lørdag, august 30, 2008

24hBerlin

Tidlig på morran klokka 06.00 fredag som kommer setter
80 profesjonelle filmfolk og resten av berlinerne i gang med å filme hverandre i et døgn.

Prosjektet heter 24hBerlin og om nøyaktig et år, 5. september 2009, vises den da bare 24 timer lange filmen på fjernsynsstasjonene RBB, Arte og finske Yle Teema 24. Filmen og det materialet som er klippet vekk skal spares for fremtiden i et digitalt arkiv:
slik levde de i Berlin 5. september 2008.



Jeg så et liknende prosjekt, men bittelite.
Det var stillbilder av et døgn i Sverige, ulike mennesker, ulike situasjoner, det skjedde i løpet av det døgnet.

I Berlin er de i slutten av planleggingen, i forrige uke lette de fortsatt etter folk f.eks en kommende pensjonist med siste arbeidsdag 5. september.

- Dokumentärfilmarens grundregel nummer ett är att ingen plan överlever verkligheten, sier Volker Heise til Svenska Dagbladet.

– Men som tur är finns grundregel nummer två:
verkligheten är alltid mer spännande än planen.

Jeg har lagt dem til på twitter.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Interessant hvordan folk dokumenterer hverdagen sin på alle mulige måter. Det er mange sånne "days in my life"- prosjekter på Flickr og blogger rundt omkring, men ikke så omfattende selvfølgelig.

Likte spalten din denne uken, du sier høyt ett og annet som andre har tenkt.

30 august, 2008 19:33  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg skal straks legge ut en liknende, i en nabogenre.

Takk. Jeg legger den ut her i morra tenker jeg, så kan du jo logge inn som anonym og si hva jeg skrev som andre har tenkt. Hvis det passer da. Noen ting skal kanskje få stå helt i fred.

30 august, 2008 20:00  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden