tirsdag, desember 08, 2009

Jeg vil ha

Hvorfor legger ikke flere arrangører foredrag/scenesamtaler på video slik at alle kan få se på? Når temaet er medier blir endel lagt ut, og fint er jo det. Men det er mer ved verden enn nye medier. Vi har
Ted Talks og VM i fotball på storskjerm ute, men det fins enda mer.

Da jeg var i New York tidligere i høst så jeg Maurice Sendak i samtale med Spike Jonze og Robert Frank i samtale med en kurator, begge gamle menn som kanskje hadde sin siste opptreden,
og uansett, folk som mange ville bli svært glade for å kunne høre.
Det er så synd at man må være på pletten i New York for å få det med seg og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Museene og filmselskapene har råd til den lille utgiften og burde være formidlingsglade.


Her er Maurice Sendak og Spike Jonze den kvelden.
Merinformasjon om bildet her.

Vi må jo dra full nytte av den teknologien gud ga oss,
kultur ut til folk tingen, gjerne helt inn i stua.

Oslo Kino har, sammen med flere kinoer rundt i verden,
begynt å vise kulturarrangementer i sanntid på Gimle Kino,
f.eks operaforestillinger fra Metropolitan, det høres fint ut for en operaelsker å tusle til Gimle en ettermiddag og sette seg i godstolen og være med, sort of, på kveldens forestilling i New York.
Å se det på Gimle og ikke bare pc høres ekstra fint ut,
jeg håper de kjører på med andre konserter også.

Nå skal jeg snart stikke av gårde og se Karl Ove Knausgård på Litteraturhuset. Det går en Knausgård-vind over landet, intervjuet med Tore Renberg (skeptisk, håper jeg blir overrasket) har vært utsolgt lenge og Litteraturhuset viser det direkte på storskjerm i andre saler i huset også. Men hvorfor stoppe der?
La folk i Berlevåg og på Bøler få sitt.

1 Kommentarer:

Anonymous L sa ...

word!

10 desember, 2009 20:12  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden