søndag, oktober 26, 2008

Smakløs journalistikk

Jeg gjetter det var sånn det gikk for seg:

Journalist i Dagbladet Jørgen Brynhildsvoll ser at av 6 studenter ved kles- og kostymedesignlinja på Kunsthøgskolen er Maria Skappel en. Maria Skappel er datter av Dorthe og dermed er mye gjort for Jørgen Brynhildsvoll bare 19 år, ungt for en sånn jobb etter min smak men ikke Dagbladets, nok en dag på jobben.

Jeg gjetter at Maria Skappel skjønner hva Jørgen er ute etter
så hun sier neitakk til intervju, men hvis det er arbeidet i seg selv du vil skrive om så kan du kanskje snakke med en av de andre 6 studentene?

Ja, det var lurt sier Jørgen og drar på reportasjetur med Ylva Holby som forteller ham om utstillingen og på spørsmål svarer hvilke materialer de ulike klærne er lagd av, også de Maria Skappel har lagd og Jørgen Brynhildsvoll har lært at han er en skikkelig luring og en råtass som ikke lar seg stanse så lett og Maria Skappel har lært en gang til at hun aldri aldri skal få stå på egne bein men alltid alltid skal noen si Dorthe Dorthe og klassekameratene hennes har lært at det ikke lønner seg å være på gruppe med Maria.

Kan vi gå på tur sammen, Jørgen?
Jeg har lyst til å blogge om hvordan det er å lage reportasjer
sånn som du gjør,
og hva heter mora di,
hva heter faren din?

13 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

smakløs reportasje! hadde maria skappel hatt et annet etternavn hadde hun sannsynligvis aldri kommet på trykk!

26 oktober, 2008 11:45  
Blogger fr.martinsen sa ...

og hadde du lest det jeg skrev før du kommenterte her hadde jeg sluppet å ta vekk den meningsløse kommentaren din.

26 oktober, 2008 11:50  
Blogger ogjegbare sa ...

Skal man lese før man blir forargret også nå? Hvor skal det ende??

Og apropos, ikke nok med at Maria Skappel har prøvd å dodge hele intervjuet, nå skal hun få hylekoret om hvor pr-kåt hun er etter seg også.

MEN: Jeg tror du har rett i hvordan det foregikk, det ene sitatet fra medstudenten om Skappels design står jo og skinner og forteller om alt annet hun sa som ble redigert vekk. Om det ble notert i det hele tatt.

26 oktober, 2008 12:01  
Anonymous Anonym sa ...

Ha, ha. Bra lest.

26 oktober, 2008 13:04  
Blogger Pierre sa ...

Bilder av plaggene hadde vært på sin plass. Om en uke., altså.

www.bakgard.com

26 oktober, 2008 13:46  
Blogger fr.martinsen sa ...

Absolutt, vet du hvor de blir lagt ut? Jeg var litt kjapp i søkingen etter informasjon, men fant ikke noe på Kunsthøgskolens side.

26 oktober, 2008 14:07  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg blir forvirret over at Dagbladet har satt et barn på jobben, kan jeg angripe et barn?

Jeg bestemmer meg for ja, siden avisa nå en gang har valgt ham til journalist.

Et annet problem er at han svarer meg på e-post, ikke i kommentarfeltet. Men dette er ikke et privat prosjekt og selv om jeg yppet til tur så var det ikke for å småprate, jeg tenkte jeg kunne intervjue journalisten, ta noen bilder. Men nei altså.

Jørgen forteller meg at tabloidaviser lager saker om kjente folk som vanlige folk har interesse av å lese.
Han mener jeg bør ha i bakhodet at saker jobbes fram i et redaksjonsmiljø, og ikke individuelt av journalisten som skriver den. Jeg visste det.

Det er indiskret av meg å nevne dette, uetisk også, men siden Jørgen Brynhildsvoll mener at det holder at han har prøvd å ringe Maria hele dagen og at "Om Maria ikke hadde hatt telefonen avslått, er jeg temmelig sikker på at hun hadde vært villig til å snakke om kolleksjonen." så går jeg ut fra at han også tilgir meg at jeg siterer fra hans e-post?

Jeg syns jo at man skal kunne velge om man blir eksponert på den måten Maria Skappel ble. Jeg syns ikke det kan være slik at Maria Skappel ikke kan arbeide hvis hun ikke vil på forsida av Dagbladet.

27 oktober, 2008 11:24  
Anonymous Anonym sa ...

"saker jobbes fram i et redaksjonsmiljø, og ikke individuelt av journalisten som skriver den"

Var det ikke en variant av den unnskyldningen man forsøkte seg med under Nürnbergprosessen også?

Håhå, DEN var usaklig den!

27 oktober, 2008 14:19  
Blogger fr.martinsen sa ...

Men jeg tenkte på det vet du i går kveld..

27 oktober, 2008 14:27  
Anonymous Anonym sa ...

Det er jo nærmest hitling av debatten å trekke inn nazistene da, men poenget er vel gyldig nok? Han kan ikke unndra seg ansvar for en sak han har navnet sitt på ved å vise til at den er jobbet frem i et redaksjonsmiljø?

27 oktober, 2008 15:22  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nei, jeg mener man bør kreve det av seg selv, at man kan stå inne for det man gjør.

27 oktober, 2008 19:16  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg blir forvirret over at Dagbladet har satt et barn på jobben, kan jeg angripe et barn?

Jeg bestemmer meg for ja, siden avisa nå en gang har valgt ham til journalist.


Han er visstnok like gammel som Magnus Rønningen var da han begynte som journalist. Jeg kan tenke meg at han bare ble heiet opp og fram, helt til det var for sent. Angriper du Brynhildsvoll nå, kan man jo håpe at han med tiden søker seg fra kjendis.no og over i avdelingen for samfunnsliv eller i det minste sport. Av og til trenger man en dytt i den riktige retningen.

28 oktober, 2008 10:41  
Blogger fr.martinsen sa ...

Kanskje det, la oss håpe det.

I mellomtiden kan gamlingene rykke inn i kjendisjournalistikken, de sure som stiller spørsmål og ikke overlater etikken til vaktsjefen sin.

28 oktober, 2008 18:26  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden