torsdag, mai 01, 2008

Sami Rintala og meg

Jeg drømmer meg vekk i arkitekten Sami Rintala som til min overraskelse er lokalisert i Oslo. Siden hans.

Hvis jeg hadde vært våken kunne jeg fått med meg ham før, for nå når jeg leser om ham ser jeg at han har vært aktiv i Oslo en god stund. Nåja. I dag har jeg sett på disse bildene.

Den måten vi lager leiligheter og hus på passer ikke med de ønskene jeg har. Jeg lurer på hvor mange som egentlig ønsker seg disse standard-leilighetene. Med uforholdsmessig mye plass til soving og gang og lite lys.

Jeg har aldri hatt sofagruppe. Når jeg sitter i en slår det meg hvor nedsunket man blir og hvor langt unna hverandre de som sitter i den blir. Sofagruppen stimulerer ikke til snakking. Sentralt i hjemmene mine har alltid vært spisebordet og alle fester, middager, tantebesøk, lekselesing, ludospilling, arbeide foregår der.



Se på dette bildet. Her sitter man sammen. Man kommer tett. Og man ser på hverandre.



I sengene våre ligger vi med hodegjerde og fotendegavl. Hvorfor gjør vi det? Er vi redd for at vi skal ramle ut i fotenden? Vi kunne heller ligge sånn som dette og se ut av vinduet. Dette er fra hotellet i Kirkenes. Det er 28 kvadratmeter og har 3 sengeplasser.



Eller opp på himmelen gjennom takvinduet (i BoxHome).

Jeg er heldig og har et vindu som er lavere enn senga så jeg ligger på magen og ser ut av vinduet mitt. Hvis jeg snur meg med hodet andre veien har jeg en hylle som er innfelt i veggen til bøker og tekopper og glass.



Tenk å ha en hytte som flyter ute på vannet.
Dette er egentlig en sauna.



Men det kunne vært en hytte. En liten hytte med bare en vedovn og en liggeplass og et skrivebord. Bare ett lite rom.
Det skulle jeg ønske meg.



Siden BoxHome er ble bygget og utstilt på Galleri ROM i Oslo ifjor høst, er huset vist i flere av verdens ledende arkitekturtidsskrifter. Potensielle kjøpere har vært mange, forfatteren Erlend Loe skrev en novelle om huset og ønsket seg den som skrivestue. (D2)

Om Hotel Kirkenes

Man skal såvidt jeg forstår bestille rom av ViaTravel som må ha verdens mest kompliserte nettside. Test selv og fortell meg..

Og Kirkenes Turistinformasjon har ikke hotellet på listen sin.
Hva er det for noe?

E-poster er sendt av gårde for å finne ut av dette.
Fortsettelse følger altså.

Ellers?

Jeg ble inspirert til å komme på en løsning i mitt eget hjem. Jeg har flyttet noen esker ned fra en bitteliten hems som jeg har brukt som lagringsplass. Jeg har ikke loft og nesten ikke skap.

Men hemsen har et takvindu. Så nå har jeg lagt en madrass der i stedet og kan gjøre det jeg har ønsket meg: ligge og kikke opp på himmelen. Det ble litt rotete i hovedrommet men. Jeg får se om jeg kommer på en lur løsning for de eskene.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Tøffe romløsninger..jeg så bildene i DN forrige fredag, med bl.a. "rekkehuset" satt sammen av containere. I Berlin var det hotell som var en container en kunne leie i forbindelse med utstilling i vinter. For meg er en kåk først og fremst arbeidssted, har hjemmekontor, og sosialt treffsted.

02 mai, 2008 22:51  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja de er fine. Arbeid og treff er sentralt i livet. Og tenking og hviling. Og da syns jeg lys og utsikt er viktig, jeg skjønner ikke at vi ikke legger mer vekt på det.

Og utsikt er mer enn å se et landskap/by vidt utover. God utsikt kan være å se rett inn i skogen eller ned i bakgården.

Eller min favoritt: rett ned i fjæra.

04 mai, 2008 00:19  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden