søndag, april 03, 2011

Personae

Se på disse bildene av Ian Rankin.
Se hvordan han vet han blir fotografert, hvordan han tilpasser seg blikket som snart skal komme.

Det er bestandig meg fotografen ber om å smile når det er gruppebilde. Jeg vet ikke om jeg ser surere ut jamt over enn de andre, det tror jeg er mulig, eller om de andre tar på seg smilet med en gang fotografen dukker opp. Det er også mulig.


Jeg vil gjerne se fin ut på bilde. Jeg vil gjerne se ut som meg på mitt beste. Men jeg vet godt hvor falsk jeg ser ut hvis jeg drar opp smilet akkurat passe og jeg vil absolutt ikke overgi meg til fotografen og gi ham en ukontrollert latter som han kan forvalte akkurat som han vil.

Så jeg pleier å se ut som noe jeg syns er meg selv uten smil, men blid, inni meg. Det er aldri nok og fotografen ber alltid akkurat meg om å ikke se så alvorlig ut. Og så drar jeg opp munnvikene til det jeg håper er et varmt, ikke kaldt smil, øynene det gjelder å få med dem.

Men heretter er det protest.

Nei.

skal jeg si. Jeg er slik jeg ser ut, du får ta det du får.

Jeg gidder virkelig ikke mer. Fanger de meg ikke i et ubevoktet øyeblikk så får de skylde seg selv.

Hvorfor er det absolutt et smil de vil ha?
Syns de alvor på bilde er gammeldags?
Syns de smilet gir mer liv til bildet?

Her er flere fotografier av Ian Rankin


Og så er det Barthes



Roland Barthes skriver:

"Et bilde - mitt bilde - skal fødes: Blir det et usympatisk individ, eller en "fin type"? Om jeg bare kunne "fremtre" på fotopapiret som på et klassisk lerret, utstyrt med en edel, tankefull, intelligent mine! Om jeg kort sagt kunne bli "malt" (av Tizian) eller "tegnet" (av Clouet)!

Men ettersom det jeg ønsker man skulle fange inn er en fin moralsk tekstur og ikke en mimikk, og ettersom Fotografiet er lite subtilt, bortsett fa hos de helt store portrettfotografene, aner jeg ikke hvordan jeg skal kunne påvirke mitt ytre innenifra.

Jeg bestemmer meg for å la et lett smil "leke" på mine lepper og i mine øyne, et "uutgrunnelig" smil som skal uttrykke både mine karaktertrekk og min fornøyde bevissthet om hele seremonien i det å bli fotografert: Jeg lar meg låne til det sosiale spillet, jeg poserer, jeg vet at jeg poserer og jeg vil at du skal vite det, men dette supplerende budskapet må ikke på noe vis forandre noe som helst (..) ved mitt individs dyrebare vesen: Det jeg er hinsides enhver avbildning."


Her er flere fotografier av Roland Barthes
Wikipedia: Persona

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden