tirsdag, mai 31, 2011

Svenskekongen og meg

Jeg har dukket inn i svenskekongsaken og jeg kommer ikke ut igjen.

TT: Ni har inte någon gång känt att ni vistats i miljöer där det är mindre lämpligt att vistas i er roll som statschef och ordförande i utrikesnämnden?

- Som jag sade tidigare, man vet inte vilka miljöer man hamnar i ibland. Jag tänker då på att man är bjuden av en värd som tar en till olika ställen och så vidare. Och att det skulle vara några konstiga och märkliga ställen som ni försöker att påpeka, det har jag ingen som helst känsla av. Det finns ingenting i det här.

SVT har skrevet ut hele intervjuet, avsnittet over er min favoritt, hele her. I de to første setningene svarer kongen som en parodi på en tenåring, Hæ nei det visste ikke jeg det var bare plutselig så sa hun at og da måtte jeg jo og hvis jeg var mora til svenskekongen hadde jeg sagt, Men du vet jo at hvis du kommer til et sted som virker skumt så kan du når som helst ta drosje hjem.

Men så i de to neste setningene benekter han det han har erkjent littegrann i de to første. Jeg elsker denne teksten, hvilket spenn.

Tomas Bengtsson/TT: Jag skulle vilja börja om den här boken: Den motvillige monarken och ställa en rak fråga. Det framkommer där uppgifter att kungen under OS i Atlanta 1996 skulle ha varit på en institution som kallades Gold Club.

- Jag har hört talas om det och det stämmer nog inte riktigt. Nej, inte under OS.

TT: Ni säger "nog inte".
- Nej, det stämmer inte.

Men hej, TT, hvorfor spurte du ikke: Ikke under OS, når var du der da?

Og så sekvensen om strippeklubb og strippeklubb det er ikke så greit å vite hva som er strippeklub, naken og naken det er ikke så greit å vite hva som er naken.

TT: Har kungen någonsin besökt någon stripp- eller sexklubb?

- Det beror på vad man menar med stripp- eller sexklubb. Det är ett ganska vitt begrepp.

TT: Ni får gärna definiera begreppet.
- Nej, det är du som ställer frågorna.

TT: Om kungen inte kan svara exakt, har ni varit på någon klubb som kan sägas vara i anknytning till den här definitionerna som jag använder?

- Det var väldigt skickligt att ställa den här frågan på det sättet.... Nej, jag kan inte säga det.

TT: Men kungen sade att det beror på definition.

- Det är du som ställer frågorna och det är du som definierar. Och det är en definitionssak. Jag, vad ska vi säga. I Paris. . .Folies Bergere. . .vad är det för någonting, elegant klubb. Eller hur? Du kanske inte har varit där? Det är synd. Det är en väldigt fin klubb. Eller klubb. Vad säger man. . .en show.

TT: Har kungen varit på klubb där det förekommer nakna kvinnor eller väldigt lättklädda kvinnor?

- Nej, det kan jag inte. Det är också en definitionssak. Det finns ju en del restauranger där en del av servitörerna, servitriserna, så att säga är mer eller mindre, vad säger man, påklädda. De är ju inte nakna. Självklart inte, men det är en definitionssak.

TT: Vad menar kungen med lättklädd?

Herregud for en definisjonsrunddans.
Har du vært på en klubb der det ble strippet?
Ja, en gang i Rosenkrantzgate.

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

enig: haha og hehe. veldig morsomt. jeg kan tilby kongen et kurs i 'definer en naken kvinne'. honoraret kan diskuteres og defineres.

31 mai, 2011 23:16  
Anonymous tb sa ...

Har aldri vært på en strippeklubb (nei da, vi skikkelige gutter fra bygda gjør jo ikke sånt..), men av en eller annen grunn tror jeg kanskje muligens at jeg ville ha skjønt at det var på strippeklubb jeg var, hvis jeg altså var det? Men da tenker jeg muligens (skikkelig gutt fra bygda som jeg er) alt for enkelt på det? Nakne kvinner har jeg sett (er ikke SÅ skikkelig), og har aldri vært i tvil om hvorvidt de var nakne eller ikke. Tror jeg? Men det er fært (etter å ha lest Historien om Gotlob av Torolf Elster, ble jeg så glad i stavemåten "fært") med dårlige venner som drar deg med på tvilsomme steder der du aldri ville gått hvis det var du som bestemte hvor du ville gå. Det har skjedd meg også. Men aldri på strippeklubb. For det tror jeg at jeg ville ha husket?

01 juni, 2011 09:04  
Blogger fr.martinsen sa ...

Du ville husket det. Det er jeg sikker på. Kongen også.

01 juni, 2011 10:03  
Anonymous Anonym sa ...

Det er dette som er " fært",at man fødes til å ha en bestemt oppgave i livet,nemlig å bli konge eller dronning. Når jeg ser på vår egen tronavring lille Ingrid som er jevngammel med egen datter forstår jeg ikke at man kan la sitt barn oppdras i en slik predestinasjonstilstand. Å få lov til å forme sitt eget liv er da det vi alle kjemper for at våre barn skal kunne gjøre?
Kebbe

02 juni, 2011 00:44  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja. Vi tar det for gitt, i vår tid og alt det. Men vi gjør et kjempestort unntak for monarkiet nå og vi tenker nesten ikke på det.

02 juni, 2011 03:13  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden