fredag, oktober 03, 2008

Kreativitet og ... egg?

Jeg har skrevet før om hvordan jeg går i stå på kreativitetskurs.
Jeg ser ut til å forvandle meg til en sur unge som blir dyttet opp på scenen og står og stirrer stumt ned i gulvet,
det er akkurat som det ikke er plass til meg der.

De forteller meg måter. De sier at hver dag skal du lage mat.
Du tar en tomat og ser at den er rød og så kommer du på at du må ha en grønn agurk ved siden av. Nei, tenker surungen i meg,
jeg kommer på at jeg vil ha pizza.

Denne uka har jeg vært mer enn vanlig kreativ ved to anledninger og nå la jeg merke til hva som var bakteppet.
Det var to små forelesninger som hadde med jobben min å gjøre.

Den ene var som å høre på en kokk som snakket om interessante men litt for vanskelige ting. Han sa blanchere og pochere og ting jeg ikke hadde hørt om og så gikk jeg i stedet hjem og tenkte,
hvorfor steker jeg alltid egget, nå vil jeg begynne å koke det og så gjorde jeg det.

I dag snakket kokken om ting jeg kunne fra før. Og likevel,
da jeg gikk hjem fra jobb fikk jeg en strålende idé: la oss omorganisere i kjøleskapet og lage nye rutiner og synergier og slikt. Nå gjelder det bare å få sjefen min sulten på eggerøre også.

Det er ikke meningen å være mystisk egentlig.
Jeg syns bare det er interessant å legge merke til hva det er som får hjernen min til å bevege seg i andre retninger.

10 Kommentarer:

Blogger ogjegbare sa ...

Jeg lurer sånn på hva den eggerøra er. Jeg vet at det er noe annet du prøver å fortelle meg med eggemetaforen, men jeg klarer bare tenke Hva er eggerøra?.

03 oktober, 2008 20:45  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nå må vi passe oss og la metaforene i fred. Stenger språket? Åpne språket. Du kan tolke hva du vil inn i språket vet du, så lenge du reagerer, så lenge du føler så har jeg gjort min misjon, oj en metafor igjen.

03 oktober, 2008 21:00  
Blogger ogjegbare sa ...

Ja, reaksjonen, det er den som er viktig. Sånn er det hvert fall med videokunst.

03 oktober, 2008 21:07  
Blogger fr.martinsen sa ...

Og tekster. Videokunst er jo bare en tekst. Alt er tekst. Jeg er sikkert tekst. Jobben er tekst.

03 oktober, 2008 21:23  
Blogger arne sa ...

Jo, men altså, det at du koker egget istedet for å steke det som du alltid gjør, det er jo det som er kreativt (jeg føler at jeg hater det ordet, skyldes det kreativitetskursene?).

Gå en annen vei hjem i stedet for den du alltid går, eller gjøre noe helt annet etter jobb enn det du alltid gjør.

Det forandrer vel ikke verden, eller, men det kan i hvert fall få meg til å se noe jeg ikke har sett før.

Men sånne k-kurs er ikke noe særlig for meg heller.

03 oktober, 2008 23:02  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg har vært på seminar det siste døgnet, spilt rollespill og lekt "kom i godt humør"-leker. og alt det gjør med meg er å få meg til å ville krype sammen i fosterstilling.

Jaja, det ble jo en bloggpost av det.

04 oktober, 2008 03:56  
Blogger fr.martinsen sa ...

Javisst Arne, det var det jeg mente også. Jeg så at jeg kunne koke egget i stedet for å steke det, deri lå det kreative og det kom av at jeg hadde hørt på et foredrag om egg, ikke om kreativitet. Jeg liker det mye bedre. Jeg liker å høre egge-foredrag og selv om jeg ikke gjør det jeg lærer på disse foredragene så får jeg noe annet ut av det.

Jeg hadde nok ikke gjort som deg, Hjorten, jeg tror ikke det. Det hadde nok blitt sur-unge på meg.

04 oktober, 2008 08:26  
Anonymous Anonym sa ...

Det ville de i så fall stått stor respekt av. Og kanskje ville du fremstått som et forbilde, en som fikk en hel haug av de andre også til å nekte å være med?

Du ville blitt en slags rollespillenes Rosa Parks?

Ikke for det, rollespill kan sikkert være nyttige nok i noen sammenhenger? Noen rollespill ihvertfall, ikke nødvendigvis det jeg var med på...

04 oktober, 2008 08:35  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ha ha, kanskje i smug, kanskje de tenker på meg på den måten neste gang de skal på kurs og gruer seg.

Men nei, akkurat da tror jeg bare de syntes jeg var rar og litt vanskelig (jeg lagde ikke noe stort nummer av det altså) og de spratt jo rundt selv og var flinke rollespillere.

Sånn så det i alle fall ut fra utsiden. Kanskje de egentlig hadde lyst på fosterstilling.

04 oktober, 2008 08:46  
Anonymous Anonym sa ...

Eggerøre du liksom.... Vi får se når hjernen fungerer, dvs på mandag!
Sjefen

04 oktober, 2008 11:27  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden