fredag, september 18, 2009

Dagbladet i Forbrukerombudet

Jeg klagde til Forbrukerombudet på Dagbladets endring av brukeravtalen der de nå begynner å trekke betaling fra mobiltelefonen uten at jeg har akseptert dette, sinnapost her.

Akkurat nå kom svaret fra Forbrukerombudet:

For at en gyldig avtale skal anses inngått må det foreligge en aktiv aksept fra forbrukeren. Det vil med andre ord ikke være tilstrekkelig at forbrukeren blir informert om endringen og deretter forholder seg passiv.

Slik Forbrukerombudet kjenner saken fremstår det ikke som om det er innhentet en aktiv aksept fra brukerne. Ifølge alminnelige avtalerettslige prinsipper er det den som påstår at det foreligger en avtale som har bevisbyrden for dette. I dette tilfellet vil det være dere. Det betyr at dere må kunne fremlegge dokumentasjon for en aktiv aksept fra de forbrukerne dere skulle belaste for tjenesten.

Basert på de opplysningene vi har i saken vil Forbrukerombudet anse hver enkel belastning av brukerne på bakgrunn av tekstmeldingen som dere har sendt ut, som et brudd på mfl. § 11 første ledd bokstav a).

Sånn ja, nå må Dagbladet svare Forbrukerombudet,
senest innen 6. oktober.

6 Kommentarer:

Blogger Einar sa ...

Bra jobbet! Jeg heier på deg.

18 september, 2009 11:54  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk.
Det blir interessant å se hva Dagbladet gjør. Og så syns jeg faktisk saken fortjener litt oppmerksomhet fra adskillig større sider enn min lille fis i hjørnet av nettet, enten i en medieredaksjon eller som en forbrukersak.

18 september, 2009 11:58  
Blogger Jill sa ...

Men de har jo ikke tatt en femmer fra deg ennå? Såvidt jeg skjønner det (og det er ikke særlig tydelig fra Dagbladets side) så får du en SMS om en måned som ber om at du betaler 5 kr ved å svare på SMSen - og om du svarer på SMSen så belastes mobilen din for 5 kr.

For det er da ingen annen måte de kan suge en femmer ut av kontoen eller mobilen din enn ved at du gjør noe aktivt?

Ellers er jeg helt enig i at Dagbladets SMS kunne gjort det tydeligere at betaling var avtaleendringen..

18 september, 2009 14:27  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hvis du har rett, og det kan godt tenkes, så er det fint. I såfall er det merkelig at ikke Dagbladet har kommunisert dette.

De kan vel teknisk sett trekke en femmer fra mobilen uten at man gjør noe aktivt, kan de ikke? Som når man melder seg på andre tjenester der en nyhetsmelding koster noe?

(Meg har de ikke tatt en femmer av for jeg har meldt meg av.)

18 september, 2009 15:49  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det neste interessante spørsmålet etter dette med pengene er jo hva Dagbladet vil oppnå med å ta 5 kr pr mnd for at man skal kunne kommentere i avisa. Jeg syns fortsatt det er rart at ikke avisa forteller dette og at ikke mediene tar det opp. Jeg lurer på hvorfor, det ergrer meg.

18 september, 2009 17:55  
Blogger fr.martinsen sa ...

Dagbladet svarer i Journalisten i dag

21 september, 2009 20:48  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden