fredag, mars 04, 2011

krydderhylle

Bloggeren Heimflyttar vil se krydderhyller, her er mestparten av min.

Published with Blogger-droid v1.6.7

Utenfor bildet står pepperkverna av merke Peugeot, en gave fra min bror, jeg bruker den i all matlaging. I venstre ytterkant synes sukettene mine. De er et skammens tegn på min svakhet og manglende konsekvens.

Ellers er hylla ikke vasket for anledningen og preget av sentimentalitet og kontroll over privat kjøpefest. Jeg kjøper stort sett mat som souvernirer når jeg reiser, særlig krydderbokser, de varer så lenge. Men så har jeg ikke hjerte til å kaste dem så da etterfyller jeg med nytt krydder.

På hylla syns kanel og karri fra Amsterdam, eller var det Rotterdam, for 8 år siden kan jeg tenke meg. Det er hele kardemommer og nutmeg kommer ikke på det norske navnet i farta fra to reiser til London for mange år siden.

Det er kakepynt, ikke brukt opp, fra da ungen min var liten og jeg ville glede henne med en sinnsyk farge på kaka. Det er pulver til å farge melisen til pepperkakene fra min kusine kjøpt i Kenya tror jeg, eller var det Sudan, helt sikkert full av usunne stoffer og så sterk i fargen at jeg tror vi har til pepperkakepynten resten av mitt liv selv om det skulle bli langt.

Et par julepynter, begge får stå helårs, en engel lagd av niese, den ene vingen er brukket. Den andre minner meg om gamle tider.

Det står en pose med salt til høyre som er blandet med noe, var det ingefær, husker ikke, jeg kjøpte det på et marked i Frankrike, jeg husker gata vi gikk i og krydderboden på fortauet og saltet smaker bare salt nå så mange år etter og jeg legger det i et skjell plukket på Gressholmen i et godt øyeblikk.

Skjellet minner meg også om en middag i Arendal, blåskjell med sterk pølse i strimler til, vi lo husker jeg. Jeg har kommet til at det er på tide å bruke opp saltet for så å vende tilbake til det jeg liker best, maldonflak. Men kaste det? Neinei, bruke opp.

Inne i posen med klesklype er kyllingkrydder, også fra kusine, fra jobbtur i Libanon hvis jeg husker rett. Det er så godt at jeg nøler med å bruke det opp fordi jeg har lyst til å finne en ny pose slik at jeg får nøyaktig samme krydder. På samme vis har jeg en tom kaffepose liggende i skuffen, må huske å gå i afrikansk matbutikk for å se om de har det. Men skuffen er utenfor denne postens emne.

Jeg tror Heimflyttar vil se krydderhyller slik de faktisk er og min har en pakning liggende, til hva, husker ikke, og en sikkerhetsnål, bruker aldri slike.

Korianderposen er ny, kjøpt på Sultan.
En blå metallboks med tyggegummi, fikk den i adventskalenderen fra ungen min. Tyggisene er blitt harde, men de får bli.

5 Kommentarer:

Blogger fr.martinsen sa ...

Og hylla sjøl? Kjøpt på loppemarked da jeg var 20. En far i barnehagen sa, har du kjøpt en kjøkkenhylle? Jeg sa nei, den skal henge i stua. Det gjorde den noen år før den ble krydderhylle.

04 mars, 2011 09:22  
Anonymous Anonym sa ...

Hei -dette hører absolutt ikke under innlegget her, så du får nesten unnskylde meg. -Men jeg skulle gjerne lest også dine gamle innlegg. Hvordan får man til det? Enten er jeg uhyre klønete eller så er det rett og slett ikke mulig å lese innlegg eldre enn 19.feb 2011?
Takk for en super blogg forresten!

04 mars, 2011 18:51  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hei, så hyggelig. Jo, de ligger her alle sammen fra 2005 i høyremargen. Jeg husker en annen hadde samme problem for litt siden og hva var nå svaret der igjen, kanskje at hun kunne lese dem hjemme men ikke på jobben, at det var ulike nettlesere? Husker ikke helt. Men de er her. Og jeg kan se dem både i firefox og explorer. Noen andre som kan opplyse oss?

04 mars, 2011 22:14  
Anonymous Strekker sa ...

Når man bruker Internet Explorer - særlig eldre versjoner - kan sideutformingen kræsje litt. Da havner alt som ligger i høyremargen på bloggen helt nederst på siden - etter alle innleggene som vises på forsiden. Hvis man blar seg helt ned, så langt det går, vil man finne det innholdet som vanligvis ligger i høyremargen - inkludert arkivet med gamle innlegg. Litt klønete forklaring. Men det virker altså som om IE har litt smalere mal enn Firefox (som jeg vanligvis bruker).

08 mars, 2011 15:32  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk for forklaringen.

08 mars, 2011 15:49  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden