fredag, september 03, 2010

Skal spørre fra Facebook?

Tar Facebook seg rettigheter i mitt sosiale liv?
Har Facebook begynt som skjult match-maker?

Tidligere var det lett å se forskjell på:
1. Facebook foreslår noen som venn fordi vi har mange felles venner.
2. En facebookvenn av meg foreslår at jeg skal bli venn med en felles venn.
3. En person spør om vi skal bli facebookvenner.

Nå ser det ut som jeg får en venneforespørsel og idet jeg trykker aksepter kommer det opp en beskjed om at forespørselen er sendt. Jeg er usikker fordi beskjeden blir borte så raskt og ikke alle henvendelsene lar seg spore tilbake i epostvarselet.

Hvis dette stemmer lager det rot i sosiale relasjoner.

Det er ikke alltid uten betydning hvem som spør hvem om facebookvenning og hvem som muligens svarer et nølende, evt. begeistret, ja. Du kan bli litt overrasket over at sjefen, en ex-kjæreste, eller en person du har et anstrengt forhold til sender en venneforespørsel.

Du tolker forespørselen ut fra situasjonen som f.eks la oss slå en strek over tidigere dårlige dager og aksepterer. For så å egentlig sende en venneforespørsel til denne personen som slett ikke har tatt kontakt.

Stemmer min litt unøyaktige observasjon,
er det flere som har opplevd dette i det siste?

4 Kommentarer:

Anonymous stranger sa ...

JA! og det er drit irriterende, ikke minst om man er singel, det kan skape rot i så mange regnskap at domstolen i Haag bør involveres.

03 september, 2010 18:47  
Anonymous idaM sa ...

Haha! Flott kommentar.

Jeg har ikke opplevd dette selv (tror jeg), men kan ikke forstå at dette er til nytte for noen som helst. Verken brukerne som blir lurt til å bli venner eller facebook-eierne.

Kanskje sitter de og morer seg over hvor mange de klarer å lure?

03 september, 2010 19:18  
Anonymous Hege sa ...

Ja!

03 september, 2010 19:19  
Anonymous ogjegbare sa ...

Dette kan man jo snu på: Man snuser på en eks eller noen man har lyst til å snoke på, sender venneforespørsel og skylder etterpå på Facebook. "Å, jeg trodde det var du som sendte MEG en venneforespørsel!" Og så er man venner og kan snoke, og kan samtidig late som man egentlig ikke bryr seg.

05 september, 2010 15:00  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden