søndag, juli 17, 2011

På hyttetur på ei øy

Hva snakket vi om? Vi lå på svaberget i går og sa noe når vi kom på noe å si, mellom der var vi stille. Vi lå der i flere timer. Der er en ærfuglho med åtte unger, der er hun igjen, nå er det bare sju. Var det nå det skjedde, var det akkurat fra nå av den åttende ungen måtte klare seg selv, var det den villeste av dem som svømte langt og glemte seg og når den husket seg så svømte den i feil retning?

Eller var det den langsomme som ikke kom seg av gårde i tide? Hva tenker den nå? Hva tenker mora, legger hun merke til det, hun kan jo ikke telle. Og søskenene, hva med dem, lukter de at en er borte? Føler de seg trygge i flokken, vet de at de snart skal ut på egenhånd og kan det tenkes at et par søsken slår seg sammen på ferden?

Det er sånt man kan snakke med en gammel venninne om mens man ligger på et svaberg med sol og øl i timesvis mens man slapper skikkelig godt av og snakker om hvordan ufattelig avslappende det er å bare ligge der og ikke skulle noen steder, og se! herregud se hvor pent det er der og der og denne dagen vil jeg huske på lenge.


Jeg glemte å ta med meg det gode kameraet ut på svaberget, bare mobilen. Her er kjøkkenbenken i stedet, fin den og. Vi satt på kjøkkenet og snakket om båter og språk. Hvorfor betyr sjekt ulike ting på Sørlandet og i Nord-Norge. I Nord-Norge er sjekt det de på Sørlandet kaller jolle. Og sjekt på Sørlandet er mye større. Dessuten, i Nord-Norge har vi nesten ikke ord for båter, hvertfall ikke da jeg vokste opp. Sjark og sjekt hadde vi, ikke noe jolle eller snekke-ord. Vi sa, nå går jeg ut med båten. Båten! Den kunne se ut på forskjellige vis. Så når båt er så viktig i Nord-Norge, hvorfor er det ikke mer språk for det, hæ?


Så sånn kan man holde på. Herunder satt vi og drakk mens det regnet (så rotete og slapt dette bildet ble, ja ja. Ok, ja ja) og vi snakket om at på naboøya fins det folk med tjenere på sommerstedet sitt og at i Nord-Norge fins det ikke så voldsomme klasseforskjeller, her er det skipsredere og tømmerselgere og sommersteder, bare det, sommersteder. Der jeg kommer fra har ikke folk utskjæringer på gavelen sin en gang og ingen sommersteder, små hytter ved et fiskevann bare.

Fin helg var det, fine folk, fint vær og i dag da jeg ble skysset over fjorden i åpen båt var det regn og sjøsprøyt og nå har jeg spylt saltvann av kofferten min.
Sånn. Nå fikk jeg vært litt privat i dag også, ikke bare personlig.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden