mandag, april 13, 2009

Amazon snur etter mediestorm

Hit ‘em where it hurts, in the PR.
Det virker, i følge Los Angeles Times for en time siden.

Hva snakker jeg om?

Jeg våknet opp midt i natten til nyheten om at Amazon har kødda det til for seg slik at homo- queer- osv-bøker som f.eks Virginia Woolfs Orlando ikke kommer opp i søke/salgslistene på samme vis som bøker med .. ja hva skal vi si.. et heteroseksuelt innhold?

Nettaksjoner er i gang og det er morsomt å følge. For ti timer siden twitret Neil Gaiman: Oranges are Not the Only Fruit AND The Well of Loneliness both lose their Amazon ranking? Complete and utter #amazonfail

Amazon og #amazonfail er blant de mest brukte ordene på Twitter akkurat nå, sammen med Jesus og goodnight.
Slik ser twitterstrømmen til #amazonfail ut

Det blir spennende å se hva som skjer med denne saken i morra,
som twitreren Jonathan Hutson skriver: How Amazon could have responded better to this pr crisis: 1) tell the full truth 2) tell it fast 3) apologize 4) fix it.

De holder på men ser ut til bare å gjøre pkt. 2 og 4: Amazon Director of Corporate Communications Patty Smith i følge samme Los Angeles Times-sak som over: "There was a glitch with our sales rank feature that is in the process of being fixed. We're working to correct the problem as quickly as possible. Unfortunately, I'm not able to comment further. We're working to resolve the issue, but I don't have any further information.

(oppdatert: Dagbladet skriver om det)

Det er en google bomb aksjon også

Målet er å endre googlesøklista slik at man får opp dette hvis man søker på Amazon Rank For øyeblikket er lenka nr. 2 på googlesøk.

Som Smart Bitches, Trashy Books sier:
It’s time to hit ‘em where it hurts. No, not a boycott. When you want someone to pay attention, you hit ‘em in the PR.
It’s Google Bomb Time!

10 Kommentarer:

Blogger TaxiGudrun sa ...

Sensur er motbydelig. Vil tenke meg om før jeg kjøper bøker fra Amazon igjen. Flott at Twitter kan brukes på denne måten forresten.

13 april, 2009 18:05  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg syns det virker litt merkelig. Er det så mye opinion å tjene på det i forhold til hva man taper? Jeg vet ikke, jeg kjenner ikke det amerikanske samfunnet så godt. Det er nesten ingen amerikanske aviser som har skrevet om det såvidt jeg kan se.

13 april, 2009 22:44  
Blogger TaxiGudrun sa ...

Syns også at det er rart. Vil tro at det ikke er puritanerne som bestiller bøker over Amazon. Men USA slutter aldri å overraske meg.

13 april, 2009 23:59  
Blogger Leisha Camden sa ...

Problemet er at det så langt fra bare er 'puritanerne' i USA som ønsker homofile bort og vekk.

Amazon har veldig konservative eiere og denne hendelsen føyer seg dessverre bare inn i et større mønster.

14 april, 2009 10:13  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ok, si gjerne mer om det?

14 april, 2009 10:16  
Blogger Leisha Camden sa ...

Et par eksempler:

De har over ganske lang tid nå systematisk slettet negative anmeldelser av Dianetics og andre $cientologi-bøker, på det man må kalle løgnaktig grunnlag. Dvs de sletter noe negativt, anmelder spør hvorfor de slettet det, de oppgir at grunnene er XXX - anmelder skriver om slik at anmeldelsen oppfyller disse spesifikke kravene helt nøyaktig, men den blir slettet igjen. Dette skjer kun med omtaler som er negative. De sletter også en del andre negative omtaler, med den begrunnelse at disse er 'subjektive' - mens de positive omtalene er objektive da liksom? :-D Men slettingen er satt i utvetydig system hva angår $cientologi-bøker, slik at ved å sjekke omtaler på Amazon får man et forbløffende positivt inntrykk av disse ... og det er vi forhåpentligvis enige om er temmelig uheldig.

Man må selvsagt også nevne den famøse masken av daværende presidentkandidat Barack Obama som de solgte i forbindelse med Halloween i fjor. Den dukket opp hvis man gjorde et søk på 'terrorist costume'. Sjarmerende, eller hva?

For dem som gjerne vil kjøpe bøker på nett, men nå har mistet litt sansen for Amazon, kan jeg anbefale The Book Depository. De har ikke like godt utvalg - ennå?? :-) - men de har mye, de har greie priser, og de sender over hele verden fraktfritt. Jeg er i hvert fall en fornøyd kunde der. :-)

14 april, 2009 12:41  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hei og takk for langt svar.
Neida, du har ingen scientologivenn i meg, ingen fare.

Jeg bruker capris.no og er fornøyd med det. Og nevner det så ofte at man kunne tro jeg fikk penger for det.

14 april, 2009 17:36  
Blogger Leisha Camden sa ...

Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

14 april, 2009 20:35  
Blogger Leisha Camden sa ...

nevner det så ofte at man kunne tro jeg fikk penger for detHmmm ...

;-)

14 april, 2009 20:36  
Blogger fr.martinsen sa ...

Viktig å holde seg med gode nettbokhandlere... Håper noen skal spre en god musikkbutikk til meg snart, en som jeg liker å bruke, er litt brukssær, det skal være lett.

14 april, 2009 21:52  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden