torsdag, mars 08, 2012

Et par artikler på 8. mars

La meg ta frem igjen Hannah Helseths beskrivelse av politi og voldtektsmottak i Troms. Det er viktig, og dessverre sjelden, at slike holdninger til kvinner som voldtas kommer frem på denne måten. Jeg tror dessverre ikke det ble debatt av det.

Språk er makt, og den makten brukte de til å skille mellom verdige og uverdige ofre for voldtekt.

Og så leser jeg sosialøkonomen Kari Skrede

Hun arbeider med demografi og levekår, som det kjønnsdelte arbeidsmarkedet i Norge, og hun sier tørt:

"Likestilling light er helt greit så lenge dette fungerer for den enkelte i familien. Problemet kommer den dagen parforholdet oppløses, og det skjer ganske ofte. Personlig mener jeg det er ganske viktig å kunne være økonomisk selvstendig, men jeg vil ikke mase om likestilling når folk er fornøyd med likestilling light. De får heller sørge for at de har gode advokater."

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden