lørdag, januar 28, 2012

Jeg tar til meg nyheter

En lang og grundig artikkel i Dagbladet om barn i USA som straffes for forseelser av retten. Den kriminelle lavalder omfatter unger i enkelte stater.

Varför är åldrandet en sådan överraskning för just henne? Svaret är omedelbart:

–För att jag inte är realistisk. Jag ser inte på något så som det verkligen är. Allt är en berättelse. Och i den berättelsen är jag inte min faktiska ålder.
Intervju med Joan Didion i Svenska Dagbladet.

För vem är egentligen den sämsta förebilden för tittarna? Vems agerande gör störst skada för samhällsbygget i stort?

Att på sin fritid, utan koppling till arbetet, ha ertappats med spår av kokain i urinen? Eller att i fem års tid utnyttja sin roll som tv-profil till att tjäna svarta pengar som kunde ha tillfallit sjukvård, skolor och barnomsorg?
Jan Gradvall om at vi ikke tar skattemoral alvorlig nok.


Jeg fortalte at jeg kjøpte billett til et foredrag med Alain de Botton og fikk denne Guardianartikkelen fra torsdag om at han vil bygge et ateisthus i London og også videoen under.

Ateisthus appellerte ikke umidellbart til meg, jeg bruker kirker og museumsbygg til egne formål. Og gamle bibliotek! Jeg skrev om akkurat det i 2006.

Jeg ser for meg at et ateisthus som skulle dekke spirituelle behov ville bli fylt med kliss. Jeg kan ikke fordra begrepet spirituell, skjønt når Alain de Botton snakker om det i TEDtalken under er det ok.

Og så kom jeg på paviljongen i Kensington Garden i sommer, på bildet over. Den kunne vært et slikt bygg, det trenger ikke være kliss.



0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden