lørdag, september 04, 2010

PC-kjøp, teknohjelp

Hvem spør du når du ikke skjønner noe med pc-en din, spurte jeg en venn av meg. Jeg ringer Geir-Olav, sa han. Det ser ut som alle har en Geir-Olav å spørre.

Spørsmål 1:

Hittil har jeg kjøpt pc-er via nett og jobb. Service-ordningene har vært å sende inn pc-en via post som sender via via til noen jeg ikke kan snakke med. Serviceordningen har også vært et telefonnummer jeg kan ringe til, syns det er stress, må forte seg, må snakke med svenske eller engelskmann. Nå vil jeg kjøpe pc-en i en butikk med fagkunnskap, et sted i byen som jeg kan ta trikken til og levere den og snakke med et menneske med fagkunnskap, hvor er det?

Spørsmål 2:

Fins rørlegger-vakten for nettbruk? Antakelig ikke, dessverre ikke. Men disse firmaene som hjelper firmaer, kan man kjøpe seg inn hos dem? Kan jeg ta trikken til et sted i byen, betale pr. time og få noen til å hjelpe meg når jeg ikke skjønner hvordan jeg skal oppgradere pc-en, når jeg ikke får til noe med html-kodene i template på blogger, når jeg ikke skjønner mobiltelefonen min, noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan søkemotoroptimalisere uten å forutsette at jeg forstår hva javascript betyr, noen som kan lære meg hva javascript betyr?

Når jeg vil ha innstallert en ny stikk-kontakt betaler jeg elektrikeren, jeg slipper å lete etter en bekjent jeg kan bry med saken. Jeg vil ha et betal-forhold til en nett-bruk-pc-kyndig person.

Jeg kan noe om å bruke nett til å kommunisere. Jeg er skit dårlig på det som fremstår som tekniske finurligheter for meg, som teknomenneskene syns er interessant å finne ut av, jeg liker ikke å lese manualer, det tekniske nettspråket forutsetter gjerne at du har endel begreper inne allerede. Jeg innser at jeg trenger å øke den tekniske kompetansen min.
Fins det et sted der jeg kan betale for en privatlærer?

7 Kommentarer:

Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg vil kunne spørre om enkle ting: Hva er greia med Google Chrome, hva kan jeg gjøre med den? Hva er forskjell på linuxen min og ubuntuen?

04 september, 2010 03:19  
Anonymous stranger sa ...

Internettsøk og diverse forum pleier funke.

04 september, 2010 11:06  
Blogger fr.martinsen sa ...

Du undervurderer hvor dårlig jeg snakker ubuntu og wimpapp.

04 september, 2010 11:21  
Blogger Arne sa ...

Eksistensielle spørsmål du stiller. Mye av problemene knyttet til brukerstøtte innen IKT er at dette anses som et fagområde. Men ubuntu, html tags og nettoppkoblinger er like forskjellig som å montere en stikkontakt og en varmtvannskrane. Dermed bllr det svært vanskelig å få utfakturert nok til og kunne leve av innen sitt spesielle område. Og når slike support folk når en brukbar standard, havner de inn i et stort firma med tilsvarende stor gasje. Så dine ønsker om riktig support en trikketur unna er og blir en utopi.

04 september, 2010 22:59  
Anonymous idaM sa ...

hva med noe sånt?

http://www.pcvennen.com/tjenester.shtml

05 september, 2010 15:18  
Anonymous idaM sa ...

maskinen postet før jeg var ferdig. Jeg hadde noen flere eksempler:
http://www.digifix.no/
http://www.pcdoktor.no/index.htm

05 september, 2010 15:21  
Blogger fr.martinsen sa ...

Tusen takk idaM,
det var nettopp noe sånt jeg ønsket meg.

06 september, 2010 18:23  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

Linker til dette innlegget:

Opprett en link

<< Start