søndag, april 02, 2006

Meret Becker

Jeg er hjemme fra kvelden sin på Blå, en rar og morsom Meret Becker og den pussige gjengen hennes Ars Vitalis.

Meret sang, og blunket og mimikket på sin supre måte. Hun sang som Edith Piaf og hun sang som en mann med dyp stemme, men var det vocoder eller var det Meret selv? Det er jeg ikke 100 % sikker på, jeg heller mot Meret.

Tre menn hadde hun med seg

I musikktruppen Ars Vitalis var det en mann som så ut som en blanding av Cornelis Vreeswijk og Blixa Bargeld, ansiktshuden hans hang, og han lot den henge i fred, han ga faen. Men han sang Johnny Cash sin Hurt med den dype stemmen sin og han spilte på trommene med to støvkoster.

Det var en annen mann som så ut som en liten bondemann, han spilte gitar. Det var en tredje mann der også, men han så bare ut som en visesanger. De spilte på glass, alle mann, de spilte på sirkusaktige blåseinstrumenter, Meret spilte på sag.






Og når de aller mest spilte på blåseinstrumentene sine var det de liknet på Tom Waits med akkordene sine.

De spilte Muppetsangen og den jeg ikke husker, det var ikke Que sera sera, hvilken var det nå igjen?



Veldig sjelden går jeg på konsert av bare å lese om en artist i forbifarten. Som regel har jeg tent på musikk av artisten før jeg vurderer å gå, eller noen har invitert meg dit.

So it was ment to be?

Med Meret Becker var det et sjeldent sammentreff av at jeg leste noe om henne som fikk meg til å tro at hun var noe for meg, og så uavhengig av det så jeg en plakat og tenkte "den var fin" og så viste det seg å være en Meret Becker-plakat.

Sigøynersanger og fyllesanger

Det er rart med det, bruk ord som Berliner, Cabaret, Brecht, Weill, Sirkus så hører jeg etter, men det var mer:

"Noen ser Meret Becker som Tysklands svar på Tom Waits, andre sammenlikner henne med Bjørk.På Rikskonsertene-turneen vil hun ha med seg Ars Vitalis, som er en surrealistisk musikkteatertrupp fra Berlin. Humor, originalitet og absurd teater står i sentrum når du i dag kan oppleve den snurrige kabaretmusikken fra Berlins undergrunn på norske scener."

Så da gikk jeg da, ned på Blå i kveld

Hun kom rett fra premieturné i Tyskland,
vi kom rett fra middag og mistet alt før pausen.


Dere andre har sjansen

Hun er ute med Rikskonsertene og er i Bodø på tirsdag 4. april, Bærum onsdag, Arendal torsdag, Lillehammer fredag 7. april og Voss du, på søndag 9. april.

Dette er det eneste bildet jeg turte ta, vil ikke forstyrre så mye.

Og så, hvis jeg skal pynte meg en gang må det bli som Meret,
med glittøyenskygge og eggehvitekorketrekkerelokker ved ørene.

Annen kultur jeg har anbefalt.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden