tirsdag, november 04, 2008

Island, reise dit?

Jeg sitter og venter på Obama og tenker at jeg kanskje like gjerne kan legge meg, kan jeg det? Er det ikke som å nesten vite at jeg kommer til å få ski til jul fordi jeg har sett den lange pakken med G-sport-papir i uteboden?

Jo jeg tror det

Likevel sitter jeg fortsatt her og jeg surfer litt på Island mens jeg venter. Jeg lufter drømmer og jeg er ikke den eneste ser jeg på google-treffene på bloggen min, det er mange islandssøk for tiden.

Jeg sjekker Icelandair og SASbraathens for en helger i november, bare for tankens skyld, forsåvidt sammen med London og Stockholm eller bare en øy eller en haug for meg selv. Jeg ser på Bjørks side
og Sugarcubes, er det en trøste-økonomien-gjenforeningskonsert på gang? nei. ah. Men jeg har fortsatt lyst til å kjøre rundt hele øya, spise tørfisk og drikke billig brennvin, røyke og høre på Gling Glo.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Ah, Gling Glo!

Så det finnes andre mennesker som kjenner og liker den plata.

05 november, 2008 19:14  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja! Jeg hørte den for lenge siden av en kollega. Han fortalte at faren til Bjørk spilte i bandet og Bjørk bare sang med. Jeg hadde plata hjemme til låns og prøvde å få tak i den men det var umulig. Jeg mener jeg tilogmed skrev e-post til Island.

Så går det noen år og jeg og mamma og broren min dro på kjøretur til Island og der lå den jo, midt i bokbutikken i svære hauger.

Vi spilte den på bilstereoen hele tida, den passer til alle generasjoner.

Det er så stilig å høre de kjente sangene på islandsk og kjenne igjen ordene til O mein papa.

Ó pabbi minn
Hve undursamleg ást þin var
Ó pabbi minn
Þú ávalt tókst mitt svar

Aldrei var neinn
Svo ástuðlegur eins og þú
Ó pabbi minn
Þú ætíð skilðir allt

Lidin er tíd
Er leíddir þú mig lítið barn
Brósandi blítt
Þú breyttir sorg í gleði

05 november, 2008 19:22  
Anonymous Anonym sa ...

Er Gudmundur Ingolfsson faren til Bjørk? At jeg ikke har tenkt på det.

Men stilige versjoner ja, både vokalen og de islandske tekstene.

06 november, 2008 00:31  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja, vokalen, må ikke glemme den.
Her f.eks i Ruby Baby.

Ta en runde på den mens du rydder i e-posten, det var det jeg gjorde nå..

06 november, 2008 11:49  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden