Nå mens varmen strømmer
rundt i årene våre
Kan vi ta med romfolket også? Kan sigøynerne som tigger få del i omtanken vår? Kan vi klare å ikke distansere oss fra dem også, ikke generalisere og gjøre det lettvint for oss selv ved å fortelle hverandre at alle av dem er en del av organiserte gjenger som stjeler?For et par uker siden skulle jeg pante flasker på kiwibutikken min. Det var sent om kvelden og automaten var slått av. Det var ikke det at den var full, den var avslått. Jeg gikk til en av de som arbeider der og sa fra og han fortalte meg at han slo av automaten for å unngå den gjengen du vet som kommer og panter mye, du vet - den gjengen. Han hadde annet å gjøre i butikken enn å ta i mot flasker fra disse menneskene.
Det som gjorde meg ekstra trist og opprørt var den selvfølgeligheten han fortalte dette med, han var helt sikker på at vi var på lag, han fryktet ingen reaksjon fra meg.
Det er ikke så rart. Det er tydelig for meg. Ellers fornuftige mennesker i omgangskretsen, politiet og politikere som intervjues om tiggerne, journalister som intervjuer dem gjentar stadig uten å nyansere at sigøynerne som kommer til Norge for å tigge driver krimininalitet. De sier ikke noen av dem.
De sier de er organiserte og kommer i gjenger og jeg pleier svare de jeg snakker med at jeg håper da for guds skyld de har organisert seg slik at de ikke kjøper seg togbillett hver for seg men drar i en buss som de betaler han i nabobygda for å kjøre.
Jeg er ikke naiv, jeg vet at noen av dem knytter seg til kriminelle i Norge og utfører oppgaver i samarbeide med dem. Men politiet er ikke brydd med å anslå tall, de snakker om gruppen som helhet og journalistene er oftest ikke brydd med å spørre.
Slik slipper vi ubehaget med å se nøden rett foran øynene våre, for disse menneskene har ikke krav på omtanken vår, vi har definert dem ut.
Så mens deler av twitterstrømmen min begeistres av at Kiwi på Romsås har snudd Dagbladet og VG slik at forsidene ikke synes for å slippe å se ansiktet til gjerningsmannen forteller jeg dere at Kiwi i Markveien snor seg for å slippe å ta imot flasker som sigøynere har pellet opp fra oss som ikke orker ta dem med hjem fra parken.
Og mens vi fortsatt omslutter hverandre med kjærlighet foreslår jeg at vi vurderer om vi kan ta med sigøynertiggerne blant dem vi prøver å tenke klart om.
10 Kommentarer:
De har nok rett å slett ikke lov til å nekte, med mindre de kommer med urimelig store mengder. Litt usikker på hva som kvalifiserer til det...
Forskrift om gjenvinning og behandling av avfall (avfallsforskriften) nr 930
Fastsatt av Miljøverndepartementet den 01.06.2004
§ 6-7 Innlevering til utsalgssteder av emballasje som inngår i panteordning
Utsalgssteder av drikkevarer i emballasje som inngår i panteordning har plikt til å ta i retur rimelige mengder av tomemballasje som de selv forhandler. Ved levering til utsalgsstedene kan pantebeløpet kreves utbetalt kontant.
Tips avisene?
Usmakelig med de som tar det for gitt at en er enig med dem. Tror ikke de er klar over hvor farlig det faktisk er, har distansiert meg fra flere personer pga nettopp det.
De bryter loven og jeg har tipset.
På Twitter skrev @astronewth:
@frmartinsen Veldig enig med deg, men er det ikke slik at vi skal bruke "romfolk" og ikke "sigøynere"?
Og jeg svarer:
Jo, det er romfolk man skal bruke, jeg er klar over det. Og jeg brukte det en gang. Uansett hvilket av de to begrepene man bruker vil det forstyrre lesingen til noen. I dette tilfellet brukte jeg "sigøyner" mest fordi jeg tenkte det ville gjøre poenget klarere og grellere. Men jeg er ikke sikker på om det er slik det fungerer.
Ikke bare Kiwi som gjør dette, observerte det samme hos Ica i Thorvald Meyers gate senest i dag. Betjeningen skyldte på at en av de mennene som sto der visstnok ikke hadde adgang til butikken.
BareRonny på Twitter skriver: @frmartinsen en ting bare... Synes du vi skal gi penger til organisert kriminalitet som jo romfolktiggerne er en del av (i følge politiet)?
Jeg svarer:
Et av poengene mine er at politiet ikke kan si at alle er en del av organisert kriminalitet.
Men til det med tigging. Jeg syns det er et dilemma, og for meg er det det samme dilemmaet om tiggeren er av romfolk eller narkoman.
Problemet til disse menneskene bør egentlig løses på annen måte og det er nedverdigende å tigge og jeg syns også det er ubehagelig å være den som gir en almisse.
Samtidig sitter de der og de trenger pengene i øyeblikket, selv om de egentlig trenger mer enn penger. For egen del løser jeg det med å gi sjelden men heller gi en lapp.
Når elendigheten først finnes syns jeg det er bedre at vi blir tvunget til å se den, vi skjermer oss vanligvis fra den på en så grundig måte at vi slipper å ta stilling til den.
Og når det gjelder romfolket har vi gjort det grepet jeg har prøvd å beskrive i bloggposten som gjør at vi slipper å synes synd på dem som sitter rett foran øynene på oss. Fiffig.
Det må være dårlig inntjening på den kriminelle aktiviteten hvis de (samme folka?) må spe på inntekten med flaskepanting...
Jeg mener da Morgenbladet satte dette på plass en gang for alle for en stund siden, og gjorde en undersøkelse som viste at romfolket slett ikke (i hovedsak ihvertfall) tigget inn penger til organisert kriminalitet. De bruker pengne på mat og på skole til barna sine. Jeg var på en café på Grønland med en eldre pakistansk dame jeg har jobbet sammen med før, og da kom det inn en eldre romdame og ba oss om penger. Min tidligere kollega ga henne resten av pommes fritesen sin isteden, og jeg har virkelig aldri før sett et så vanvittig sultent menneske. Da forsto jeg for alvor hvor mye de trenger de pengene.
Jeg gikk glipp av den artikkelen og finner den ikke på nett dessverre.
"han fryktet ingen reaksjon fra meg."
Hvordan reagerte du? Smilte du og nikket, eller fortalte du han at det er jobben hans å ta imot pant fra mennesker, uansett nasjonalitet?
Jeg skrev dette innlegget til deg.
Legg inn en kommentar
Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]
<< Startsiden