onsdag, november 19, 2014

Jim Jarmusch i går

Jim Jarmusch var sjarmerende, jeg regnet med jeg ville synes det. Han sa at han ikke var så fryktelig god til sånne snakketing, at han var bedre på spørsmål, men han fortalte jo fint. Fint og hyggelig om William Burroughs som han respekterte fordi han ville undersøke alle ting, utforske språket, klippe i tekstbiter, skjære i kjøtt på film, prøve ut også dop.

Jeg er enig. Man får ikke gi seg med undersøkelsene sine, selv om man nok bør ligge lavt med dopet. Burroughs ble heroinist, og forsøkte å slutte med det. Han skjøt og drepte kona si i fylla.

Jim Jarmusch fortalte en historie, som vi ser deler av i filmen, en fyllefest, en lang natt der Jarmusch kommer på at nå er det sannelig på tide å trekke seg ut herfra å gå hjem da Burroughs viser frem orgonskapet sitt og samtidig begynner å skyte litt. Han går hjemover, fornøyd over å komme fra det i god behold, oppdager at det er blitt dag, huset i Bowery 222 har ikke vinduer, festen hadde vart lenge.

Orgonskapet som Burroughs hadde er en egen historie, det var Reich, Freud-eleven, som mente skapet han bygde skulle akkumulere seksuell energi. Det fins et slikt i Norge også.


Jeg skrev om selve filmen her om dagen, jeg kom til å se den to ganger.

Jeg må huske at Aaron Brookner kommer med film om Howard Brookner nå, Uncle Howard heter den, og handler altså om onkelen som lagde filmen om Burroughs, og det er nevø Aaron som har fått onkelens film digitalisert.

Og så har jeg lyst å huske at Howard Brookner lagde film om Robert Wilson, den fikk jeg lyst til å se.


Jim Jarmusch sa at Anthology Film Archives, der vi var, i 32 Second Avenue er en av favorittplassene hans i New York. Jeg gjetter han tenkte hovedsaklig tenkte på innholdet, det er et cinematek. Men kanskje han også tenkte på bygningen. Den var gammel, mye betong, tunge jerndører. Jeg er dårlig på epoker, men det var kanskje 20-talls innvendig? Uoppusset, med den sjarmen det kan gi. Jeg burde tatt bilder innvendig. Jeg må huske å alltid ta bilder av det jeg syns er fint.

4 Kommentarer:

Blogger ingping sa ...

Håpet du ville fortelle noe om Jim Jarmusch. Han er en favorittregissør. Noterer meg de andre dokumentarene som jeg ikke har hørt om. Skulle gjerne sett filmen om Robert Wilson, men finner den ikke i "kjøpbar" form noe sted. Om ikke annet skal jeg se Woyzeck på Det norske teatret før jul. Takk for at du deler!

21 november, 2014 00:09  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hyggelig å høre fra deg. Jeg må lete litt selv etter disse filmene. Den om onkelen er vel i ferd med å komme ut, du så den hadde facebook-side? Den om Robert Wilson vil jeg huske å lete etter på dvd i løpet av de neste par dagene. Dette er huskelappen. Men kanskje ingen av dem er tilgjengelig for oss.

21 november, 2014 07:13  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ingping: Det ser ut til at du kan se den her? Jeg liker ikke abonnementsordninger, men kanskje du kan se hele i tilbudet om å prøve tjenesten gratis? Si evt fra hvordan det går, jeg er lat sjøl.

https://mubi.com/films/robert-wilson-and-the-civil-wars

Og i alle tilfelle må jeg si at facebook-siden: Robert Wilson and The Civil Wars byr på mye godt Robert Wilson-stoff generelt.

21 november, 2014 23:52  
Blogger ingping sa ...

Takk for tipset. Jeg hadde et års medlemskap i Mubi Norge som jeg avsluttet for noen måneder siden. Fikk sett noen gode filmer, men ikke helt fornøyd med at jeg ikke har kontroll over hvilke filmer som vises. Ser ikke ut til at Robert Wilson-filmen vises på Mubi Norge nå, men skal sjekke og evt. gi deg et ord. Jeg kjøper gjerne et månedsabonnement for å få sett den. Har bare gode erfaringer med å forholde meg til Mubi. Akkurat nå hører jeg på et utdrag fra selve operaen http://batshitcrazynews.com/2014/04/the-civil-wars-a-tree-is-best-measured-when-it-is-down/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter Umiskjennelig Philip Glass, men mer "melodiøs" enn jeg husker fra andre stykker jeg har hørt. Liker så godt stemmene, både når de snakker og synger.

23 november, 2014 01:25  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden