JR - en ny fotograf for meg
En fransk fyr som limer bildene sine opp på uventede steder.
I fem år har JR fotografert mennesker på steder som er aktuelle i mediene og så limt fotografier av ansiktene deres på hus, biler, veier: Her er menneskene det dreier seg om.
I 2007 fotograferte han palestinere og israelere som hadde samme type jobb og satte fjesene sammen.
In 2007, with Marco, he did Face 2 Face, the biggest illegal photo exhibition ever. JR posted huge portraits of Israelis and Palestinians face to face in eight Palestinian and Israeli cities, and on the both sides of the Security fence / Separation wall. The experts said it would be impossible. Still, he did it.
Jeg oppdaget ham i Aftenpostens magasin K fra mai. JR vil være anonym: "Anonymiteten var innledningsvis bare en måte å unnslippe bøtene han risikerte å få som graffitikunstner. I dag handler det mer om at en eventuell dyrking av hans person ville stå i motsetning til selve prosjektet hans, nemlig å rette søkelyset mot noen av verdens mest anonyme mennesker. - Se på det jeg viser dere, ikke på hvem jeg er, sier han.
Tunisia, Sidi Bouzid (Village where the revolution started). Installation with the police cars in the heart of the village.
Siden til JR, det fins massevis av bilder under de forskjellige kategoriene på øverste linje.
Wikipediasiden
Pasting in the police station of La Goulette (Tunis) burned during the revolution... On the ground all the Identity cards with photos and fingerprint of the population.
Wrinkles of the City Project, Silverlake, Los Angeles
Geneve. Rath Museum. March 2008
"... Han uttrykker bekymring over prisen på arbeidene hans. (fr.M: har ikke K språkvask?) Gjennom Steve Lazarides, Banksys tidligere gallerist i London, selger JR individuelle arbeider - store bilder limt på tre eller blikkplater - for rundt 50.000 dollar. Det er slik han finansierer de store prosjektene.
Bare en uke tidligere er ett av verkene hans blitt solgt på en gatekunstauksjon i London for fire ganger det beløpet samleren betalte halvannet år tidligere. Dette er noe JR helst vil unngå.
- Jeg vil heller selge kunsten min til mennesker som vil være en del av et større prosjekt, ikke til dem som vil tjene penger på den.
Han anser Banksys plutselige suksess som et eksempel til skrekk og advarsel. Da jeg spør han hvorfor han synes det er så farlig å tjene så mye penger, svarer han:
- Jeg vet ikke. Det er bare magefølelsen."
Intervjuet i K er en oversettelse av Gaby Woods sak i New York Times. Her kan du lese det.
Women Are Heroes in the Favela " Morro da Providencia", Rio de Janiero. Jeg har bestilt meg plakat.
Women Are Heroes. Rio di Janeiro, Arcos de Lapa. April 2009.
Women Are Heroes in Phnom Penh, Cambodia. March 2009
I fem år har JR fotografert mennesker på steder som er aktuelle i mediene og så limt fotografier av ansiktene deres på hus, biler, veier: Her er menneskene det dreier seg om.
I 2007 fotograferte han palestinere og israelere som hadde samme type jobb og satte fjesene sammen.
In 2007, with Marco, he did Face 2 Face, the biggest illegal photo exhibition ever. JR posted huge portraits of Israelis and Palestinians face to face in eight Palestinian and Israeli cities, and on the both sides of the Security fence / Separation wall. The experts said it would be impossible. Still, he did it.
Jeg oppdaget ham i Aftenpostens magasin K fra mai. JR vil være anonym: "Anonymiteten var innledningsvis bare en måte å unnslippe bøtene han risikerte å få som graffitikunstner. I dag handler det mer om at en eventuell dyrking av hans person ville stå i motsetning til selve prosjektet hans, nemlig å rette søkelyset mot noen av verdens mest anonyme mennesker. - Se på det jeg viser dere, ikke på hvem jeg er, sier han.
Tunisia, Sidi Bouzid (Village where the revolution started). Installation with the police cars in the heart of the village.
Siden til JR, det fins massevis av bilder under de forskjellige kategoriene på øverste linje.
Wikipediasiden
Pasting in the police station of La Goulette (Tunis) burned during the revolution... On the ground all the Identity cards with photos and fingerprint of the population.
Wrinkles of the City Project, Silverlake, Los Angeles
Geneve. Rath Museum. March 2008
"... Han uttrykker bekymring over prisen på arbeidene hans. (fr.M: har ikke K språkvask?) Gjennom Steve Lazarides, Banksys tidligere gallerist i London, selger JR individuelle arbeider - store bilder limt på tre eller blikkplater - for rundt 50.000 dollar. Det er slik han finansierer de store prosjektene.
Bare en uke tidligere er ett av verkene hans blitt solgt på en gatekunstauksjon i London for fire ganger det beløpet samleren betalte halvannet år tidligere. Dette er noe JR helst vil unngå.
- Jeg vil heller selge kunsten min til mennesker som vil være en del av et større prosjekt, ikke til dem som vil tjene penger på den.
Han anser Banksys plutselige suksess som et eksempel til skrekk og advarsel. Da jeg spør han hvorfor han synes det er så farlig å tjene så mye penger, svarer han:
- Jeg vet ikke. Det er bare magefølelsen."
Intervjuet i K er en oversettelse av Gaby Woods sak i New York Times. Her kan du lese det.
Women Are Heroes in the Favela " Morro da Providencia", Rio de Janiero. Jeg har bestilt meg plakat.
Women Are Heroes. Rio di Janeiro, Arcos de Lapa. April 2009.
Women Are Heroes in Phnom Penh, Cambodia. March 2009
3 Kommentarer:
UTROLIG kult! Likte også bloggposten din om fotografen som tok bilder av der hvor unger sover. Sterk og tankevekkende. Hvor finner du disse fotoskattene? Går du systematisk til verks eller bare materialiserer dette seg helt tilfeldig, på skjermen din? :-)
De bare kommer til meg såklart!
:-D
Legg inn en kommentar
Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]
<< Startsiden