onsdag, august 24, 2011

Susanne Ljung

Jeg har åpenbart et hull i den svenske allmennkunnskapen min. Jeg har hørt navnet til Susanne Ljung mange ganger, men har hatt litteraturassosiasjoner på henne, jeg har blandet henne sammen med Kristina Lugn og Marie-Louise Ekman tror jeg, Ebba Grön, hva vet jeg.


Dette er Susanne Ljung.
Hun er journalist. Hun har vært musikkjournalist i Expressen som skrev om hvilke bøker musikerne leste, hun har vært motejournalistikkens gamlemor og redaktør for Damernas Värld.

Da jeg leste om henne i Dagens Nyheter i sted tenkte jeg at jeg vil følge med på Susanne Ljung heretter, høre hva hun sier, lese hva hun skriver.

Her er noen av setningene som fikk meg interessert

Jag vet inte vad som finns i butikerna just nu och jag kan inte styla. När jag handlar (Susanne Ljung säger inte att hon shoppar) vet jag precis vad jag vill ha. Jag har hittat min stil och lägger till små avvikelser, ett orange nagellack eller en accessoar så att det känns nytt. Mina föräldrar var så unga när de fick mig, 17 och 18 år. Först var det meningen att jag skulle bo hos mormor, men då blev hon också gravid. Redan när de var 13-14 år började de gå på konsert: Mott the Hoople, Roxy Music, Patti Smith. Jag minns hur vi satt i köket i Enskede, och hur roligt det var att skriva - och att sedan få se sitt namn i tryck. Popsidan i Expressen på lördagarna var ju det som gällde då. Jag visste absolut ingenting om någonting, så när jag satt där första dagen, 21 år gammal, med ansvaret, en telefon och ett tomt skrivbord var det lite svettigt. Susanne förhöll sig till musiken på precis samma sätt som hon senare har förhållit sig till modet. Att bredda ämnet, ta in andra former av kultur under samma paraply. Det var inte alltid populärt, men jag hade popsidan så jag bestämde. Jag raggade upp honom på Sturehof för tolv år sedan. Det närmaste man kommer i Stockholm är Gondolens bar, där kan bartendrarna snacka med folk. Och hon ville att Susanne Ljung skulle göra jobbet Susanne ville inte, hon hade så mycket annat kul på gång. Vi försökte ha en journalistisk ingång, och vara utbildande, förklara när, hur, var, varför.

Hele artikkelen her

Hun lager radioprogrammet STIL.
Det har sesongpremiere om to dager.
Jeg skal høre på gamle klipp straks alle i huset her har stått opp, folk sover til de underligste tider, jeg og innimellom.

Om radioprogrammet som jeg skal høre på

– Alla tidningar är så otroligt formaterade, de blir bara en form som ska fyllas med pastejsmet. Med Stil fick vi skapa en egen form, och all den triviakunskap jag har kom plötsligt till användning. Man måste inte alltid ge det förväntade.

Och det funkade. Radioprogrammet som handlar om trender inom mode, skönhet och populärkultur är nu inne på sin femte säsong, och uppskattas även av människor utan uttalat modeintresse, och Susanne Ljung har kommit att kallats "en auktoritet på det ytliga". Titeln verkar inte störa henne nämnvärt: "Ibland är det som att trampa omkring i fluff, men det är viktigt att också trampa djupt i ytligheterna", har hon sagt.


Dette er Marie-Louise Ekman. Hun er sjef på Dramaten.


Dette er Kristina Lugn.
Hun er forfatter og sitter i Svenska Akademien.

Sånn. Nå har jeg ryddet.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden