mandag, februar 01, 2010

Tommy og Tigeren..

I dag trykket nettavisa cleveland.com et e-post-intervju med Bill Watterson, han som lagde Tommy og Tigeren,
eller Calvin and Hobbes som originalen heter.

Bill Watterson har ikke gitt intervjuer på 20 år,
nå skriver han:

It's always better to leave the party early. If I had rolled along with the strip's popularity and repeated myself for another five, 10 or 20 years, the people now "grieving" for "Calvin and Hobbes" would be wishing me dead and cursing newspapers for running tedious, ancient strips like mine instead of acquiring fresher, livelier talent.
And I'd be agreeing with them.

Wikipediasiden til Tommy og Tigeren siterer avskjedsbrevet til Watterson fra 1995.

"Jeg kommer til å avslutte Tommy og Tigeren ved slutten av året. Dette er ingen nylig eller enkel avgjørelse, og jeg synes det er trist å avslutte. Mine interesser har imidlertid endret seg, og jeg føler ikke lenger at jeg klarer å yte innenfor de begrensningene jeg har med daglige tidsfrister og små paneler. Jeg ivrer etter å jobbe i et mer fredelig tempo, med færre kunstneriske kompromisser."

Den siste stripa ble trykket søndag 31. desember 1995.
Den viser Tommy og Tigeren ute i nysnøen mens de nyter underet
og spenningen i vinterlandskapet.

«— Det er en magisk verden som venter på oss, gamle venn..» utbryter Tommy før de setter av gårde på kjelken.
«— La oss utforske den sammen!»

10 Kommentarer:

Anonymous tb sa ...

Legg merke til parallellene og forskjellene mellom sluttscenene i C&H/T&T og Ole Brumm/Huset på Bjørnehjørnet... :-)

02 februar, 2010 14:39  
Anonymous tb sa ...

... og der brukte jeg visst et smilefjes også..

02 februar, 2010 14:40  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ojsan, smilefjes.

Hvordan slutter Ole Brumm/Huset på Bjørnehjørnet? (Hva ER det?)

02 februar, 2010 21:10  
Anonymous Hjorthen sa ...

Huset på Bjørnehjørnet, Pooh Corner, er den siste boka om Ole Brumm. Den er full av hint om at Kristoffer Robin snart er for stor til å leke med Brumm, Tussi og de andre vennene. Han skal dra avgårde på kostskole må vite, og det er veldig vemodig det hele. Den ender vel omtrent slik:

“Wherever they go, and whatever happens to them on the way, in that enchanted place on the top of the forest, a little boy and his Bear will always be playing.”

Og jeg griner mens jeg skriver dette, bare så dere vet det.

02 februar, 2010 21:52  
Anonymous tb sa ...

Jeg griner bare jeg tenker på den slutten, jeg.. For ikke å snakke om når jeg leser ditt sitat, Hjorthen..

03 februar, 2010 08:09  
Blogger fr.martinsen sa ...

Blogger Hjorten putta på fine fotografier

04 februar, 2010 20:31  
Anonymous tb sa ...

Det er dette vemodet som ligger i Ole Brumm, barndommen og uskylden som er dømt til å ta slutt, vi vet alle at Christopher Robin skal i konsentrasjonsleir til slutt, at alt snart er over.. gjør deler av den siste boka der nesten litt hjerteskjærende.. (hmmm, dette må jeg si hos Hjorthen også, tror jeg..)

06 februar, 2010 18:02  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg måtte sjekke Christopher Robins wikipedia-artikkel for å se om du mente ham bokstavelig i konsentrasjonsleir, det gjorde du ikke, men det var en sterk biografisk historie verdt å lese likevel.

07 februar, 2010 10:14  
Anonymous tb sa ...

Kostskole... Ikke mer bokstavelig enn det. Sikkert respektløst overfor alle som har sittet i konentrasjonsleir, det belger jeg.. men å ta brn på ti år bort fra heim og venenr og plassere dem under beinhard displin på tore, lukkede institusjoner, det står for meg som rimelig barbarisk.. amme hvor hyggelig det var med Stompa og er med Galtvort.

07 februar, 2010 14:00  
Anonymous tb sa ...

Overgikk meg selv i manglende korrektur, der.. Men sånn er jeg når jeg snakker også, ortografien er ikke topp. Og dette er jo en lang, langsom prat...

08 februar, 2010 09:31  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden