fredag, juni 30, 2006

Monstera-mønster overalt

Plutselig går alle med monstera på seg. Monsteraplanten var veldig moderne på 70-tallet, så ble den borte og så dukket den opp som mønster for to år siden.

Hva var det som skjedde

Mamma hadde en monstera, det var eksotisk, det var som å få jungelen hjem, og det var ellers ikke mye jungel i min verden, kjerringene hadde gloxinia i karmen. Men monsteraen til mamma vokste seg svær og etterhvert ble hun lei den og klippa den ned og håpet at den skulle dø. Sist jeg så den sto den kvestet på gjesterommet, på gulvet der det er lite lys å få.

En dame på Blindern,

muligens i Helene Suris gamle ganger, har en monstera som er så svær at når hun skal på ferie er det pinlig å spørre mannen på sidekontoret om vanne-hjelp for damen vet at det trengs en hel bøtte vann 3 ganger i uka for at monsteret skal bli fornøyd.



For to år siden så jeg en bukse med monstera-trykk på ferie, men på ferie har de jo alt mulig. Da jeg et år senere så en teit solhatt med monsteramønster i London måtte jeg kjøpe den i nostalgi og solidaritet med den vanskjøttede grønnplanten.

Men nå?

Hva har skjedd nå da, alle har monsteratrykk. Særig på klær, og det er ikke samme produsent, slett ikke. Gå ut i parken og ta en kikk.

Jeg så tilogmed monstera-SKYGGER i bakgrunnen til en av disse populære rompesidene.

Selve planten er sjelden å se.

Hva skjedde egentlig?

Var det en mønster-lager som kikka på monsterabladet og så fulgte de andre etter? Er det en konspirasjon av monsteragartnere som planlegger et monstera-sug som plutselig kan mettes på Mester Grønn?

Svigermors tunge er også blitt populær igjen, men bare i plantes form, den brukes i krukker i rekker på moderne kunstmuseer,
ikke som mønster på saftglass og mugger, ikke foreløpig.

Kvelden kan bli bra

Det var det som skjedde meg i dag på vei hjem fra jobb, jeg så en flerfarget monsterabukse. Etterpå gikk jeg til frisøren. Han sa at jeg bare kunne drite i å se Tyskland-Argentina, la gamle og nye nazister sloss i fred for deg sa han.

Så nå forlater jeg kampen 1-1, det står en høflig drink i et telt og venter på meg, massevis av bursdagsøl på pub og så til slutt kollapse i en homecoming queens selskap.

Gjetter at kvelden blir god. Eventuelle monsterakommentarer svares på før leggetid men etter det tre-leddede programmet.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Alt er inspirert av alt det som var inspirert av noe som var basert på det som var inspirert av alt det som var in å la seg inspirere av for lenge, lenge siden, da alt var .. nytt?

30 juni, 2006 22:05  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jo sant, men monsteraen var så ut, så hva var den første beveger igjen...

01 juli, 2006 01:41  
Anonymous Anonym sa ...

Godt spørgesmål. Eg veit ikkje.

:=D

01 juli, 2006 01:57  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jaha, på smykker også, det har jeg ikke lagt merke til.

Jeg liker jo monsteramønsteret jeg, det er ikke riktig så stramt som Marimekkomønsteret, eller jeg vet ikke om det er det heller, det er kanskje mer assosiasjonene til hvilke damer som går med Marimekkomønster som forstyrrer litt.

01 juli, 2006 13:23  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden