søndag, oktober 31, 2010

Tv-søndag

Jeg har kost meg med og Bokprogrammet, særlig Siss Viks naturlighet foran kamera (hele 7 klikk unna nrk.no) og en lang dokumentar om Hunter S. Thompson som bl.a var en historietime for meg om amerikanske presidentkandidater, særlig George McGovern. Wikipedia om Thompson.

Og så Erlend Loe i siste Babel. Jeg gleder meg til å lese Kurt-boka som kommer til uka, for jeg er nordnorsk av opprinnelse og er lei av at det ikke er noen å snakke med om hvordan sør kan se ut sett fra nord, om omvendt, det også. Jeg håper den er full av stereotypier med en viss gjenkjennelse i, jeg har lyst til å le.

Men i Babel snakker de med Loe om Mixing Part, den er vel oversatt til svensk nå tenker jeg. Og om progg-barnebøker, bøkene fra 80-tallet om at mor og far skal skilles og denslags og i panelet der er forfatteren av en av mine favorittbøker: Bajsboken, endelig fikk jeg sett henne.

De snakker om Dave Eggers som ga Babel en kortkort novelle, bare publisert der, fordi han ikke tør være på tv, den handler om norsk tv-reklame. Og så sier de at siste McSweeney`s handler om norske noveller men jeg finner ikke noe slikt på nettstedet.
Jeg har skrevet om Dave Eggers her f.eks og litt her.


Og det handler om David Nicholls En dag, han snakker om romantiske komedier som noe som ikke nødvendigvis trenger være kjønnsspesifikt anrettet, godt poeng, han nevner Annie Hall som eksempel. Jeg blir alltid glad for reportasjer om folk som ikke er i ukeblad der vi også får se hvordan de har det hjemme, på kjøkkenet i dette tilfellet.

Og så fikk jeg en hyggelig epost som tipset meg om Beate Grimsruds dokumentarfilm "Det brukar gå bra" den er lagt ut i SVT-Play og lar seg se fra Norge og det skal jeg gjøre nå.

4 Kommentarer:

Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg har bare sett 7 minutter foreløpig av Beate Grimsruds dokumentar, men jeg vil nevne at i tillegg til de som uansett vil klikke på lenken til SVT så bør kanskje de som liker katter gi den en sjangs.

(Jeg liker katter)

31 oktober, 2010 20:46  
Anonymous Anonym sa ...

Om du lot deg pirre av innholdet om McGovern kan jeg anbefale denne på det aller sterkeste

http://video.google.com/videoplay?docid=6181791937824798148#

31 oktober, 2010 20:53  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk, anonym, jeg skal kikke etterpå.

Akkurat nå skulle jeg bare si at den Beate Grimsrud-dokumentaren har fine bilder og bildeutsnitt.

31 oktober, 2010 20:57  
Blogger fr.martinsen sa ...

Og så dør faren.

Det jeg ikke liker ved denne filmen, den svensk-norske tonen i språket er jo ikke verdt å nevne nesten.

Jeg liker denne filmen, takk til den som tipset meg, den hadde unnsluppet radaren min tror jeg hvis det ikke hadde vært for en epost.

31 oktober, 2010 21:36  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden