mandag, mai 08, 2006

Forskjellen på leppe og tann

Hvorfor barna våre ha tannregulering,
men de kan ikke få fettsuging i ridebukselåret eller botox i leppa?

Fornuft eller must?

Jada, jeg vet at noen har tannstillinger som ikke virker så godt,
men ett av tre barn? Det nekter jeg å tro.
Jeg tror ikke det er fornuften som styrer alle de som er delaktig før foreldrene bestemmer seg.

Eller meg selv

Hvorfor jeg ikke løfte meg, men jeg må absolutt shave meg?

Nå er selvsagt leggebarbering noe man gjør uten å skade kroppen, men det er ikke den eneste forskjellen mellom hvordan vi ser på de to handlingene:shaving og løfting.

Det fins et kulturelt must og et absolutely not

Det er for kvinner av min klasse. Det er ikke bare inngrepet i kroppen som gjør at jeg ikke må fylle ut lepper eller skjære litt i huden, det er klassemessig uakseptabelt av meg å gjøre det.



Det ser man lett hvis man tenker over tannreguleringen.
Jeg har selv vært i den situasjonen at jeg sa neitakk til regulering av mitt barns tenner, under tvil, jada.

Men etter mitt syn var det nettopp et tvilstilfelle,
det var mest en utseendemessig sak,
men jeg ville fått 40 % refusjon.
(det er den minste refusjonssatsen, som sier noe om behovet,
men den heter likevel "klart behov").

Det var påfallende med hvilken selvfølge tannregulering ble tatt opp, om igjen og om igjen.

Men det var ikke helsen som var argumentet

Nå er ikke jeg en urimelig og fanatisk mor, så jeg prøvde å snakke med helsepersonell fordeler og ulemper,
og sannsynlighet for ulike scenarier.

Og, jeg prøvde også å ta med i regnskapet den smerten hun måtte gå gjennom, og det at hun i en periode da unger kan være utseende-sensitiv har noe stygt i munnen,

Det fins kvinner som i en alder av 30 fortsatt fniser med hånda foran munnen stakkars.

Når jeg nølte..

Det var med høflig forbauselse de fleste reagerte, og tilbudet kom om igjen og om igjen.

Jeg skulle likt å se på reaksjonen hvis jeg ba om fettsuging for ungen min.



På bildene ser du Orlan, en kunstner som opererer seg.

4 Kommentarer:

Blogger Skorpionkvinnen sa ...

Et interessant tema du tar opp i denne bloggposten! Jeg fikk selv regulert tennene mine, mye smerte og fortvilelse og resultatet i voksen alder er at mye skled tilbake, så jeg går rundt med skjeve tenner likevel. Så har to av mine barn blitt anbefalt regulering, jeg har ikke turt å si nei. Eldste fikk 60 eller 70 % betalt av trygdekontoret, så det var litt mer enn bare utseende i hans tilfelle. Yngste, fjortis-datteren lider seg nå gjennom det. Jeg har ikke sagt noe til henne om min tvil, det vil nok bare gjøre vondt verre...
Og det er tøft å punge ut de resterende 60%, det er snakk om ganske mange tusen tilsammen.
Jeg undres ofte over hvor mye tannlegenes interesser har å si for det store antallet reguleringer!!

Husker forresten også hvor skuffet jeg ble da Bowie plutselig hadde fikset tennene sine. Han var så mye mer sjarmerende med sine opprinnelige, skjeve tenner...

09 mai, 2006 13:02  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hei Skorpionkvinne,

Det er lite snakk om de tennene som sklir i gammelt leie ja.

Det er ikke bra det der at man ikke tør si nei. Problemet er at det er for liten samtale om dette emnet, slik at det blir et must.

Man blir ikke gitt gode redskaper til å vurdere selv.

Hei, Sometimes.

Ble du straffet?

09 mai, 2006 22:08  
Blogger Sexy Sadie sa ...

Jeg er glad jeg fikk regulering og at jeg av den grunn ikke ser ut som at jeg er skutt med hagle i kjeften.

12 mai, 2006 14:59  
Blogger Prinsesse Lea sa ...

Lykkeligvis slo jeg inn de fremste tenna litt i en sykkelulykke på ungdomsskolen. Foreldrene mine hadde ikke råd til å betale selv den lille prosenten de måtte ut med. Det styggeste var at tannlegen etterhvert, uten at foreldrene mine var til stede, begynte å advare meg om at tenna mine ville vrenge seg utover og falle ut innen jeg var 20 hvis jeg ikke gjorde noe. Det gjorde de ikke. Tvert imot vokste fjeset mitt litt sånn at det passet bedre sammen med tenna. Og jeg smiler alltid med åpen munn.

27 november, 2007 12:44  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden