søndag, april 05, 2009

Akkurat nå 49

Påskefrokostgjesten har forlatt påskebordet og jeg sitter alene her ved bordet mitt i en litt voldsom påskestemning og har nettkurs for meg selv, det er Eirik Solheim som holder det for meg.

Hva mer?

Jeg leser Hjorten i dag og kommenterte nettdebatter omtrent slik:

"Må nettdebatten være viktig. Jeg blir ofte irritert over debattene om nettdebattene fordi det ser ut som mange ønsker seg at de skal foregå som på et AA-møte: Hei, jeg heter Arne Hjort Johansen og jeg er ansatt på hotellet og jeg mener følgende..

Bare hvis du vil varsle noe kan du bruke psevdonym. Som om samtaler bare består av saker som burde blitt nyhetssaker i journalistikken? Og som om det bare er nyhetsjournalistikk som er viktig for samfunnet/mennesket?

Denne uttalelsen begynner å bli typisk nå: Vi må kunne være rakrygget nok til å stå for det vi mener under fullt navn. Hva er nå det for noe: Mennesket skal være en fast kjerne som vi skal slenge i sin helhet på alle vi treffer?

Det kan vel tenkes at til og med Bernt Hagtvedt har noen dikt i en skuff som han kunne hatt lyst til å vise til noen fremmede uten at de skulle bedømmes ut fra en professor-statsvitenskap-vinkling? Selv om diktene ikke handlet om ting han ville varsle om fra universitetet."

Hva mer?

Jeg leser og kommenterer Anders Giæver på bloggen hans om nabolagsblogger i Brooklyn. Det interesserer meg, vi har få nabolagsblogger i Norge foreløpig.

Til slutt

Se hva jeg har bestilt! Et nytt kamera som jeg skal bruke til å ta opp bevegelige snutter. Det er det brukervennligste utstyret jeg har sett tror jeg, skru på, film, slå av, last opp på youtube. Jeg liker svært godt ting som er enkelt å bruke. Jeg er mer usikker på om hodet mitt får til å lage levende bilder og ikke bare skrive ord og ta bilder.
Jeg må nok pålegge meg samme regime som jeg gjør på denne bloggen: Bare gjør det, bare kjør på, alt kan ikke bli gull.

8 Kommentarer:

Blogger fr.martinsen sa ...

Hvem er Kjerstin i Bergen forresten, som Solheim viser et fotografi av, er ikke det en som har kommentert her på bloggen?

05 april, 2009 17:49  
Blogger TaxiGudrun sa ...

Ble rent nostalgisk. Før lagde jeg påskeharereder og pyntet med rødløkskallkokte egg og treharer fra Erzgebirge, nå går det i wunderbaum i taxivinduet.

05 april, 2009 21:43  
Blogger ingping sa ...

Har sett hele foredraget til Eirik Solheim i løpet av søndagskvelden (med tv på i bakgrunnen...). Interessant tema og kjekt med så lettfattelig presentasjon. Ganske overveldende å tenke på hvilke muligheter som internett gir. - Og litt skremmende å spekulere på om jeg klarer å henge med på kjøret. En venninne fortalte i går at hun hadde fått bursdagspresang i posten fra en eldre slektning. - En sjekk! Er det meg om noen år dersom jeg fremdeles nekter å gå på facebook?

06 april, 2009 02:06  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg så også alle fire, noe var godt kjent for meg fra før med eksemplene til og med, men jeg liker å få en slags reprise på skoletimene, det sitter enda bedre i skallen min på den måten.

Og så var det mye som jeg ikke kunne og da er det jo enda bedre.

Jeg har bestemt meg for å henge med. Jeg tenker at man skal passe seg, hvis det glipper nå så glipper så mye. Det er jo omveltninger i tankegang f.eks som ikke er så lett å lese seg til men som bør erfares, f.eks delekultur, kultur for åpenhet.

Jeg snakker med kollegene mine om dette, dessverre har mange av dem falt av allerede og de sier ofte at de ikke har tid til systemer som f.eks Facebook og Twitter.

Akkurat Facebook syns jeg du skal gi deg over til... Om ikke annet for at folk kan finne deg når de skal ha skole-20-årsjubileum. En av funksjonene er nemlig at det er en finfin adressebok og man slipper lete etter relevant e-post. Men det er mange andre fine ting ved Facebook.

06 april, 2009 07:59  
Blogger TaxiGudrun sa ...

Interessant. Var burtreist og ha'kke hørt om Solheimforedraget. Men er enig i at det er viktig å henge med. Har derfor byn't å google og nå også å twittre, men ikke Facebook (har fordommer mot å legge ut meldinger om hva man til enhver tid gjør og spiser til middag...uæææh:(
Men kanskje jeg burte?)

06 april, 2009 11:58  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hallo TaxiGudrun, det er andre ting å fortelle på facebook en hva du har spist til middag, du kan f.eks fortelle det samme som du gjør på Twitter. Til andre folk riktignok, oftest de du kjenner på et eller annet vis. For å gjøre en lang historie kort: Jada, det burde du, prøv og se. Du vil antakelig oppdage at du lettere får kontakt med folk du har mistet litt, det er hyggelige greier.

Så du at det ligger en lenke til foredragene (4) litt oppi posten, anbefales å høre på.

06 april, 2009 12:25  
Blogger TaxiGudrun sa ...

Ok takk for linken, skal se på dette i kveld.

06 april, 2009 12:42  
Blogger ingping sa ...

Ja, jeg vil også prøve å henge med. I hvert fall på det som jeg er i stand til å se et snev av nytte i å bruke. Ble lettet da jeg hørte Eirik Solheim si at det tok nesten et år før han så nytten ved Twitter. Tar til etterretning utsagnet om at kontroll ikke gir (e)skalering. Som kontrollfrik er det nok der den største barrieren ligger i forhold til å hive seg ut i (på) nettet.
Apropos middagsmeldinger. I dag: Gresk salat med masse oliven, rødløk og fetaost. Ute i et solgløtt på altanen til gode venner.

06 april, 2009 22:37  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden