mandag, april 21, 2008

Snebrett på operataket?

Jeg syns det er synd at det er forbudt med rullebrett på operataket. Ole Ivars var ute av operaen før jeg fikk sukket ferdig over at de var invitert og det hadde sett tøft ut med litt rulling der oppe.
Det ville bidratt til å justere på det fiff-problemet operaen har også.

Men snebrett altså?

Det hadde jeg ikke tenkt på en gang. But såklart.

I dag skriver the Guardian om operaen vår og først i ingressen:
The sloping marble roof of the Oslo opera house may
be perfect for snowboarding.

In the winter, the roof is covered with snow, and,
while it is not exactly encouraged, young people will be tempted to snowboard down it.


Jeg har ikke tenkt på hva som skjer med operaen hvis det kommer en snevinter. Har de varmekabler? Blir det verdens beste akebakke? Kan vi lære barna å gå fiskebein oppover skråninga?
Og kan det bygges humper og dumper til snebrettmenneskene?

8 Kommentarer:

Anonymous Alter Ego sa ...

Kanskje de trenger rekkverk paa kanten saa ikke noen faller utenfor? Eller en permanent base for Winter Baywatch Oslo Office?? ;-)

21 april, 2008 23:48  
Blogger fr.martinsen sa ...

Rekkeverk på kanten trengs ikke, man kan ikke falle ned fra taket, men Winter Baywatch Oslo Office hadde nok vært noe, så folk ikke havner i havet, for det går an.

De kunne sitte på sånne små tårn med bobledress, topplue og kikkert.

22 april, 2008 07:01  
Anonymous tb sa ...

Operaen trenger litt grafitti. For å bidra til å gjøre den litt mindre til en gold saltørken der mennesker bare er på besøk, før de trekker tilbake til menneskelige omgivelser. Synes jeg.

Og når faller den første i vannet? Var nesten nifst plutselig å komme ut på den kanten, uten rekkeverk.

24 april, 2008 09:53  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nei akkurat operaen syns jeg ikke vi skal tegne på..

Så rart, vi har helt ulik opplevelse av å være der. Jeg syns det var befriende og stimulerende.

Og på kanten var det ikke skummelt men fint. Jeg gleder meg til å se folk legge på svøm utover.

24 april, 2008 10:53  
Anonymous tb sa ...

Mulig at jeg er enig i at bygget ikke trenger grafitti? Selv om det er den slags bruk som stort sett får meg til å føle meg til stede og hjemme i en urban omgivelse; spor etter mennesker som lever og er med på å forme sine omgivelser, ikke bare blindt aksepterer og tar for gitt det som omgir dem. Det rene og monumentale gjør meg mest redd, er noe totalitært over sånne store, rene og hvite flater? Men ok, ser at grafitti kanskje ikke hører hjemme der? Men da gjør kanskje ikke jeg det heller?

Men operaen som insitusjon og kunstform trenger så absolutt litt grafitti, synes jeg, trenger å bli litt mer skitten, trenger å la ting møtes og bryne seg mot hverandre? Folk er så redde for at Ole Ivars skal slippe til i det bygget. Jeg er mer redd for at det bare blir Don Giovanni og andre monumenter fra oparahistorien som fyller salen, fordi det trekker publikum. Det er farligere for operaen enn om sørlandet trekkspillforening, eller hva det var, skulle få holde en konsert i operaHUSET.

Jeg har nok mer vannskrekk enn du, skal du se? Derfor den ulike opplevelsen av den plutselige kanten, av suget fra fjorden?

24 april, 2008 12:40  
Blogger fr.martinsen sa ...

Kan vi ikke nøye oss med skatere på taket da..?

Tenk på det arkitektene har tenkt på neste gang du er der, at monumentale hus skal være flate slik at folk kan gå på dem, stå dem, ikke bare stå og se oppover og føle seg liten.

Da føles det kanskje bedre?

24 april, 2008 13:22  
Anonymous tb sa ...

Takskatere blir bra.
(litt tøft med de takpulerne også, på åpnoingskvelden.. slikt hjelper)

Tja, jeg opplevde det ikke slik, ikke første gang i alle fall. Fint, men kaldt, var min assosiasjon. Litt som første gang jeg møtte habsbugsk makt-arkitektur, i Wien som ung interrailer. Følte meg liten og fremmed og fremmedgjort. Slik hensikten var.
Får ta en ny takrunde, ved neste Oslo-besøk, se om jeg klarer å se ditt operahus også.

Men jeg er egentlig mer bekymret (nja, ikke egentlig "bekymret" da, det opptar meg ikke så veldig, tenke i kke på det HVER dag, for å si det slik) for at det som skjer inne i bygger blir enda mer monumentalt enn bygget, det er kanskje i kunsten som skjer der inne at man virkelig trenger grafitti og skatere?

(har begynt å drømme om en norsk samtidsmusikalsk opera om operabygget i Oslo, komplett med trekkspillere fra sørlandet, atonale klangflater, tekno-jazz, svartmetallgitarer, lydklipp fra debatten om byggingen, Maja Ratkje, Motorpsycho, Truls Mørk, Bit 20 Ensemble, Deathprod og Berit Opheim. da kommer jeg på premiæren! og hvis Tom Waits skal spille der...)

24 april, 2008 13:39  
Blogger fr.martinsen sa ...

He he, tja jeg skal nå på PJ Harvey og dessuten må jeg forte meg å bestille noen av moderne-dans-forestillingene til høsten, det er da samtid det..?

24 april, 2008 14:01  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

Linker til dette innlegget:

Opprett en link

<< Start