Den periferes funksjon ved drap
Jeg ser at noen skriver at media grafser. Jeg er en av de mange som er interessert i å lese om dette drapet. Jeg leser oppdateringer,
jeg interesserer meg for motiv, for vaskehjelpenes reaksjoner, naboers uttalelser og for medienes dekning.
- De hyggelige menneskene, dette rolige strøket, dette trivelige nabolaget, ingenting galt der i gården. De smilte i svømmehallen.
Det betyr ikke noe mer enn at de fikk til å si hei,
hei til naboen i svømmehallen.
Iskwew skriver at folk opprettholder fasaden bak hekkene.
Vel, de færreste av oss setter oss ut på trappa og gråter. Og at man ikke involverer naboer, foreldre til klassekamerater eller kolleger betyr ikke at mennesker ikke snakker med hverandre i dagens samfunn, at vi ikke involverer oss i hverandres liv.
Det betyr bare at vi ikke involverer gud og hvermann. Det betyr ofte ikke annet enn at de som er våre fortrolige, venner, søsken, har vett til å holde kjeft. Og takk for det.
For legg merke til det. Det er alltid noen som ikke uttaler seg.
Det er de som kjente dem best, de fortrolige.
Mediene vil gjerne tegne et bilde av familien, og når de nærmeste ikke snakker med mediene må mediene klare seg med de perifere.
Mitt verste eksempel på en perifer perifer var et drap for noen år siden der den eneste de hadde å by på var en som pleide å møte drapsmannen på hundelufting. Trivelig kar.
jeg interesserer meg for motiv, for vaskehjelpenes reaksjoner, naboers uttalelser og for medienes dekning.
Men her skal det handle om de perifere
I alle drapssaker leser vi naboreaksjoner. Som jeg syns er uinteressante stort sett. Naboer syns alltid et drap er uforståelig.- De hyggelige menneskene, dette rolige strøket, dette trivelige nabolaget, ingenting galt der i gården. De smilte i svømmehallen.
Det betyr ikke noe mer enn at de fikk til å si hei,
hei til naboen i svømmehallen.
Iskwew skriver at folk opprettholder fasaden bak hekkene.
Vel, de færreste av oss setter oss ut på trappa og gråter. Og at man ikke involverer naboer, foreldre til klassekamerater eller kolleger betyr ikke at mennesker ikke snakker med hverandre i dagens samfunn, at vi ikke involverer oss i hverandres liv.
Det betyr bare at vi ikke involverer gud og hvermann. Det betyr ofte ikke annet enn at de som er våre fortrolige, venner, søsken, har vett til å holde kjeft. Og takk for det.
For legg merke til det. Det er alltid noen som ikke uttaler seg.
Det er de som kjente dem best, de fortrolige.
Mediene vil gjerne tegne et bilde av familien, og når de nærmeste ikke snakker med mediene må mediene klare seg med de perifere.
Mitt verste eksempel på en perifer perifer var et drap for noen år siden der den eneste de hadde å by på var en som pleide å møte drapsmannen på hundelufting. Trivelig kar.
4 Kommentarer:
Enig.
Men. Jeg leser også gjerne om sånne saker, og har lyst til å vite så mye som mulig. Jeg regner med at det skyldes et ærlig ønske om å forstå mennesker og menneskers handlinger, blandet med en dæsj vanlig sensasjonshunger. Ett aktverdig motiv og ett mer tvilsomt, om enn vanlig motiv, altså.
Men uansett om jeg er glad for detaljer eller ikke, syns jeg at mediene grafser. Er det ikke det de gjør, da?
Hva slags bredere samfunnsmessig interesse har en slik blodig enkeltsak?
Det kan hende at jeg misforstår deg. Men mener du at det mediene driver med, er noe annet enn grafsing? Hva er det da?
Jeg bare lurer. Jeg er ikke krøsskleppende og kritisk.
Tja, hva er grafsing da?
Da oppfatter jeg det som man mener at mediene går for tett på. At de ikke burde vist sånne bilder, intervjuet sånne folk. Og selv om min grense nok er litt strengere enn medienes, litt mer smakfull. Så er jeg stort sett enig i størrelsen saken fikk i mediene.
Men det er altså oppfattelsen av ordet grafsing.
For det er klart at det er andre motiver for mediene enn bredere samfunnsmessig interesse her.
Så skal jo mediene også både underholde, fortelle om uvanlige ting og selge aviser/treff. Jeg mener alle delene er helt legitime.
Det jeg er uenig i er miksen, at det blir for MYE tull på nettavsiene f.eks.
Og så kunne man problematisert mer etter hvert, kulturdebatt om norske nordmenns eieforhold til kvinner f.eks.
Ok. Ja, men da er vi stort sett enige.
Jeg savner også problematiseringen.
Legg inn en kommentar
Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]
<< Startsiden