mandag, september 07, 2009

Faen Dagbladet

Er det lov å begynne å trekke min mobil for penger
for noe jeg ikke har bedt om å få kjøpe?

Jeg snakker om at Dagbladet fra nå trekker 5 kr mnd for at man kan kommentere i avisen. Jeg fikk en sms om at de hadde endret brukeravtalen for litt siden, det sto ikke noe om pengetrekk før man klikket seg videre inn i beskjeden. Og jeg tok virkelig for gitt at jeg måtte positivt si fra at jeg vil være med videre. Men slik er det ikke.

Og når jeg nå prøver å sende sms-en for å melde meg av så går det ikke. Det er for tidlig på morran Dagbladet til dette, se til helvete å få meg av denne tjenesten ellers pusser jeg bjørnen på dere.

Jeg lagde en brukerprofil da Dagbladet gjorde et grep for litt siden for å bedre klimaet i kommentarfeltene sine. Ok, dette kan jeg være med på, tenkte jeg. La meg prøve å bidra litt i alle fall. Jeg trodde journalistene og kronikkforfatterne også skulle være med på dette. Iveren min til å bli med på dugnad sank etterhvert som det ikke skjedde. Og jeg betaler ikke for å få lov til å hjelpe til.

19 Kommentarer:

Anonymous Goredom sa ...

Ble det noe bedre debattklima av det? Nei, det ble det ikke. Fortsatt mye av den samme halv- og helrasistiske dritten som flyter rundt der.

Jeg meldte meg av tvert meldingen kom, det var egentlig ganske enkelt.

Verden består heldigvis av så mange andre muligheter enn Dagbladet.

07 september, 2009 08:28  
Anonymous Minneapolise sa ...

For nordmenn som bor i andre land men fortsatt følger med på hva som skjer i Norge (og det er ganske mange av oss), men ikke har norsk mobilnummer og dermed ingen andre muligheter for registrering på slike sider enn å låne noens nummer og få kode av dem, er slikt ekstra krise. Plutselig skal mammas mobilregning belastes for at jeg har registrert meg på en gratis tjeneste en gang for lenge siden som jeg ikke en gang har benyttet meg av? Og jeg har ingen mulighet til å stoppe det? Blarg!

07 september, 2009 08:31  
Blogger Superfritz sa ...

Avmeldt! Takk for Twittertips! Jeg gadd ikke å sjekke linken i meldingen.

07 september, 2009 08:46  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg gjorde det meldingen sa jeg skulle gjøre, sendte sms til riktig nr og med de ordene Dagbladet sa jeg skulle sette på. Det kom svar tilbake om at passordet må være med.

Passord? Hvor da, foran eller bak de andre ordene og hva var det nå igjen? Surheten demper seg ikke kan jeg si. Jeg vil faenmeg ikke streve for å slippe å betale noe jeg ikke har bestilt. Det er ikke ofte jeg banner.

07 september, 2009 08:46  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nei, jeg gadd jo heller ikke sjekke meldingen i linken, Anders Gulden. Jeg tenkte bare: Ah, de kommentargreiene til Dagbladet, det er jeg jo ikke så interessert i lenger.

07 september, 2009 08:47  
Anonymous Eirik Øverby sa ...

I helvete...jeg har ikke fått noen SMS, men har da vitterlig en konto hos Dagbladet... Hva skjer nå? Dette kan bli et morsomt lite drama.

07 september, 2009 09:47  
Anonymous Espen sa ...

Avmeldt! Takk for tips. Fikk jo SMS'en, men brukte ikke noe tid på den.

Forretningmodellen til Dagbladet der man aktivt må si nei til en ny betalingstjeneste er tvilsom. "Vi har telefonnummeret ditt, så vi begynner å belaste deg*, hæ hæ".

*dvs min arbeidsgiver, som IKKE har noe med dette å gjøre

07 september, 2009 10:29  
Blogger Unknown sa ...

Det er ulovlig å bli trukket penger for noe du ikke har bedt om eller bekreftet at du vil ha.

07 september, 2009 10:52  
Blogger fr.martinsen sa ...

Er det slått fast 100%?

07 september, 2009 12:11  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg har sendt en e-post til Forbrukerrådet med spørsmål, men det er jo ikke sikkert at det kommer svar så fort, har noen klar kunnskap om dette?

07 september, 2009 12:39  
Anonymous Ferdinand Nervik sa ...

Takker for tips. Har meldt meg av nå.

07 september, 2009 15:42  
Blogger fr.martinsen sa ...

Forbrukerombudet er riktig sted ja, har sendt epost dit.

07 september, 2009 15:45  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg går ut fra at Dagbladet har vurdert jusen i den nye praksisen sin: At de gjør om en gratis praksis til å bli betalpraksis uten at jeg har samtykket i at jeg nå kjøper noe av dem. Jeg kan ikke forestille meg noe annet?

Selv om jeg fortsatt skal undersøke om det stemmer. Jeg skulle egentlig ønske at noen med større journalistiske muskler enn min blogg stilte spørsmålet.

Men uansett hvordan jusen skulle vise seg å være, syns jeg ikke det er et etisk riktig prinsipp at noen kan tillate seg å anse at jeg har inngått en kjøpsavtale uten at jeg har gjort det.

07 september, 2009 22:22  
Blogger fr.martinsen sa ...

Forbrukerombudet har fått flere spørsmål om dette og hun som har saken er tilbake fra møte 14.30.


Altså, JEG har nå klart å melde meg av. Men jeg lurer fortsatt på om dette er praksisen Dagbladet har tenkt å kjøre på og om det er lovlig.

08 september, 2009 13:08  
Anonymous MissPop sa ...

Hvordan melder man seg ut?

08 september, 2009 13:18  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg gikk inn på kontoen min i Dagbladet, derfra var det lett.

08 september, 2009 13:36  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg snakket med en saksbehandler hos Forbrukerombudet nå. Hun skal se på saken og alle som har klaget/stilt spørsmål får vite konklusjonen.

Hvis Dagbladets praksis er et brudd på loven og de skriver brev til avisa, får vi gjenpart av brevet.

To be continued, altså.

08 september, 2009 14:49  
Blogger Over det kalde golvet sa ...

fr.martinsen: Lar du deg kontakte av presse som forbrukar, eller køyrer du full anonymitet?

08 september, 2009 15:26  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg kjører egentlig full anonymitet.

Går det med e-post? fr.martinsen@gmail.com

08 september, 2009 15:54  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden