lørdag, januar 10, 2009

Sånn ja..

..der kom jeg fra demonstrasjon. Jeg gikk rett før det ble tåregass. Noen bloggord i alle hast før jeg skal videre i verden.

Jeg sto temmelig foran ved den israelske ambassaden, jeg hadde lyst til å se selv hvordan situasjonen utviklet seg. Først gikk demonstrasjonen ved ambassaden rolig for seg, det var slagord og mange mennesker. All slags mennesker, kvinner med hodesjal og unger med seg, gamle menn med svart skjegg og stokk, innvandrerungdom, kvinner på 60 som så ut som bibliotekarer, menn på 60 som så ut som de hadde vært heismontører, gamle kjente.

Så var det en times tid der nyttårsraketter ble skutt inn i mengden, mot politiet og mot ambassaden, det er det lite å gjøre med, men jeg oppfattet mange mishagsytringer mot det, også av ungdommer med palestinaskjerf over munnen.

Det var gutter som klatret høyt opp i en lyktestolpe (den høyeste gikk til 3. etg) mens de viftet med flagget og ropte. Den lyktestolpen stolte jeg ikke helt på forresten, den svaiet og jeg så for meg at den brakk, gutt i bakken og tung lyktestolpe på folk. Likevel gjorde hverken politiet eller vaktene noe med situasjonen, at politiet forholdt seg så rolig var bra, men det burde stått et par vakter der.

Norske myndigheter og maktapparat viser tydelig side i saken når propalestinske demonstrasjoner gang på gang blir angrepet og gassa av politiet. Dette står på Blitz sine sider, riktignok før denne demonstrasjonen, men politiet gjorde en god jobb syns jeg, de var svært rolig og avventende.



Så kommer slutten og @ondekvinner skriver på Twitter "Ser på live-sendinger fra Oslo. Lurer på om demonstrantene føler forventningspresset til at det skal bli noe action."

Ja, sånn er det nok, demonstrasjoner slutter ikke nødvendigvis, de drar ut, folk går og det blir en gjeng igjen som tyner. Nei, Dagbladet, folk med barn rømte ikke fra stedet, de hadde stort sett gått.

Det var mange vakter der fra Palestinakomiteen som ba folk gå fordi demonstrasjonen var slutt og etterhvert gikk de fleste av vaktene selv også og overlot den siste gjengen og politiet til seg selv.

De kunne kommunisert bedre at demonstrasjonen var slutt, visuelt, med bedre megafon, med en avslutningstale/sang.

I det jeg gikk derfra møtte jeg på et lite tog med anarkister med tromme. Jeg snakket med en av dem, en kvinne på 30 tenker jeg. Jeg tok på meg mitt åpneste uttrykk for å komme i kommunikasjon med henne, hun satte opp et provokativt uttrykk fra første øyeblikk. Hun var på vei inn til sentrum av demonstrasjonen, vi lever i et fritt lang og hun kunne gå hvor hun ville. Teorien hennes var at politiet skulle vente til nå med å gasse fordi de ikke hadde gass nok til alle.


Disse to sto og flørta med hverandre i en timinutters tid..
Mulig jeg pusler litt mer i denne posten i morra,
men nå er det øl å få.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden