søndag, februar 11, 2007

Treet på Tøyen

Du rekker det akkurat. Det skal hugges til uka. Jeg tok meg en tur i formiddag. Det er et tre jeg har sett på i mange år, fordi treet har vokst inn i støpjernsgelenderet. Ser du det?
Jeg har stått og sett på akkurat det mange ganger.


Hestekastanjetreet er omtrent 250 år gammelt, og det har stått her siden før det ble Botanisk hage.

Men på onsdag skal de begynne å kutte greiner av det, og torsdag kommer kranbilen for å heise mestparten av treet over hustaket og inn i borggården, lurer på hvorfor de skal heise det inn i borggården.

Jeg har gått rundt i hagen her siden jeg flyttet til Oslo for hundre år siden. Mest var jeg her da barnet mitt var lite. Da hadde vi et tre som var så tett, med greinene helt ned til bakke,
vi pleide å "bo" inni det, ingen kunne se oss da.

Sist jeg var her var i vår.

Nå ser det ikke så fint ut, med stillaser og gjerder,
du må forestille deg det fine selv.

H.C. Andersen var på fest her en gang, og Bjørnstjerne Bjørnson sto oppe på altanen bak den hestekastanjen og holdt tale for ham.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

De felte noen gamle trær i Drammensveien forrige uke også, nedenfor Solli plass, langs trikkelinjen der.

Trær skal plantes. Ikke felles.

11 februar, 2007 16:10  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja, jeg hørte det.

Av og til må trær felles, selv om det er trist.

11 februar, 2007 18:28  
Blogger K for Kvinne sa ...

Hvorfor skal de felle det? Tenk så gammelt, og så plutselig borte....

12 februar, 2007 12:33  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det er så gammelt at man ikke vet når det mister greiner.

Og denne typen trær mister hele greiner og de er tunge.

I tillegg prioriterer de at huset som er gammelt ikke skal få råte. Men her er det mulig det er et pengespørsmål, det vet jeg ikke.

12 februar, 2007 16:44  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden