torsdag, juli 15, 2010

Jur



Først drar hun et prøvemelk på hver spene for å se etter klumper eller blod, så vaskes hver spene. Melkemaskinen settes på.
Når juret er tomt spretter melkemaskinen av automatisk.


Hver spene sprayes med jod. En omstendig prosess,
76 kyr ut og inn av fjøsen, 2 ganger om dagen.



Vi står i melkegraver for å få god arbeidshøyde,
armhøyde rett inn til juret.


8 kyr på hver side av grava.
I bakgrunnen står den kua som knør seg en plass i midtgangen når det regner og den ikke vil gå ut. Kua har egla seg en plass i det ene budeiehjertet for den får stå til de er ferdige med melkinga.



Jur ser forskjellige ut, på kyr og på mennesker. Noen kyr er 3-spena.
Hvis du dobbeltklikker på bildet blir det større og du kan se den tynne melkestrålen som står ut, i vente på melkemaskinen.
Menneskebryst kan også begynne å tømme melk, hvis man har gjort brystet klart og ungen begynner å skrike.


Her syns i alle fall melka som strømmer. Både mennesker og kyr kan få samme middel hvis melkinga ikke kommer i gang, oxytocin.


Jur med flekker og svarte spener.


Nærmere bilde av jur med flekker og svarte spener.
(Jeg syns alle bildene blir finere hvis du dobbeltklikker på dem)


Det fineste jurbildet: Juret med synlige blodårer.

Andre kubloggposter:
Den kua som ville ha mer kraftfor og den kua som ville ut og gå.

1 Kommentarer:

OpenID livetleker sa ...

Visst kan et menneskebryst sprute av seg selv. Jeg husker ...

Jeg hadde lovet elevene mine å ta med min nyfødte sønn på skolen og skifte bleie på kateteret, og jeg fikk ordre om å komme mens han var helt ny, for de ville se en navlestreng. Etterpå satte jeg meg i sofaen og skulle amme ungen. Foran meg sto en flokk elever, og da babyen så vidt hadde begynt suginga, laget en av dem en skarp lyd. Ungen slapp puppen, og bråsnudde. Melkspruten fortsatte i en nydelig bue rett opp på kinnet til en av gutta. Elevøvelse i naturfag :-)

17 juli, 2010 20:39  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

Linker til dette innlegget:

Opprett en link

<< Start