onsdag, oktober 29, 2008

Merkelig positiv respons

Nå begynner anmeldelsene av Annette Kullenbergs bok å komme, merkelig sent synes jeg. Og enda merkeligere er dagens intervju med forfatteren i Svenska Dagbladet om at boka skal komme.
Jeg f.eks har rukket å lese i svenske aviser om boka, bestille den på nett, få den hjem i posten, lese den og skrive om den...

Og en merkelig positiv respons:
"Jeg har lest Annette Kullenbergs bok om Marianne Höök og tenker hva faen skal man med fiender hvis det var slike venner hun hadde."

Jeg er mest enig med Eva Dandanelle i Hallandsposten, hun spør:
Får man lov att göra så här?
Ellen Mattson i Svenska Dagbladet er mer positiv
Og Tomas Larsson i Õstersundsposten syns det er en strålende bok

Aftonbladet skriver Man blir ju faktiskt erbjuden att tolka det hon hittar fritt, men nettopp det syns jeg ikke, jeg syns man blir pådyttet alskens frekke tolkinger av livet hennes.

Ikke bokanmeldelse, men bloggeren Stranger in Sweden har skrevet om andre sider ved Kullenberg.

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Aftonbladet er ganske positiv så jeg også i dag. Selv om de mer "onde" sidene ved biografen blir berørt. Høres ut som en fristende bok å lese

29 oktober, 2008 18:29  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk. Merkelig, jeg trodde jeg hadde kontroll når jeg googlet på nyheter men Aftonbladet kommer fortsatt ikke opp i nyhetsgooglen. Nå har jeg limt den inn i posten selv.

Hvis du sender meg adresse i e-posten min (fr.martinsen og gmail) så skal jeg sende deg boka i posten.

Jaha, ja. Nå ble jeg sur over den anmeldelsen også, hva er dette?

"Hon kastade sig in i sosseriet och fick skriva signerad åsiktsspalt på Aftonbladets ledarsida. Det var hon själv som ringde upp erbjöd sig."

Altså hvis det skal være på denne måten så gidder ikke jeg dø.

"En fantastisk karriär av en frånskild småstadskvinna utan universitetsutbildning."

Hva er det slags nedlatenhet?

Men anmeldelsen peker på tvilsomheten i å spekulere i at en bestefar skulle ha forgrepet seg seksuelt på barnet Marianne Höök, det reagerte jeg også på.

30 oktober, 2008 07:56  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg elsker Aftonbladet. De har ekstremt tabloide nyheter og en del bra kulturstoff.

Ja takk, vil gjerne låne bok. Sender adressen på e-post.

30 oktober, 2008 09:17  
Blogger fr.martinsen sa ...

Og der gikk boka i posten, spent på å høre hva du syns om den.

04 november, 2008 16:27  
Anonymous Anonym sa ...

Jepp. Da har jeg sent boken tilbake til deg. Takk for lånet!

Jeg leste den ikke ut, irriterte meg over jeg-stilen til Kullenberg.
Men hun hadde jo en del interessante historier å fortelle.

11 desember, 2008 11:33  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden