tirsdag, mars 28, 2006

Rickie Lee Jones med Waits

Rickie Lee Jones kommer til Oslo Konserthus til sommeren,
21. juni.

For meg er hun den som sang Danny`s All-Star Joint,
mer enn Chuck E`s in Love og Easy Money som hun er mer kjent for.

Men de to andre er også fine. Alle tre er på denne plata, hennes mest kjente. Hun er så absolutely cool med luen og sigarillo.

Konserthusets biografi på Rickie Lee Jones.

Jeg er jo ikke for å definere noen utfra hvem de er kjærester med,
men jeg må fortelle at Rickie Lee Jones og Tom Waits var kjærester en gang.

Ikke alle vet det, og her er Lee Jones og Waits på to fine bilder for lenge siden.


Rickie med Chuck, as in Chuck E`s in Love

Og før jeg googlet på Rickie nå, så visste jeg faktisk ikke at
Chuck E. var en ordentlig person, en kjent figur.

Det var tider det..

One can imagine how Waits got to write "Jitterbug Boy". It's not about Waits himself, it's about Chuck E. Early 1975.

Waits moved to the infamous now-defunct Tropicana Motel.

The place had once been a legend in rock circles.

Jim Morrison, Janis Joplin and Alice Cooper had all once made it their Hollywood base of operations.

The two met again and became friends. The reason for Chuck E. Weiss to move there was a little greasy-spoon diner next door called Dukes. Weiss fell in love with the menu and the atmosphere.
It became his favorite hangout.

Chuck E. Weiss sa i 1999:

" About seven-eight months later, late 1975, Tom moved in.


There were a lot of different people there.
Sam Shepard, the playwright, was living there. The Dead Boys were living there. Lee Vi and the Rockats were living there. Pretty soon, Blondie would stay there. I'm sure this was because of Tom. As soon as he moved in, the place started to get an international reputation."

Og så skrev Rickie sangen om Chuck E

"What`s her name? Is that her there? Christ, I think he`s even combed his hair! Is that her? What`s her name? Oh, it`s never gonna be the same. But that`s not her!
I know what`s wrong! Chuck E`s in love
With the little girl who`s singin`this song
Chuck E`s in love
Chuck E`s in love
With me

Og her er Rickie og Chuck på the Dukes

7 Kommentarer:

Blogger Skorpionkvinnen sa ...

Å, så fin post!! Jeg glemte helt Rickie på min liste over musikk-heltinner (har sikkert glemt flere også) Hadde denne platen på vinyl en gang i tiden, den står igjen hos ex-mann... Jeg visste at Chuck E. var en virkelig person, det leste jeg om for mange år siden... Så annonsen for konserten i helgen, og det er jo typisk, jeg skal reise på ferie grytidlig morgen den 22.juni - da er det umulig å få til å gå på konsert...:-(

29 mars, 2006 09:54  
Anonymous Anonym sa ...

Rickie Lee er en av muisikkhistoriens mest undervurderte artister! Og det er jo litt trist også, at hun fortsatt av mange primært er gammel-kjæresten til Tom Waits.. De var tross alt ikke samme så lenge, og det er lenge siden, og hun har aldri stått på andre enn sine egne føtter.

Jitterbug Boy handlet om Chuck E,ja...

"Well, I'm a jitterbug boy, by the shoe-shine
Resting on my laurels and my hardys too
Life of Riley on a swing shift, gears follow my drift
Once upon a time I was in show-biz too
I seen the Brooklyn Dodgers playing at Ebbets Field
Seen the Kentucky Derby too
It's fast women, slow horses, unreliable sources,
And I'm holding up the lamp-post if you want to know
I've seen the Wabash Cannonball, buddy, I've done it all
'Cause I slept with the lions and Marilyn Monroe,
Had breakfast in the eye of a hurricane
Fought Rocky Marciano, played Minnesota Fats,
Burned hundred-dollar bills, I've eaten Mulligan stew
Got drunk with Louis Armstrong, what's that old song?
I taught Mickey Mantle everything that he knows
So you ask me what I'm doing here holding up the lamp-post,
Flipping this quarter, trying to make up my mind
And if it's heads I go to Tennessee, and tails I buy a drink,
If it lands on the edge I keep talking to you

Og på I Wish I Was in New Orleasn synger en ulykkelig Tom Wais om hva han lengter etter:

"Well, I wish I was in New Orleans, I can see it in my dreams,
Arm-in-arm down Burgundy, a bottle and my friends and me

Hoist up a few tall cool ones, play some pool and listen
To that tenor saxophone calling me home
And I can hear the band begin "When the Saints Go Marching In",
And by the whiskers on my chin, New Orleans, I'll be there

I'll drink you under the table, be red-nosed, go for walks,
The old haunts what I wants is red beans and rice
And wear the dress I like so well, and meet me at the old saloon,
Make sure that there's a Dixie moon, New Orleans, I'll be there

And deal the cards roll the dice, if it ain't that old Chuck E. Weiss,
And Claiborne Avenue, me and you Sam Jones and all

And I wish I was in New Orleans, 'cause I can see it in my dreams,
Arm-in-arm down Burgundy, a bottle and my friends and me
New Orleans, I'll be there"

29 mars, 2006 11:22  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hvis det var uklart så syns jeg ikke hun primært er gamlekjæresten til Waits altså..

Hun er en gammel helt, Tom W. er en gammel helt. Jeg har hørt og hørt på Rickie Lee. I de seineste årene har hun fått hvile, mens Tom fortsatt holder standen i platebunken.

Men i går satt jeg og kosa meg med gamle minner og Dannys All Star Joint, og Chuck E is in løøv.


Jeg trodde ikke folk visste det med at de var kjærester, men der ser man, jeg visste ikke en gang hvem Chuck E. Weiss var.

Og så har jeg aldri lagt merke til at Chuck er i I wish I was in New Orleans, selv om jeg pleier å synge "I drink you under the table.." når jeg har sjansen.

29 mars, 2006 15:07  
Anonymous Anonym sa ...

Tom snakka stadig om kompisen, i tillegg til referanser i flere sanger.. På et konsertopptak jeg har, beskriver han Chuck E. Weiss som "the kind of guy that would steal his own car..." Og i et intervju snakker han om ting utlendinger må passe seg for hvis de kommer til USA, bl.a. Chuck E. Weiss som er den typen som ville "sell you a rat's ass for a wedding ring." Fargerik type, er det ikke det man sier? ;-)

03 april, 2006 11:36  
Blogger fr.martinsen sa ...

Interessant.

Jeg skjønner nemlig ikke alltid hva Tom sier, og det er ikke så farlig for meg heller, ikke misforstå, jeg LIKER meg når jeg forstår, men når jeg ikke gjør det hører jeg på stemmen hans, og måten han bruker den på. Den blir jeg lykkelig av å høre.

Jeg var på konsert med ham i London for litt over et år siden, jeg satt på 3. rad og ble lykkelig over å se ham også.

03 april, 2006 18:51  
Anonymous Anonym sa ...

Konsert med Waits er en av mine store drømmer, ja... men jeg er dårlig på dette med å realisere drømmer... ;-(

enig, stemmen hans er et instrument, det er like mye tonen og rytmen i ordene som meningsinnholdet som gjør det så bra. Men han er jo også opet. Og Stand-up komiker? Det han driver med er jo performance; en slags beat-poet stand-up musikalsk forestilling?

04 april, 2006 08:47  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jada jeg har lest tekster men det som går rett i hjertet mitt er musikken og selve stemmen, snakkemåten, intonasjon, jeg har ikke alle ordene jeg trenger.

Når han snakker blir jeg myk i hjertet, det er som om han sier med hele seg: hør på jeg har en historie, og den er god.

Jeg har noe av den samme opplevelsen med Laurie Andnerson, når hun forteller, selv om de er ulike.

På konserten imponerte han meg bl.a med nettopp kontroll over stemmen, mange veldige ulike måter å bruke den på, han beatboxet også.

Og så tilstedeværelsen.

Og så det fysiske, han hadde oppsiktsvekkende og rare måter å bevege seg på, morsomt.

Den første gangen jeg så ham, på tv, haltet han jo gjennom hele forestillingen, dro foten etter seg om om den var lam, nå jumpet han rundt som en kattekvinne.

Han var morsom på scenen, men jeg ble endel hemmet av at jeg ikke skjønte alle ordene.. resten av publikum lo oftere enn meg.
Jeg hoppet over musikken, for det er jo åpenbart at den imponerte.

04 april, 2006 21:46  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden