mandag, mars 17, 2008

To verdener møtes

Jeg prøver å ta meg sammen og kommunisere med en nettkyndig. Det går galt, det gjør det ofte. Denne samtalen kunne undersøkes av pedagoger. Er denne samtalen et kunstprosjekt? Såklart.

Når det gjelder det bare å få til å lage mellomrom uten at det kommer streker mellom twitter og rss-lenka til høyre i bloggen.

En ikke-ironisk takk til bza for hjelpen.

23 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Hyggelig at du fikk det til å fungere. Abonnere skrives forøvrig med bare en B.

17 mars, 2008 22:00  
Blogger fr.martinsen sa ...

Er det sant altså, jeg var så sikker på at du hadde feil og jeg rett at jeg ikke sjekket en gang. Der ser man.

17 mars, 2008 22:01  
Anonymous Anonym sa ...

På generelt grunnlag vet jeg at det er mange i min bransje — IT-bransjen — som har feil fokus på implementering og bruk av IT. I stedet for å snakke med brukeren, forstå brukerens behov og forholde seg til brukeren på brukerens premisser, går det gjerne i trebokstavsforkortelser (TBF-er) og tekniske uttrykk, uten å forstå at brukeren ikke har de samme forutsetninger for å delta i arbeidet. Jeg vil for ordens skyld understreke at bza ikke er gjenstand for disse anklagene. :-)

Jeg tør gå så langt som å kalle det en sykdom i IT-bransjen, og det kommer en artikkel om akkurat dette i min weblogg om ikke lenge. Jeg har lenge hatt tanker om dette problemet, så det er på tide å få de luftet.

17 mars, 2008 23:51  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja, jeg er også opptatt av dette, også på en ikke spøkefull måte.

Jeg merker det veldig godt selv. Jeg er over gjennomsnittet interessert i bruk av nettet og hvordan det påvirker kulturen vår.

De redskapene som jeg lett forstår tar jeg gjerne i bruk. Men det er sannelig lett å bli motløs når selv en del av de som tar mål av seg til å forklare noe for ukyndige ikke ser sin egen kunnskap og hindrene de lager.

Og nettmennesker er selvsagt ikke de eneste som gjør denne feilen, man finner det jo i alle faggrupper, de glemmer at de ikke kan snakke stammespråket når de beveger seg utenfor gjengen sin.

Hvis du husker det er det fint om du legger lenke her når du har skrevet om det.

18 mars, 2008 00:47  
Anonymous Anonym sa ...

Hehe. Dessverre er det ofte lettere å knote med ting selv, enn å spørre om hjelp.
Og skriftlige ressurser er ikke lette å bruke de heller.
Jeg er også over gjennomsnittet interessert, men har for eksempel gitt opp for lenge siden å prøve å skjønne hva RSS, atom etc er for noe, vha Wikipedia. Der, om noe sted, burde slikt være forståelig for dødelige.

Hvis du vil slippe streker mellom elementene i margen din, kan det hende du bør velge en ny mal(i Blogger). Du har sannsynligvis muligheten til forhåndsvisning før du gjør ugjenkallelige valg?

18 mars, 2008 07:20  
Blogger Strekker sa ...

Angående streker mellom elementene:
Du kan redigere det direkte i malen din. Men så vidt jeg kan se i koden (og jeg er en tølper på dette området) er det alt-eller-ingenting. Enten fjerne alle de mellomstrekene i sidekolonnen, eller beholde alle. Jeg sender deg en epost.

18 mars, 2008 07:42  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg tør på ingen måte velge ny mal, da er jeg redd bloggen skal smuldre opp og dø. Dessuten liker jeg denne.

Jeg har fått til litt fiksing på høyresida der selv og er fornøyd med det, men de strekene altså.

Eller forsåvidt streker, jeg burde bli glad hvis jeg klarte å lage litt mellomrom på en eller annen måte nå rundt den rss-tingen, det ser jo latterlig ut i denne stund.

Nå skal jeg åpne strekkes post og så jobb!

18 mars, 2008 08:03  
Anonymous Anonym sa ...

Legger du inn ting i margen som "page element" under "utforming" i Blogger?

Da kan du prøve å legge flere linker i samme element, og kode for linjeskift mellom. Da får du mellomrom uten streker tror jeg.
Jeg får ikke lov til å legge inn koden i kommentaren her, men det er venstre krokodilleparentes, br, høyre krokodilleparentes. Uten komma eller mellomrom.

18 mars, 2008 08:13  
Blogger Strekker sa ...

(Som jeg skrev i eposten - du og jeg bruker samme mal, fr.martinsen, og du ser jo hva litt kodemanipulering kan gjøre. Det er mulig at jeg ikke følger god kodeskikk, hva vet jeg, men det ser greit ut i de nettleserne jeg har prøvd.)

18 mars, 2008 08:25  
Anonymous Anonym sa ...

Har lenge prøvd å finne en løsning på hvordan du kan forklare RSS på en enkel måte til dem som ikke har brukt det før, men lett er det ikke. Har derfor også blogget litt om akkurat denne problemstillingen flere ganger.

Min konklusjon så langt er rett og slett at vi bør tone ned begrepet RSS og heller skrive hva du kan bruke det til. F.eks. noe sånt som «abonner på oppdateringer» og kanskje føye til «i nettleseren», «i Bloglines, Netvibes, Google Reader» etc.

18 mars, 2008 09:36  
Blogger fr.martinsen sa ...

Få beskjed når nettstedet er oppdatert, var den hittil beste forklaringen syns jeg.

Man kan ikke undervurdere folks kunnskap, f.eks når du skriver "nettleser" er det et sekund der jeg må tenke "er det liksom internet exporer" eller "google"?

Gi meg 4 vanskelige ord på rappen og jeg gir opp og går til en annen netttside.

Men dette har jo en seriøs side altså, om hvem som skal ha tilgang til god bruk av nye medier.

18 mars, 2008 10:19  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jo, Hans Petter, glemte å si det med eksempler, som du nevner nederst i kommentaren din.

Det hjelper utrolig godt når man har en følelse av at man kanskje vet hva det er snakk om, og så kommer et eksempel, og JA, sånn var det!

18 mars, 2008 10:21  
Anonymous Anonym sa ...

Den sykdommen med trebokstavsforkortelser gjelder ikke bare i IT-bransjen. Jeg jobber i luftfart og der er det 100 ganger verre enn IT. DET er for spesielt interesserte det...

Det flotte med det er jo at både du (fr.martinsen) og jeg har lært noe av det! ;)

18 mars, 2008 10:40  
Blogger Strekker sa ...

"Få beskjed når nettstedet er oppdatert", ooooh, den stjeler jeg uten å nøle.

18 mars, 2008 10:59  
Blogger fr.martinsen sa ...

vi har begge lært, bza, men ikke nok. vi gir ikke før samfunnet er revolusjonert på dette området hehe.

18 mars, 2008 11:11  
Anonymous Anonym sa ...

Hehe, jeg tror vi må innse at slike ting er evolusjon, ikke revolusjon.

18 mars, 2008 11:51  
Anonymous Anonym sa ...

Hans Petter, det er prisverdig at du blogger om slikt for å dele kunnskapen din med andre.

Det er mulig jeg er kravstor, men det jeg er ute etter, er noen som kan forklare slike ting sånn at man skjønner litt om hvordan de virker.
Jeg vet hva RSS er til, og jeg bruker det jo i f.eks. Bloglines, men jeg skulle ønske jeg skjønte litt av hvordan en feed jobber selv om jeg ikke har doktorgrad i programmering.

19 mars, 2008 08:11  
Blogger i1277 sa ...

Ikke relatert til dette tilfellet, men sånn generelt:

Vi har vel en tendens til å tenke på verden og teknologien rundt oss som noe proft og moderne, men når det gjelder f.eks dette med data og IT-industri er vi fremdeles bare i barneårene. Og noen deler av teknologien er selvfølgelig enda mer umodne og u-klare for allmenn bruk enn andre, RSS/feeds for eksempel. Nødvendigheten av å bruke feeds om en skal henge med i det feltet man driver i har egentlig vært en gammel kjepphest for meg, men der hvor jeg jobber har jeg kapitulert, jeg ser at det ikke nytter å mase om dette. De aktuelle abonnentene forstår det jo bare ikke (og jeg klandrer dem ikke), men de skjønner "nyhetsbrev". Så får heller de som er in-the-know klikke på det orange ikonet i fred. Det hjalp ikke mye at Beta var det teknisk overlegne formatet tilbake i 1980 (eller når det var), så lenge de fleste hadde vent seg til VHS og syntes de klarte seg helt fint med det. Folk vet jo ikke at de trenger en tjeneste eller teknologi de ikke kjenner til eller forstår hvordan virker. (Jamfør alle "mobiltelefon? Hah!"-ene fra mobilen ble oppfunnet og fram til ca. 98, eller alle "snakke med folk på nettet? Noe så nerdete" fram til man oppdaget Facebook på vårparten i fjor.)

Sjekk denne litt for lille grafen (gjemt bak juggel og reklame) over de ulike fasene forfatteren mener teknologier må gjennom før de når den "produktive" fasen, syndikering/feeds/RSS/innmating (sic! Googles oversettelse, ikke min) har et stykke å gå (blogger er vel forresten ganske undervurdert der).

Mange av problemene vi har med å få has på teknologien skyldes at den er så ehrm, teknologifokusert (snarere enn informasjons- eller brukerfokusert). Sånn blir det nødvendigvis når de samme menneskene som bygger teknologien som også er satt til å formidle systemene/lage grensesnittene. Det hjelper jo ikke akkurat på at ikke alt det digitale nødvendigvis fungerer så intuitivt. Dermed får vi teknologifokuserte begreper som "trackback" eller "tilbaketråkk" når et enkelt "referanse" hadde vært så mye mer forståelig for uinnvidde. Det blir engang ofte litt pussig dersom man setter rørleggeren til å innrede huset.

Og Marianne S, jeg tror ikke som deg at det er så viktig å vite hvordan ting fungerer rent konkret ned på tannhjulsnivå, konseptuell kunnskap er det som trengs, ikke teknisk kunnskap. Teknikken hører til under panseret - den skal bare virke. (Sånn er det jo dessverre ikke i eksempelet akkurat denne metaforen er hentet fra, men i en ideell verden skulle man ikke trenge å forstå noe om hvordan en motor eller girkasse virker).

20 mars, 2008 20:02  
Anonymous Anonym sa ...

Neida, i1277, jeg trenger ikke å vite på tannhjulnivå.
Men jeg vil gjerne skjønne litt mer enn det som ligger i grensesnittet mot den uinteresserte bruker. Som at jeg vet at det skjer en forbrenning inne i en bensinmotor, som skyver på stempler, det fascinerer meg å vite selv om jeg ennå ikke har fattet når en motor er totakts.

Som relativt nerdete ikke-teknolog liker jeg å vite litt om hvordan ting virker. Men jeg irriterer meg stadig over at man i dataverdenen ofte må trenge gjennom en skog av fagsjargong for å skjønne noe som helst.

20 mars, 2008 21:22  
Blogger i1277 sa ...

Marianne S, forhåpentligvis er dette en ikke så alt for lang og kronglete forklaring:

I motsetning til typiske hjemmesider slik de fremsto på 90-tallet, er blogger strukturert kodet under panseret. For eksempel tittel, forfatter, selve innleggsinnholdet og dato er markert på en måte som gjør at datamaskiner enkelt kan holde styr på hva som er hva, og bruke og manipulere disse elementene på ulike måter. (Eks: "Vis tittelen på de fem siste innleggene som er skrevet de siste to månedene".)

En egen fil tilknyttet bloggen inneholder postene i en enda strengere strukturert form enn den koden som viser selve bloggen. Denne filen oppdateres hver gang man legger ut et nytt innlegg. En feedleser (f.eks Bloglines) forstår formatet denne filen er laget i, og kan dermed a) oppdage om det er kommet et nytt innlegg, og b) vise det i henhold til måten det er strukturert med tittel og dato osv.

Men hvordan vet feedleseren akkurat når filen er endret? Det er ingen "live"-forbindelse mellom feed-filen og feedleseren. Men siden man gjennom å starte abonnementet har fortalt feedleseren akkurat hvor feeden ligger, vet den hvor den skal sjekke etter endringer. Dette gjøres med jevne intervaller, jeg tror Bloglines gjør det en gang i timen. Grunnen til at de tikke gjøres oftere er at mange henvendelser tærer på webserveren.

Nå er det krim.

20 mars, 2008 22:21  
Anonymous Anonym sa ...

Da vet jeg litt mer om feeder og hva de gjør. Takk.

21 mars, 2008 06:55  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg blir nesten nettrørt av at marianne s og i1277 snakker sammen i mitt kommentarfelt. Ja ja, det skal åpenbart ikke mye til, kan det være at det er fordi det er langfredag? (tror egentlig ikke det)

i1277 skriver "Nødvendigheten av å bruke feeds om en skal henge med i det feltet man driver i har egentlig vært en gammel kjepphest for meg, men der hvor jeg jobber har jeg kapitulert, jeg ser at det ikke nytter å mase om dette. De aktuelle abonnentene forstår det jo bare ikke (og jeg klandrer dem ikke), men de skjønner "nyhetsbrev". Så får heller de som er in-the-know klikke på det orange ikonet i fred."

For noen få år siden sa jeg til teknologisjefen på jobben: jeg skulle ønske at det fantes et system som gjør at jeg får vite det hver gang en nettside er oppdatert. Jeg var plaget med å manisk gå inn på en del sider til musikere hver dag til tross for at de bare oppdaterte en gang i måneden.. Teknologisjefen mente at det fantes noe slikt, men han hadde ikke noe greie på det.

Til tross for at dette ønsket kommer genuint fra meg selv (altså ikke er presset på meg som noe jeg "burde" lære) så kan jeg det fortsatt ikke. Det syns jeg sier irriterende mye om hvor lite pedagogisk god informasjon (eller system) som er ute om det. For jeg nekter å bli flau over å avsløre min ukyndighet på dette området.

For ikke så lenge siden, en periode det var stille på jobb, tenkte jeg: nå skal jeg ta grep. Og så gikk jeg til de yngre kollegene mine for å søke personlig lærer. Men ingen av dem var kjent med ordet rss en gang.

Dette burde få teknofolk til å synke sammen syns jeg nok.

Og det er mer. Jeg prøvde meg på bloglines men fikk det ikke til. Ikke før nå med google reader har jeg et system som jeg er venn med.

Og tross dette. Eller derfor. Jeg skjønner ikke det systemet jeg har lagt inn oppe til høyre på min egen side en gang. Jeg prøvde å klikke på det, men det ser ikke ut som det er meningen at jeg ved å klikke på den kan legge inn i google reader? Er det da meningen at jeg skal ha flere systemer? Altså en liten orange knapp med "feeder" som jeg faktisk ser at jeg har på maskinen min. Jeg har tilogmed lagt noe inn i den for lenge siden.

Jeg oppsummerer for meg selv: RSS eller feeds er en måte å få beskjed fra en nettside når den har lagt til noe nytt. Til dette kan jeg velge hvilket system jeg vil bruke, f.eks google reader, bloglines, netvibes eller en orange knapp som forvirrende nok heter feeder? Og hvor kommer atom inn i bildet?

Ah, kunnskap sitter så løst når den bare er et slags pugget faktum, ikke egentlig forståelse. Eller erfaring.

Så jeg syns ikke du skal gi helt opp i1277. Stå ved maskinen til kollegaen din og hjelp den med å legge inn rss fra et par sider som den bryr seg om?

"Mange av problemene vi har med å få has på teknologien skyldes at den er så ehrm, teknologifokusert (snarere enn informasjons- eller brukerfokusert). Sånn blir det nødvendigvis når de samme menneskene som bygger teknologien som også er satt til å formidle systemene/lage grensesnittene."

Men hvorfor har de ikke pedagoger til slikt? Eller hvorfor når ikke de bedre frem de som er flinke til å popularisere? Hvor er Geelmuyden Kiese når vi trenger dem? Vi kan spleise på å få dem til å gjøre det de gjør med firmaer: sette seg ned og analysere seg frem til hva som er firmaets (rss-s) kjerne, hva de gjør på jobben. Geelmuyden Kiese rapporterer nemlig at firmaer ofte ikke klarer å finne frem til dette selv. Og så hjelper de til med å få formidlet det..

"Dermed får vi teknologifokuserte begreper som "trackback" eller "tilbaketråkk" når et enkelt "referanse" hadde vært så mye mer forståelig for uinnvidde."

Jeg blir aggressiv av begrepene trackback og også tilbaketråkk. Jeg har faktisk ikke hørt "referanse" brukt i denne sammenhengen før og der senket skuldrene seg for min del. Det er jo det det er.

21 mars, 2008 11:20  
Blogger fr.martinsen sa ...

Marianne S skriver langt der oppe,

"Legger du inn ting i margen som "page element" under "utforming" i Blogger?

Da kan du prøve å legge flere linker i samme element, og kode for linjeskift mellom. Da får du mellomrom uten streker tror jeg.
Jeg får ikke lov til å legge inn koden i kommentaren her, men det er venstre krokodilleparentes, br, høyre krokodilleparentes. Uten komma eller mellomrom."

Jeg ble vant til å forholde meg til html-varianten til blogger før de kom med alterantivet så jeg fortsetter med det.

Nå fikk jeg mellomrom rundt "abonner på bloggen min" som du kan se. Jeg la inn en /br etter br-en. Skal man alltid det? Altså legge inn en slags slutt? Det har virket sånn på meg.

Kan du klare å tenke deg hva jeg må ta vekk for å få løftet "følg meg på twitter" litt nærmere teksten over?

I dag skal jeg forresten få privattimer i Internett no less. Læreren min har lenge prøvd å få meg over på firefox og jeg har lovet et så åpent øre jeg får til. Og så har jeg en liste med ting jeg trenger hjelp til. Det blir nok bra.

21 mars, 2008 11:37  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden