lørdag, september 03, 2011

Diane Arbus i Oslo!

I dag åpnet en Diane Arbus-utstilling i Oslo, det var jeg ikke klar over. Det er galleriet Peder Lund på Filipstad som har utstillingen, bare åpent på lørdager mellom 12 og 16, det var knagert syns jeg.


Små bilder. Jeg foretrekker store, som smeller mer i fjeset, men jeg vil se dem. Jeg liker ikke at han kaller dem vintage. De er vel ikke vintage, det er vel ikke gammelheten eller second-handheten som er poenget med dem, men at de er fremkalt av Diane Arbus selv (mellom 1956 og 1971).

Fra nettsiden foto.no:

26. juli 1971 tok Diane Arbus sitt eget liv. På det tidspunktet var hun på topp karrieremessig, og hadde seilt opp som en av samtidens mest anerkjente kunstfotografer.

- Det som er blitt skrevet om Arbus, har bidratt til at hennes fotografier ofte blir oppfattet som vitnesbyrd om kunstnerens biografi. Denne lesningen av bildene har nok bidratt til deres popularitet, men har skygget for aspekter ved dem som er vel så interessante som de sider av dem som forteller noe om fotografens biografi, skriver Peder Lund i en pressemelding.



Diane Arbus´ selvportrett med datteren Doon.

Her har jeg skrevet om meg, Diane Arbus og Susan Sontag.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden