lørdag, januar 26, 2008

Blikket på Alexia Bohwim

I forrige uke kom romanen Frognerfitter ut. Den handler kort sagt om to unge kvinner på Frogner som ruser, puler og ikke er gode mødre. Boka har fått dårlige kritikker og det har Alexia Bohwim selv også fått. Det syns jeg er interessant.

Først boka. Jeg har lest den

Var den god? Nei, ikke ut fra straighte litterære kriterier, sånne kriterier der Dag Solstad (som jeg liker å lese) er på toppen. Ikke ut fra sånne kriterier som at to ganger i året kommer det en bok jeg syns er uslåelig god og som jeg får lyst til å kjøpe og gi til alle vennene mine.

Men det gis ut fryktelig mange romaner i Norge hvert år. Jeg leser mange av dem. Og hvis jeg sammenlikner med hva jeg syns om alle disse så syns jeg ikke Alexia Bohwim kommer så galt ut.

For meg er denne romanen omtrent i samme sekk som Henrik Langelangs Wonderboy eller Helene Uris romaner.

Men når det gjelder Langeland/Uri så pleier jeg heller å ergre meg over hvor dårlig jeg liker bøkene, sammenliknet med kritikken.
Når det gjelder Alexia Bohwim slår det motsatte inn.
Den var da ikke så dårlig.

Det var f.eks ingen steder jeg irriterte meg over språket og det er ikke så verst, og jeg syns historien fortjener å bli fortalt, den har underholdende partier om f.eks Kjetil Rollnes for den som vet å lese inn riktig universitetsflinkis med sensuelle lepper i historien og det var gjenkjennelig kulturhistorie for oss i passende alder.

Men så var det altså Alexia Bohwim selv

Hun blir nemlig også vurdert. Hun nevnes som såkalt forfatter, hvem innbiller hun seg at hun er som skal lære oss noe vi ikke visste fra før liksom? Hun har pupper, lepper, mye sminke, liten topp.

Her er et Dagblad-intervju med bilder, det er relevant dessverre.

Det er slik at jeg forsvarer den enkeltes rett til å se vulgær ut, se porno ut, se punk ut, emo, kjerring. Du kan se ut som hva du vil for min del. Jeg syns vi ser litt for like ut, som gruppe, hvis jeg skulle klage på noe.

Hva er lov å fikse på med kroppen?

Det er ikke så enkelt det skillet som mange innbiller seg. Man kan operere for å bedre en funksjon i kroppen, for å få tilbake det utseende man hadde før en sykdom eller bare endre utseendet sitt.

For min del må den enkelte person fylle hva de vil hvor de vil, eller ta vekk, eller tannregulere eller tupere. Så kan heller jeg være med å diskutere samfunnsutviklingen på dette området, eller hva samfunnets fellespenger skal brukes til. Men den snakken tar jeg ikke med utgangspunkt i en enkeltperson som er i avisa.

Jeg skrev om dette for to år siden, om hvorfor barna våre må ha tannregulering, men ikke kan få fettsuging i ridebukselåret eller botox i leppa? Om hvordan det fins et kulturelt must og et absolutely not.

Etterord 28. mai 2008:
Aftenposten vant i PFU for Mala Naveens bruk av "forfyllet småbarnsmor fra Frogner" om Alexia Bohwim/jeg-personen i boka.

Spørsmålet var om Naveen kunne få lov til å blande sammen forfatter-jeget til Bohwim med jeg-personen. Slik sett kunne vel dette sitatet også vært oppe til samme diskusjon "Hvordan skal man for eksempel forholde seg til at Bohwim utleverer en død venninne ved å gjengi hvordan hun ble grovt mishandlet av en kjæreste?"

24 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Enig med deg i at ofte blir ting som er oppskrytt veldig skuffende. Jeg syns f.eks at ”Menn som hater kvinner” eller hva boka het, var ganske kjedelig. Hadde venta meg mye, og så måtte jeg lese over 150 sider før det ble noe som minnet om action.

KUL BOK
Jeg har lest Frognerfitter jeg og, og likte den godt. Jeg har ikke lest så mye litteratur egentlig, men syntes denne var underholdende selv om det ble litt mye fyll og dop, men så er det jo også en dop-roman Alexia Bohwim har skrevet. Ikke ”stor" litteratur, hva nå en det er, men jeg humra meg igjennom boka, og syntes hun ga et godt bilde av rusbruk og missbruk.

UFORTJENT TYN
Jeg kjente meg godt igjen i miljøet som jeg selv vanka i, men jeg var nok ikke så rocka som hovedpersonene, og bare for å ha sagt det, så kjenner jeg ikke forfatteren som får ufortjent mye tyn pga utseende og innholdet i boka. Ikke bare av anmeldere, men og av andre bloggere, som ikke en gang har lest boka. Hvor saklig og stilig er det?

TÅLER IKKE STEKEN?
Jeg har ikke vært så aktiv i andres blogger, men nå har jeg fått blod på tann. Kanskje fordi jeg har vært inne og forsvart Alexia Bohwim på noen blogger fordi jeg syntes de var ufine og nedlatende (det var der jeg kom over din :) men også fordi jeg synes det er interessant å se hvilke kommentarer som slipper igjennom og ikke. Takhøyden er ikke særlig stor. Jeg venter fremdeles på å få godkjent mitt siste innlegg her:

http://hvahunsa.wordpress.com/2008/01/20/herregud-frognerfolk-er-som-andre-folk/

Mer for de interesserte om usaklig dissing av Alexia Bohwim her ☺:

http://spindellett.wordpress.com/2008/01/19/ikke-at-jeg-har-noe-med-det/#comment-412

http://spindellett.wordpress.com/2008/01/24/fordumsfull-og-nedlatende-sier-hun-dessuten-feig/#comment-419

26 januar, 2008 17:39  
Blogger radiohode sa ...

Cecilie: Når det gjelder bruken av termen "usaklig dissing" så er du på relativt tynn is i den spindellett-posten du refererer til.

26 januar, 2008 17:42  
Blogger Fjordfitte sa ...

Så enig! Hadde tenkt å skrive om dette selv. Skjønner ikke hva galt hun har gjort folk. Hva er det som er så provoserende ved henne at voksne kvinner syns de må kritisere kroppen hennes på nett og Aftenposten bestemmer seg for å ta drittslenging-i-gapestokk til nye høyder?

Er hun for tynn/har hun feil klær/for stygge pupper/for mye sminke? Æsj, Jante-Norge gjør meg kvalm.

26 januar, 2008 17:44  
Anonymous Anonym sa ...

Amen til å skille mellom kritikk av en samfunnsutvikling og uthenging av enkeltpersoners valg av klær og utseende. Såvidt jeg kan se har ikke Bohwin holdt opp eget utseende eller livsstil som et ideal for andre kvinner. Hun har vel mest sagt noe om farene ved alkohol og dop.

En litt annen ting: Så henne på Store Studio og det slo meg at akkurat sånn hadde nok jeg også oppført meg i en intervjusituasjon også. Lite medietrent, klønete og engasjert. Synes hun virket helt vanlig sympatisk og menneskelig.

26 januar, 2008 18:40  
Blogger lotten sa ...

Jeg har savnet en bloggpost om dette, så takk til fr. Martinsen.

26 januar, 2008 20:42  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg har også lest boka, og syns den var dårlig skrevet. I perioder rett og slett irriterende, men jeg leste den likevel ut. Hvorfor ? Jeg syns den var interessant, den skildrer et spesielt miljø og det var noe ved den på et merkelig vis. Har tittet litt på debatten om Alexia Bohwim rundt omkring på nettet og er sjokkert. Hennes utseende burde være fullstendig irrelevant, men fordi hun har store pupper etc etc brukes det til å ta fra henne troverdighet. Jeg liker at bøker kommer fra forskjellige typer folk.

Så en digresjon fordi jeg syns det er interessant : Jeg mener å ha lagt merke til at det er endel vestkant-damer i den alderen som ser omtrent slk ut som Bohwim. Det er jo en kles- og utseendekode som bryter veldig med den såkalte kulturelle eliten, men som stemmer mer overens med finansfolk. Sånne damer skal jo ikke skrive bøker, de skal jo bare ta seg ut! (Morsomt å fabulere hvordan debatten hadde vært hvis hun hadde hun hatt B-cup, kort pannelugg og smale designbriller.)

Anne

26 januar, 2008 21:12  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk, Lotten, og jeg leser gjerne flere ord om disse emnene, Fjordfitte.

Jeg har vært i en annen verden noen timer og hadde regnet med å møte en annen tone i kommentarfeltet her enn dette når jeg kom tilbake. Det var en lettelse, ikke fordi jeg ikke tåler at noen er uenige, men jeg orker ikke den tonen en del kritikk blir fremført i. Og all denne mellom-linjene-lesingene av utseendet til Alexia Bohwim..

Det er ikke tilfeldig mener jeg hvem vi tillater oss å skrive om på en nedlatende måte. La oss bestrebe oss i å behandle Bohwim, Langeland, Uri, Condradi, sjefen vår, den narkomane tiggeren og alle med samme forsøk på respekt og mulige klarsyn.

Hei Drusilla, et skille mellom enkeltpersoner og samfunnsutvikling er viktig ja, vi er alle mer eller mindre innsauset i samme og også litt ulike kultursfærer. La oss prøve å nøye oss med å kritisere kulturene, det holder i massevis.

Hei Cecilie Kjenslie. Jeg tenkte jeg skulle la være å fortsette samtalen i kommentarfeltene, men jeg fikk åpenbart ikke sluppet ut nok steam her. Jeg var enig i det du skrev om nedlatenhet f.eks. Det gjorde meg glad i grunnen.

"Menn som hater kvinner" ja. Jeg har lest to av Stieg Larsson og syns de var helt greie. Jeg ventet meg også mer. Jeg kjøpte ikke begeistringen over den feministiske helten og anderledesheten i de krimromanene. Jada, hun var … et menneske?

26 januar, 2008 21:35  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hei Anne, ja nettopp, brystene brukes til å ta fra henne troverdighet. Dårlig knep.

Hun ser ikke ut som kulturell elite nei. Men hvis man regner seg som kulturell elite-something-something bør man forsøke å se forbi litt silikon. Jeg tror også hun ville blitt tolket helt anderledes hvis hun hadde anderledes jumper på seg.

26 januar, 2008 21:39  
Blogger Hjorthen sa ...

Bra Fr.Martinsen! Denne posten hadde jeg egentlig lyst til å skrive selv, men siden jeg, som deg, regnet med at det kunne bety hissige kommentarer så orket jeg det ikke denne gangen.

Vi velger vår slag. Veldig fint at du valgte dette!

26 januar, 2008 21:48  
Blogger Guri sa ...

Eg har og reagert på korleis utsjånaden hennar vert dregen inn i uttalelsar om boka.
Bra post, eg har eigentleg ingenting å tilføya. Tenkte berre (eg og) skulle sei at eg og har reagert.

(og for eit fantastisk språk eg hadde i dag då, eh...)

26 januar, 2008 22:01  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk Hjort! Jeg vil jo egentlig lese dine ord også om dette.

Jeg vet jeg er en mykis når det gjelder kommunikasjon, men sånn er det. Det er det jeg vil, slik jeg ser det: samtale. Jeg orker ikke all denne viljen til misforståelse, "så sa du sikkert det" osv. Ikke for det, jeg har mine synspunkter som du/dere ser.

26 januar, 2008 22:04  
Blogger fr.martinsen sa ...

Mykje "eg" tenkte du på?

26 januar, 2008 22:05  
Blogger Guri sa ...

Nei, det berre vart litt krøkkete.

Kjekt at me er her samtidig forresten :)

26 januar, 2008 22:15  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja, er ikke det en fryd? Det syns jeg også. Jeg bare skyper litt med bror og mor innimellom, og facebooker med venn. Det er derfor jeg var litt treg nå.

Jeg liker så godt når kommentarfelt går avgårde, når jeg sitter her på maskinen. Det er ikke så ofte at det er så heftig her.

26 januar, 2008 22:35  
Blogger Viljar sa ...

Må nytte anledningen til å si meg enig med deg. Kanskje mulig,(og for min egen del sansynlig)at det denne dama skriver er heller uinteressant. Kanskje er hun heller ikke en "god" forfatter i betydningen teknisk god. Spørsmålet blir om dette overhodet har noe å si. Er det ikke uansett et gode at så mange som mulig får en sjanse til å beskrive verden fra sin egen vinkel. Se bare på mediet vevlogg (fint med nynorsk). Her handler det jo også om muligheten og retten til en egen stemme.

27 januar, 2008 03:26  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jo, enig. Det er et gode at flere beskriver verden sett fra deres vinkel.

Jeg har ikke tenkt på sammenlikningen med bloggere, men det er sant. Og jeg har jo den samme irritasjonen overfor de som ikke ser poenget i navlelo-blogging.

27 januar, 2008 09:32  
Anonymous Anonym sa ...

Det er vel allerede sagt i kommentarfeltet her, men fint at du skrev denne posten, jeg reagerte selv veldig negativt på all den dissingen av utseendet til Bohwim. Jeg forstår ikke hvorfor en dame med silikonpupper skal ha mindre rett til å fortelle en historie enn andre.

27 januar, 2008 14:19  
Blogger Guri sa ...

Eg måtte til slutt skriva ein post om temaet sjølv...
Å sei at folk med silikonpuppar ikkje bør gi råd om dopbruk er like dumt som å sei at stygge/pene/rike/*putt inn det du vil her* folk ikkje kan vera feministar.

27 januar, 2008 23:09  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det blir gjerne lagt inn en ekstra runde på feminster også ja, når det gjelder vurdering av utseendet.

Det skjer hvis man ikke liker det enkelte mennesket som nå står foran deg og er for pen, for stygg, for rik. Eller kanskje helst, hvis man ikke får til å tenke på feminister i det hele tatt.

28 januar, 2008 06:50  
Anonymous Anonym sa ...

Radiohode:
Er jeg på tynn is fordi jeg kalte Spindellett feig og resten for kjerringer? Hun og de andre oppførte seg jo sånn! ☺

For all del. Det er ikke viktig for meg å ha ”rett” i denne saken, og folk må mene hva de vil. Jeg gjentar nok en gang at jeg bare reagerer på hvor nedlatende folk kan være, når de er anonyme i cyberspace.

Jeg har merka det på kroppen selv da jeg var sexblogger for Side2/Nettavisen, men jeg tok meg ikke nær av hva enkelte lira ut av seg for det. Jeg fant det interessant. Det gjør jeg og når Spindellett lager en helt ny post bare om meg og mitt innlegg som hun til å begynne med sletta, men som jeg sendte på nytt. Her skulle det tydeligvis tas igjen, med egen post og greier ... Hehe, det er jo gøy da. At folk blir så engasjert.

Fr.Martinsen:
”... denne mellom-linjene-lesingene av utseendet til Alexia Bohwim..” skriver du. Godt sagt og observert. Jeg fant ikke ordene selv.

Noen er mer direkte en andre og skriver rett ut at dama ser så porno ut osv., noe som er å foretrekke syns nå jeg, at folk er rett på sak. Mens andre bare insinuerer for å ha sitt på det tørre. Da kan de nemlig i ettertid si at ”næ-hæ-hæ, det har jeg iiiikke sagt. Nå må du lese hva som står”. Eh, ja ... Det er akkurat det jeg har gjort ☺☺☺

28 januar, 2008 11:19  
Anonymous Anonym sa ...

Her var det godt å være. *lykkelig*

29 januar, 2008 14:46  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det var da hyggelig. Og morsom referanse til frøken Johnsen-teksten på din egen blogg!

29 januar, 2008 15:41  
Anonymous Anonym sa ...

Hei, fr. martinsen!

Fant bloggen din under den famøse Dagblad-artikkelen om Alexia Bohwim.

Ville bare gi uttrykk for min støtte til det du har skrevet her. Jeg har også reagert på det usaklige fokuset på Bohwims utseende når hun er i media for å snakke om en bok.

Kun én ting her inne jeg ikke er enig i - Stieg Larsson skriver fantastiske bøker ;-)

19 februar, 2008 00:46  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk for det.

Så bra, at noen som kommer via Dagblad-twingly er i kommentarfeltet, det er ellers så høy terskel for mange å kommentere der de ikke er kjent fra før, og er det ikke det vil vil med vidunderlige internett..?

Jo, det er det.

Her om dagen diskuterte jeg Stieg Larsson-boka med en venn som fikk meg til å se med milde øyne på det at Larsson beskriver kjærlighets- seksuelle forhold mellom mennesker på uvanlige måter uten å gjøre noe vesen av det.

Og jeg måtte gi ham rett i det, det er en kvalitet jeg hadde oversett. Så jeg er på gli.

19 februar, 2008 13:21  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden