne lagd nyanser i den tittelen: Kreften - en berikelse. Det er alltid noen mennesker en tittels grellhet berører sterkere enn å vekke leselysten. Når livet viser seg fra den siden Jonas virkelig kunne kalt krevende, er det likevel ikke grenser for hvor platt det går an å fremstille det.

Folk får mer enn de kan bære

2 Kommentarer:

Anonymous Hege sa ...

Jeg ønsker meg alltid noen søyler, noen grafer eller sånn, - noe som viser meg hvor mye kjøp av rosa sløyfer og den slags faktisk innbringer til kreftens bekjempelse, forskning osv.

18 juni, 2013 20:41  
Blogger fr.martinsen sa ...

Og parallelt med de søylene ville jeg sett Lindex (f.eks) sin søyle for promo, og hvor mye de anslo hver kreftkrone investert verdt i promosammenheng.

Og så skulle jeg ønske staten var flinkere til å fortelle hvor mange kroner de investerer i kreftforsking og hvor mye de/vi bruker i kreftbehandling. På retorikken til enkelte kunne man tro det var Kreftforeningen som sto for det meste. Folk skjønner jo ikke hvor skattepengene går.

19 juni, 2013 00:14  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden