søndag, oktober 24, 2010

#Feeden - orddugnad

Jeg leter ofte etter norske alternativer til engelske begreper, både populærkulturelle og nettfaglige, selv om det hender det slenger et sort of ut av tastaturet.

Jeg har trøbbel med ordet "feeden"

RSS-leseren er ikke lett å forstå for alle, ingen av alternativene er så lett å intuitivt forstå. Det henger antakelig sammen med at ikke alle er kjent med funksjonen til en rss-leser.

Jeg luftet dette på Twitter nettopp.
Da kom straks materen og floden som alternativer.
Har du et forslag? Hva bruker du?

13 Kommentarer:

Anonymous marianne. sa ...

Heter det ikke RSS-strøm på norsk, da? Selv sier jeg vanligvis feed, latskap antakelig.

24 oktober, 2010 23:11  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ok, heter det det? Er det bare jeg som ikke har lagt merke til det kanskje?

Jeg liker ikke RSS-bokstavene, man (jeg og mange andre) vet ikke hva de står for tenker jeg, hvorfor ha dem med.

24 oktober, 2010 23:17  
Blogger Vidar Haagensen sa ...

Dette er det jammen godt du tar tak i. Holdt et kurs for tillitsvalgte i Norsk Forbund for Utviklingshemming i helga i publisering på vårt nettsted og i bruk av sosiale medier. Da ble det spørsmål om hva dette RSS-feed-greiene var. Og jeg ble svar skyldig. Meget taus kunnskap for min del, merket jeg ;-)
Kan «oppdateringsstrøm» være et ord som er beskrivende nok for hva en feed er?

24 oktober, 2010 23:24  
Blogger fr.martinsen sa ...

Oppdateringsstrøm er ikke så dumt når man skal forklare noen var det er, jeg bruker ofte abonnering som forklaringsord, at jeg på en måte abonnerer på nettsider.

Men når man ikke skal forklare, bare bruke begrepet til hverdags blir vel oppdateringsstrøm litt langt?

24 oktober, 2010 23:28  
Blogger Vidar Haagensen sa ...

Sant nok! Hm...

24 oktober, 2010 23:30  
Blogger fr.martinsen sa ...

Flyten, foreslår Beatepate på Twitter.

24 oktober, 2010 23:31  
Blogger Prinsesse Lea sa ...

Kjæresten likte NRK Betas ord «informasjonselv».

24 oktober, 2010 23:32  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hm. Informasjonselv, det må jeg tygge litt på. Litt poetisk kanskje? Ikke så hverdagslig? Eller? Det ligger jo i leia til flod eller strøm.

Ser ut som vi bruker elvemetaforer eller matemetaforer.

24 oktober, 2010 23:36  
Blogger fr.martinsen sa ...

Strømmen er ordet, sier Herdis på Twitter.

25 oktober, 2010 00:29  
Blogger fr.martinsen sa ...

Og jeg sier til Herdis på Twitter: @herdis Men fungerer denne setningen: "Jeg har hatt denne bloggen i strømmen min i noen år" Ja? Bare uvant?

25 oktober, 2010 00:32  
Blogger Vidar Haagensen sa ...

Og jeg sier til begge på Twitter at det er et ok ord, men at det må da være mulig å komme opp med et nyord :-)

25 oktober, 2010 00:37  
Anonymous Strekker sa ...

Jeg sier/skriver "strøm" eller "nyhetsstrøm", det spørs på sammenhengen. "Nyhet" som i noe som har skjedd siden sist, en ny bevegelse, ikke i journalistisk betydning.

25 oktober, 2010 07:05  
Blogger fr.martinsen sa ...

Og @herdis svarer: funker bra! Uvant, men det er ikkje ordet strømmen som er rart, men handlinga; å organisere nettkonsumet sitt slik. Kjør på!

Det høres helt rett ut, det er handlingen og ikke ordet som er det uvante.

25 oktober, 2010 08:08  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden