Ok, hvis Kjetil Rolness..
..kan bruke sin private historie om sin unge (gutt)
som relevant eksempel på hvordan gutter og jenter er,
så vil jeg bruke min unge (jente)..
Tingen beveger seg, er gjerne stor, har ofte farge.
Litt seinere ble hun fryktelig opptatt av rosa, tyll, pus, perler,
gull og sølv. Jeg tenkte mye på hvordan det kunne henge sammen, det var ikke mye rosaentusiasme å hente fra meg i utgangspunktet, dette var før hun begynte i barnehagen og hun traff gjerne mine venner som mest gikk i svart.
Men ok, jeg er for at enhver får kle seg som hun vil så vi kjøpte inn det som glinset og hun fikk kle på seg. Jeg kom frem til at det kunne ha å gjøre med både alder og sosialisering inn i kjønn å gjøre.
Det som blinker er lett å like og unger tar til seg mer informasjon tidligere enn man regner med hvis man ikke vet så mye om menneskehjerner.
Før hun begynte på skolen hadde hun gått over til lyseblått og lilla og etterhvert noen merkelige (i mine øyne) sammensetninger.
Men jeg ville nødig være mine datters vokter når det gjaldt visuelt uttrykk så hun fikk stort sett holde på som hun ville ture.
Det lønner seg for en unge som skal vokse seg inn i samfunnet at vi er bevisste hvilke holdninger vi dytter på dem. Samtidig må vi la ungene få lov til å ta de grep de anser som nødvendig for å komme inn i sine kjønnsgrupper, på samme måte som vi lar oss selv som voksne få lov til, eller i det minste aksepterer, at vi gjør grep for å passe inn i den kjønnsgruppen vi ønsker å tilhøre eller den sosiale gruppen.Hvis Bratz er det du ønsker deg mest av alt,
Men jeg er lei av å høre satt-på-spissen-historier om foreldre som gir gutten sin dukker men så vil han bare leke med biler, som et slags bevis på at her gjelder biologien. I leketøy som i andre ting bør vi være så bevisst vi får til på hva vi implisitt krever av ungene våre og prøve å utvide verden for dem.
La oss gå på ishockeykamp. Se en såpebobleblåser,
en liten vannkanne til blomsten, et tårn.
Tilbake til min egen unge (jente). Hun fikk lego og togbane og koppestell og dukker. Hun lekte litt med det, men stort sett var hun ute og herjet. Når jeg tenker over det husker jeg ikke ordentlig hva hun drev med ute. Det var mange gutter rundt der vi bodde, hun lekte stort sett med dem. De løp rundt sammen, de satt i trær, mye husking. Det fins individuelle forskjeller også. Ved siden av sto den eneste nabojenta med dukkevogna si og så på.
som relevant eksempel på hvordan gutter og jenter er,
så vil jeg bruke min unge (jente)..
..til ikke helt det samme
Rolness beskriver hvordan gutten hans som ettåring og toåring hviner over traktorer og biler. Min egen jente oppførte seg på samme måte i samme alder. Jeg tenkte mye på hvordan det kunne henge sammen, det var ikke mye bilentusiasme å hente fra meg i utgangspunktet, men hun pekte på alt som kunne kjøre + heisekraner og vi samtalte selvsagt om dette.Man snakker med en toåring om det den vil
Jeg kom frem til at det kunne ha med alder å gjøre.Tingen beveger seg, er gjerne stor, har ofte farge.
Litt seinere ble hun fryktelig opptatt av rosa, tyll, pus, perler,
gull og sølv. Jeg tenkte mye på hvordan det kunne henge sammen, det var ikke mye rosaentusiasme å hente fra meg i utgangspunktet, dette var før hun begynte i barnehagen og hun traff gjerne mine venner som mest gikk i svart.
Men ok, jeg er for at enhver får kle seg som hun vil så vi kjøpte inn det som glinset og hun fikk kle på seg. Jeg kom frem til at det kunne ha å gjøre med både alder og sosialisering inn i kjønn å gjøre.
Det som blinker er lett å like og unger tar til seg mer informasjon tidligere enn man regner med hvis man ikke vet så mye om menneskehjerner.
Før hun begynte på skolen hadde hun gått over til lyseblått og lilla og etterhvert noen merkelige (i mine øyne) sammensetninger.
Men jeg ville nødig være mine datters vokter når det gjaldt visuelt uttrykk så hun fikk stort sett holde på som hun ville ture.
Hva kan vi bruke dette til?
Jeg vet ikke. Jeg vet ikke om det fins biologiske forskjeller på om en jentebaby ser flere sekunder på et fjes enn en guttebaby, det er ikke så farlig for meg. Men jeg vet at vi har en tendens til å lese "typisk gutt" og "typisk jente" inn i adferd når det er slik vi leser den og at vi sikkert forsterker disse trekkene. Og jeg vet at det fins flere ting å erfare i verden enn det vi får til å gi ungene, så hvorfor snevre inn?Det lønner seg for en unge som skal vokse seg inn i samfunnet at vi er bevisste hvilke holdninger vi dytter på dem. Samtidig må vi la ungene få lov til å ta de grep de anser som nødvendig for å komme inn i sine kjønnsgrupper, på samme måte som vi lar oss selv som voksne få lov til, eller i det minste aksepterer, at vi gjør grep for å passe inn i den kjønnsgruppen vi ønsker å tilhøre eller den sosiale gruppen.
Hvis Bratz er det du ønsker deg mest av alt,
skal jeg gjerne gi deg en Bratz
Men jeg er lei av å høre satt-på-spissen-historier om foreldre som gir gutten sin dukker men så vil han bare leke med biler, som et slags bevis på at her gjelder biologien. I leketøy som i andre ting bør vi være så bevisst vi får til på hva vi implisitt krever av ungene våre og prøve å utvide verden for dem. La oss gå på ishockeykamp. Se en såpebobleblåser,
en liten vannkanne til blomsten, et tårn.
Tilbake til min egen unge (jente). Hun fikk lego og togbane og koppestell og dukker. Hun lekte litt med det, men stort sett var hun ute og herjet. Når jeg tenker over det husker jeg ikke ordentlig hva hun drev med ute. Det var mange gutter rundt der vi bodde, hun lekte stort sett med dem. De løp rundt sammen, de satt i trær, mye husking. Det fins individuelle forskjeller også. Ved siden av sto den eneste nabojenta med dukkevogna si og så på.
10 Kommentarer:
Det som ingen snakker om, men som hvem som helst kan iaktta hvis de prøver, er at barn også lærer kjønnroller av eldre barn. Det betyr at hvis det ikke finnes biologiske forskjeller og voksne behandler gutter og jenter nøyaktig likt, vil fortsatt kjønnsroller overføres fra generasjon til generasjon.
Godt poeng, unger studerer de litt eldre nøyaktig, det er jo en måte å orientere seg på i verden: Hva er ventet av meg?
Som vi voksne studerer hverandre, de litt eldre, de over oss i hierarkiet, for vår del riktignok med større evne kanskje til å reflektere over om vi adoptere de rollene som bys oss.
Jeg beundrer energien din. Selv gadd jeg bare lese halvparten av denne Rolnesen, - jeg syns jeg hadde hørt det før.
Ja, det blir sagt, om igjen hele tiden. Det var derfor det føltes påtrengende å prøve å si noe annet.
Jeg burde vel skjønt at jeg måtte gå hit for å finne noe om Rolness. Jeg var litt sen med å lese ut avisa, kom ikke til skriveriene hans før sent i går kveld, lenge etter at alle andre var ferdige med å tenke på det. Rent bortsett fra at Rolness hadde blingset litt, kanskje, med timing, så det kanskje ikke var så mange andre som tenkte på det uansett. Men han kunne jo ikke vite at Hanne Nabintu Herland skulle monopolisere antifeminismen så til de grader den helga.
Nåja, uansett så tenker jeg at man spiller litt fallitt som sosiolog når man erklærer kjønn for biologi. Og at Rolness har mer enn nok kunnskap til å se de videre mekanismene og vite at så enkelt er det ikke, så enten er han blitt så forgapt i eget barnemirakel at han har mistet gangsynet litt, eller så har Rolness ventet på en anledning til å misrepresentere dette.
Tid for privat empiri, ja:
Mine unger passer godt inn i det du sier. Min lille jente elsket gravemaskiner, vi måtte gå lange omveier for at hun skulle få sett på en på nært hold i byen, og bilturen var reddet hvis hun så en i veikanten. Min lille gutt, noen år senere, var null interesseret i gravemaskiner.
Så lærte hun, og senere han, i barnehagen og gjennom lek med andre, eldre barn, hvordan gutter og jenter egentlig er og skal være. Begge gjorde vel sitt beste for å oppfører seg skikkelig og være slik naturen altså vil at de skal være, men særlig hun fikk aldri egentlig noe grep på Bratz-dukkene sine, de kom fort i pappkasse på loftet. Og så lykkelig da hun oppdaga punken og kunne bli litt alternativ jente.
I dag vil hun, som ikke er spesielt liten lenger, spille bassgitar, han spiller så smått el-gitar, begge digger Star Wars og ingen av dem er spesielt guttete eller jentete, egentlig. Det må vel være noe galt med dem, i ialle fall i øynene til alle Nabinutene og Rolnessene i samfunnet?
Te Hælvete med aill de Naturlige!
I dag hadde jeg en interessant opplevelse som henger sammen med kjønn og biologi.
Det var Thore Langfeldt som snakket om barn og kjønnsidentitet, utgangspunktet var et seminar om transkjønn. Han sa av små jenter som tidlig ytrer ønske om å være gutt så vil mange ha fler mannlige kjønnshormoner. Og at disse hadde en tendens til å vise guttete adferd.
Hva slags adferd da?
F.eks klatre i trær.
Men klatring av trær kan da umulig være genetisk bestemt?
Nei, sa Langfeldt, men i vårt samfunn oppfatter vi voldsom lek, fysisk utagering osv som guttete måter å være på og disse jentene vil justere seg inn mot denne adferden som de oppfatter som kjønnsspesifikk for det kjønnet de ønsker seg. I en annen kultur ville det vært andre ting de la til seg.
Dette var interessant for meg, særlig fordi jeg har tenkt såpass mye på kjønn og biologi og jo vet ting som at rosa sosialiseres tidlig inn og at babyer suger til seg språket vårt lenge før de kan snakke det selv.
Likevel altså, har jeg vært i tvil når folk påpeker dette med at gutter ofte er villere, jeg har tenkt at joda, det kan vel være en biologisk rest.
Jeg tok meg altså på fersken i dårlig tenking i dag. Trøsten får være at jeg fortsatt tar til meg kunnskap.
Han sa også at i vår religionskultur (islam, kristendom og jødedom) er vi mer opptatt av kjønnsskiller.
Litt sånn perifert apropos: Kom over denne pressemeldingen i dag, om fotografiets dag 2009 (som er 16. august). Festivalutstiller Lill-Ann Chepstow-Lusty (hvilket navn!) har laget et prosjekt som heter "Gay Kids" og som jeg synes ser interessant ut.
”Jeg hadde en niese som nektet å gå med kjole – hun var tre og et halvt og sa mye rart, og jeg tenkte; kanskje er hun homo? Dette satte meg på sporet til å se i mine venners album for å se om den homofile identiteten var på plass så tidlig i livet. Kunne man finne homogenet ved å se på gamle familiebilder? Etter hvert som prosjektet vokste viste det seg at svaret var nei; dette var bilder av helt alminnelige barn, og utgangspunktet for prosjektet var formet av mine egne fordommer. Det var først da jeg måtte revurdere disse, at prosjektet virkelig ble interessant”, forteller Lill-Ann Chepstow-Lusty. Prosjektet endte i både utstilling og bok utgitt på Abstrakt forlag."
Jeg glemte å poste linken, her er den: http://www.fotopia.no/fullnews.asp?newsid=5267
Noen vil visst plassere oss i Genenes allmektige tyranni, nå når det guddommelig eneveldet og den eneveldige guddommen begge deler er abdiserte styringsmekanismer, i alle fall her i vår lille krok av verden? Noen, alle Rollnessene og Nabintuene f.eks., er visst så redde for friheten? Eller bare på jakt etter nye bortforklaringer, ansvarsfraskrivelser: Det var Genene som bestemte det! Boys will be boys! Menn er Menn. Mars og Venus. Finn dere i det!
Jeg vil ikke, likevel. Jeg er ateist.
Ja til mer sekularisering. Ja til mer forvirring og usikkerhet. Ja til mindre tusenårige verdier. Ja til mer gruppesex. Ja til flere fæle kvinner!
Legg inn en kommentar
Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]
<< Startsiden