mandag, juli 27, 2009

Merce Cunningham er død

Han døde søndag natt i hjemmet sitt på Manhattan,
skriver New York Times, de har en fire sider lang sak.

Han er av de store påvirkerne av moderne dans, sammen med Isadora Duncan og Martha Graham, bl.a.
Jeg skrev om ham til 90-årsdagen i april.

Her er den oppdaterte siden til Cunninghams dansekompani
Fint slideshow av ham
Det twitres om Merce

Jeg så en forestilling av ham på Konserthuset på CODA-festivalen i 2002, her er en fin artikkel om det og om ham selv.
I den forbindelse var jeg på en tilstelning der han var i kjelleren på Stenersenmuseet og jeg sto og smugkikket på ham,
en uttrykksfull mann, bare se på fotografiet under.

Jeg husker ikke om det skjedde i virkeligheten, i Stenersenkjelleren, eller om jeg så det på YouTube. Jeg tror det må ha vært på YouTube men jeg finner ikke videosnutt eller fotografi av den gamle mannen som holdt seg fast i en frittstående barre og danset ved hjelp av dem, danset på det viset som en mann langt over 80 kunne få til, en mann som trengte stokk og stol til vanlig.
Det gjorde sånn inntrykk på meg at jeg lurer på
om jeg har opplevd det i virkeligheten.
Vi kan alle danse.

Nå fant jeg Ryan Tracy´s beskrivelse av en liknende opplevelse, da Merce Cunningham var på en homsebar i Meatpacking District,

Around the corner came Merce Cunningham. He was about 80 at the time, and was still able to walk. (..) His performance consisted of him sitting on a stool, raising one arm or leg at a time, shaking his limbs, then setting them down.


Det er Mark Seliger som har tatt fotografiet.
Dagbladet har lagt ut sak om det, det gleder meg.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden