mandag, august 29, 2011

Pina Bausch-november

4. november blir Wim Wenders film om koreografen Pina Bausch i 3D-format satt opp på kino i Oslo. Hvor husker vi Wim Wenders fra? Buena Vista Social Club (jeg).

17. november blir en Pina Bausch-forestilling satt opp i operaen.

Fra Arthaus reklametekst:

Pina Bausch døde i 2009 like før innspillingen av filmen skulle starte. Wenders var en personlig venn av Bausch. Sammen hadde de lenge planlagt et felles filmprosjekt. Ikke før utviklingen av 3D-teknologien skjøt fart, følte Wenders at han hadde funnet riktig måte å formidle Bauschs danseteater på. Når teknologien var på plass, døde koreografen og filmen ble i stedet regissørens og kompaniets hyllest til en legende i danseverdenen.


Filmens facebookside

Fra operaens reklametekst om danseforestillingen:

Endelig kommer det legendariske kompaniet Tanztheater Wuppertal Pina Bausch på besøk til Norge. Da koreografen Pina Bausch døde i 2009, etterlot hun seg en for alltid forandret danseverden. Pina Bausch' danseteater, en blanding av nettopp dans og teater og med elementer av surrealisme, rå realisme og seksuelt drama, revolusjonerte rett og slett dansen. Tanztheater Wuppertal Pina Bausch er også kjent for de sterke, uredde og egenartede danserne.

Nå kommer 12 av dem til Operaen med Vollmond (Fullmåne). Det er et intenst, sensuelt og atletisk verk fra 2006 der det regner, renner, bølger og strømmer vann. Som så ofte med Pina Bausch' verk, dreier det seg blant annet om forholdet mellom mann og kvinne.



Jeg syns ofte musikken til moderne dans er kjedelig, skuffende ofte. Jeg syns ofte klassisk musikk er kjedelig. Jeg er klar over at dette er som å si at jeg foretrekker kioskromaner, men slik er det faktisk fatt. Innimellom prøver jeg meg på å høre klassisk musikk men jeg får ikke følelser av det, det skjer ikke noe mer enn at jeg tenker på mitt mens jeg ser på de som spiller.

Denne danseforestillingen har musikk av Cat Power og Tom Waits. Det lover godt for meg.

Under er en reklame for danseforestillingen (da den gikk i New York, men det er jo samme).