mandag, august 16, 2010

Gjensyn

Den som ikke får sove fordi det har vært ferie og jeg har sovet formiddagslur og ettermiddagslur i dag som en liten unge, tar seg en tur på SVT for å se om det skjer noe. Kobra har lagd sommer-tv. De trekker frem det de mener er verdens fremste fotografer. I første program viser de Sally Mann, Nan Goldin og Shirin Neshat, det ble hyggelige gjensyn.

Jeg liker bedre Sally Manns holdning til fotografiet som mulig virkelighet slik den kommer frem i dette programmet, enn Nan Goldins. Sally Mann sier noe sånt som at vi må huske på at et fotografi bare er ett av mange mulige tatt av en person, det er et menneske, en fotograf som har valgt ut akkurat det ene. Fotografiet er vinklet, spisset så og si.

Mens Nan Goldin gjentar det som kjeder meg litt etter hvert, sorgen og frykten over hva det digitale kameraet og photoshop med sine muligheter til manupilasjon gjør med menneskets oppfattelse av fotografiet som sant. Det er bra at folk ikke ser på fotografiet som en sannhet mener jeg.

Her er programmet.
Her er siden til sommerprogramserien om fotografene.

Tirsdag kommer et eget program om Annie Leibovitz. Så følger et om Sophie Calle og det siste er om Mary Ellen Mark. Rett i min gate altså. Jeg har skrevet mye om Sophie Calle, Sally Mann, Nan Goldin og Annie Leibovitz, bloggpostene lar seg søke opp fra det hvite søkefeltet øverst til venstre.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden